topNotif

روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال)

7778 بازدید
06 بهمن 96
شقایق
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با علل، علائم و روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال) آشنا شوید

به مایع شیری رنگ و چسبناک مهبلی که از دستگاه تناسلی زنان، توسط غدد در دهانه رحم و مهبل (واژن) برای تمیز کردن سیستم تولید مثل دفع می شوند، ترشحات واژن اطلاق می شود. در اغلب موارد این ترشحات طبیعی هستند، در حالی که ترشحات غیرطبیعی همراه با خارش شدید و بوی نامطبوع بوده و ممکن است همراه با کمی خون و احساس درد شدید در طول روابط زناشویی باشد. حال در ادامه این مطلب با علل، علائم و روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال) آشنا شوید.

ترشحات سفید زنانه (ترشحات واژن)

این ترشحات معمولا واژن را پاکسازی و تمیز کرده و در طول مقاربت به عنوان روان کننده عمل می کنند. علاوه بر این، PH مناسب مهبل را حفظ کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد. اگر چه این ترشحات در اغلب موارد طبیعی هستند، اما در برخی موارد بسیار ناراحت کننده بوده و نشان دهنده یک بیماری می باشد. این ترشحات با عفونت دستگاه تناسلی و افت سطح نیروی حیاتی رابطه مستقیم داشته و یبوست این ناراحتی را تشدید می کند. این ترشح ناشی از ترشحات منعقد شده دهانه رحم و سلول های اپیتلیال که معمولا قبل از خونریزی قاعدگی افزایش می یابد، می باشد.

مقدار جزیی ترشحات مهبل طبیعی است حتی ترشحات زیاد ناشی از تولید مخاطی گردن نیز در بعضی زنان طبیعی و بدون خطر می باشد، ولی اگر ترشح غیر عادی همراه با خارش باشد احتمال زیاد دچار عفونت مهبلی شده اید که شایع ترین آن عفونت مخمری است.

 

روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال)

روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال)

 

علل ترشحات طبیعی واژن

ترشحات واژن می تواند طبیعی باشد که در زیر خلاصه ای از دلایل فیزیولوژیکی و آسیب شناختی ترشحات واژن ذکر شده است که عبارتند از:

  • افزایش ترشح قبل یا بعد از دوران قاعدگی
  • استرس یا تنش
  • افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری
  • مصرف برخی داروهای هورمونی
  • برانگیختگی جنسی
  • شیردهی
  • تخمک گذاری
  • رژیم غذایی
  • استفاده از دوش واژینال
  • استعمال صابون یا دئودورانت های معطر
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • دیابت

موارد ذکر شده در بالا ترشحات واژن را افزایش می دهد، اما این ترشحات طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

علل ترشحات غیر طبیعی واژن

شایعترین علل ترشحات غیر طبیعی واژن عفونت های مخمری (کاندیدیاز)، واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس و همچنین، عفونت ها و بیماری های که از طریق روابط جنسی همانند سوزاک، زگیل تناسلی و …) منتقل می شوند، می باشد.

عوامل خطرساز در ترشحات غیر طبیعی واژن

اگر چه عفونت ها عامل اصلی بروز ترشحات غیر طبیعی زنانه می شوند، اما برخی عوامل مانند پوشیدن لباس زیر تنگ یا پلاستیکی، عدم رعایت بهداشت فردی، روابط جنسی پر خطر، یبوست، کمبود برخی ویتامین ها و مواد و معدنی (ویتامین پی، منگنز، مس)، تغذیه نامناسب (مانند مصرف نان سفید، قند، نوشابه های تجاری، غلات تصفیه شده، خامه، غذاهای چرب، غذاهای آماده یا کنسروی، مصرف چای پر رنگ، الکل)، استفاده از وسایل بهداشتی آلوده سبب افزایش خطر ابتلا به عفونت شده و در نتیجه میزان ترشحات زنانه و غیر طبیعی نیز افزایش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  درمان ترشحات واژن در زنان

