درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

4155 بازدید
17 مهر 97
بهاره
,

درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

علل و علایم التهاب مفاصل (Arthritis)

التهاب مفاصل (Arthritis) در واقع التهاب یا ورم یک یا چند مفصل است که انواع مختلفی دارد و تا به امروز انواع بی شماری از این بیماری شناسایی شده است. اما دو نوع شایع یا اصلی این بیماری به شرح زیر است:

  • تورم استخوانی – مفصلی (osteoarthritis) که به آرتروز معروف است و در اثر از بین رفتن غضروف بین مفاصل ایجاد می شود.
  • آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) یا همان روماتیسم مفصلی است که در اثر بدکاری دستگاه ایمنی بروز می کند، بدین صورت که سیستم ایمنی بدن به پوشش مفصل حمله می کند و باعث تورم و درد می شود.

به طور کلی بیماری التهاب مفاصل (Arthritis) می تواند در اثر آسیب های مستقیم مانند چاقی، صدمات ورزشی طولانی مدت یا تغییرات مخرب در بدن که ناشی از افزایش سن است، ایجاد شود (مانند روماتیسم مفصلی،نقرس) و یا در اثر آسیب های غیر مستقیم توسط عفونت ناشی از میکروب های مختلف (تب حاد روماتیسمی) باشند.

 از علائم شایع التهاب مفصل:

  • درد و شاید تورم
  • تغییر شکل
  • سفت شدن و خشکی
  • محدود شدن دامنه حرکت (یا از دست دادن حرکت)

راه های درمان درد التهاب مفاصل

نکته: همه دردهایی که مربوط به اختلالات ماهیچه، استخوان و یا مفاصل است باید به طور اختصاصی مورد معاینه و درمان قرار گیرند. منتهی تورم مفاصل یا درد مرتبط با این ساختارها درمان دائمی و قطعی ندارد. در بسیاری از حالت ها فقط موارد تسکین دهنده و یا کند کننده روند پیشرفت بیماری وجود دارد.

درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

درمان درد با گیاهان دارویی

ثابت شده است که درمان های گیاهی مفید بوده و هیچ گونه عوارض دارو درمانی ندارد. این درمان ها اگر واقعا معالجه کننده نباشند، قطعا تکمیلی خواهند بود.

نسخه اول : درمان با تخم شنبلیله

یک فنجان پر تخم شنبلیله را از شب تا صبح خیس کرده، صبح روز بعد آب آن را گرفته و مجدد این تخم ها را چند ساعتی در آب تازه خیس کنید. سپس این آب را برای دومین بار عوض کرده و بعد از چند ساعت آب آن را کامل بگیرید. اکنون این تخم ها نرم و ترد می شوند و به عنوان یک سبزی خشک یا یک حبوبات در تهیه غذا پخته و استفاده می شود. بهتر است حداقل 3-4 مرتبه در ماه از این مواد در غذاها استفاده شود. بنابر تحقیقات انجام شده تخم شنبلیله موادی دارد که از رسوب کردن نمک فلوراید در فضاهای مفصلی جلوگیری می کند و ظاهرا از درد مفصلی پیشگیری می کند.

نسخه دوم : درمان با برگ شنبلیله

اگر برگ های شنبلیله در شیر نارگیل که با سیر خوشمزه شده اند، پخته شوند، دارای ترکیباتی مفید برای جلوگیری از بدتر شدن درد مفاصل زمستانی هستند. این برگ ها درمانی برای درد مفاصل زمستانی است.

نسخه سوم : درمان با چغندر

نوشیدن عصاره چغندر یا خوردن یک فنجان چغندر خرد کرده (چه خام و چه نیم پز) بی نهایت برای تورم مفصل مفید است. برگ های چغندر نیز مفید هستند. این برگ ها می توانند با پیازهای خرد شده پخته شوند. تحقیقات نشان می دهد که چغندر دارای خواص تقویت کننده ایمنی بوده و به ویژه برای تورم مفصلی که علت آن اختلال ایمنی است، سودمند است. چغندر سرشار از پتاسیم بوده و اثر قلیا کنندگی دارد. این قلیایی بودن برای حمل کردن انواع گوناگون رسوبات نمکی روی سطوح مفصلی که در هنگام تورم مفصل اتفاق می افتد، مفید است. افرادی که چغندر می خورند ممکن است ادراری صورتی یا قرمز داشته باشند. این امر بخاطر رنگدانه قرمز بتا -سیانین (beta-cyanin) است که برخی افراد آن را به خوبی متابولیزه نمی کنند، منتهی این جای نگرانی ندارد.

نسخه چهارم : درمان با سرکه سیب

چنانچه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم، اولین چیزی باشد که در هنگام صبح خورده می شود (ناشتا)، مفید است. افرادی که اضافه وزن ندارند می توانند عسل بیشتری (حدود یک قاشق غذاخوری) مصرف کنند.

سرکه سیب ماده ای دارد به نام اسید مالیک (mallic acid) که به برطرف کردن رسوبات نمکی غیرآلی روی سطوح مفصلی کمک می کند و به ویژه در درمان تورم مفصل غیر اختصاصی، مفید است.

 

همچنین بخوانید: فواید و خواص جادویی سرکه سیب

 

نسخه پنجم : درمان با کرفس

سبزی برگدار کرفس که برای تهیه سالادها و خوشمزه کردن سوپ بکار می رود، مقادیر زیاد سدیم دارد که به حفظ کردن توازن کربنات کلسیم و منیزیوم در محلول کمک می کند و از رسوب آن روی سطوح مفصلی جلوگیری می کند. ساقه و برگ ها، هر دو می توانند برای درست کردن عصاره تازه مورد استفاده قرار گیرند. این عصاره به تنهایی خوشمزه نیست، بنابراین مقدار مساوی آب هویج می تواند به آن افزوده شود. یک فنجان کامل از این مخلوط چنانچه صبح و شب تازه تهیه شده و بی درنگ خورده شود باعث تجزیه شدن رسوبات کلسیم بیماری زا و زیان آور روی سطوح مفصل ها می شود. گاهی اوقات عصاره خیار می تواند جایگزین عصاره کرفس شود.

نسخه ششم : درمان با مارچوبه

مارچوبه برای افرادی که مبتلا به تورم مفصل هستند مفید است اما کاملا برای افرادی که مبتلا به نقرس هستند ممنوع است. (توت و همچنین عصاره سیب زمینی خام برای تسکین دادن دردی که به دلیل نقرس ایجاد می شود مفید است.)

دانه مارچوبه نیز مفید است. مقادیر مساوی دانه مارچوبه، تخم شنبلیله و زیره سیاه می تواند پودر شده و نگهداری شود. چنانچه هر روز صبح به اندازه یک قاشق چای خوری از این مخلوط خورده شود، درد در خلال مرحله حاد این بیماری را تسکین خواهد داد.

نسخه هفتم : درمان با علف گندم یا جوانه مغز گندم

چنانچه نصف فنجان آن روزانه خورده شود، دستگاه ایمنی را تقویت کرده و به ویژه برای انواع التهاب