 

علایم ترشحات غیر طبیعی واژن

گاه بدون علایم خاص می باشند، اما در اغلب موارد افزایش حجم ترشح، تغییرات در ظاهر ترشحات (تغییر رنگ، بو و قوام ترشح)، خارش، التهاب و قرمز شدن، سوزش به هنگام ادرار، لکه بینی و همچنین، تشخیص بیماری هایی مانند التهاب غدد بارتولن، عفونت غدد شبه پروستاتی زنانه، عفونت دهانه رحم و رحم از علایم ترشحات غیر طبیعی واژن هستند.

تشخیص ترشحات واژن

اگر ترشحات واژن غیر طبیعی است، توصیه می شود با استفاده از معاینه بالینی و آزمایشات آزمایشگاهی، تجزیه و تحلیل ادرار یا کشت نمونه ای از ترشحات اقدام نموده تا با تشخیص به موقع روند بهبود آن تسریع شود.

روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال)

1- مصرف مواد غذایی سرشار از منابع ویتامین آ، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ای، ویتامین پی و همچنین، مواد معدنی نظیر مس، روی، منگنز، نمک کلی سولف یا سولفات پتاسیم، فلاونوییدها برای درمان ترشحات واژینال مفید است.

2- دمنوش یا عرق فراسیون روزی 3 استکان در فواصل روز مصرف کنید.

3- یک مشت میوه مورد در 4 لیوان آب به مدت بیست دقیقه جوشانده، صاف کنید و روزی 2 لیوان از آن مصرف کنید.

4- یک مشت ریشه جعفری را در دو لیوان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس، آن را صاف کرده و روزی 2 لیوان از آن مصرف کنید.

5- یک مشت گزنه سفید را در سه لیوان آب به مدت 10 دقیقه جوشانده، صاف کنید و روزی 3 لیوان از آن مصرف کنید.

6- حدود 2 قاشق غذاخوری تخم جعفری را در 3 لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و روزی 3 لیوان از آن بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  محلول های گیاهی شستشوی واژن

 

7- مصرف دمنوش های گیاهی نظیر ریشه نیلوفر آبی، تاجریزی پیچ، هزار چشم، سرخار گل، پوست درخت زرشک، برگ تمشک، آویشن، گل آویز، گل بابونه، میوه آکاسیا معطر، گل بومادران، برگ علف زرد، ریشه و پوست شیشعان، بذر ریحان، هزار دانه، سر شاخه گلدار زیبا، ناخنک، ریشه سنبل ختایی، پیرو، برگ سیاوشان، ریوند، میوه گردو، ریشه علف نقره ای، کیسه کشیش، راسن، قره قاط، انجبار، ریشه پنیرک، تخم ترشک، ریشه سرخس، حشیشه الملوک و پوست جوان درخت زبان گنجشک برای رفع عفونت و ترشحات زنانه بسیار مفید است. برای تهیه این دمنوش ها می توانید اندازه دو مشت از هر یک از گیاهان دارویی فوق را تهیه کرده و به مدت 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید بجوشد و در نهایت از آن ها استفاده کنید.

8- همچنین، شستشو واژن با هر یک از موارد زیر به کاهش عفونت و ترشحات سفید زنانه کمک می کند. این مواد طبیعی و گیاهی که باید به طور خارجی استعمال و تنها جهت شستشو استفاده می شوند، عبارتند از:

  • جوشانده پوست درخت انجیر
  • جوشانده پوست انار
  • سرکه سیب
  • جوش شیرین
  • گیاه ماریانا
  • جوشانده برگ مامیران
  • جوشانده تخم گشنیز

توجه: تمامی راهکارها و نسخه های ارائه شده درمان قطعی نمی باشند و تنها نقش مکمل برای درمان های پزشکی را دارد، لذا در صورت تشخیص بیماری و یا وجود علائم آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

گیاه ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0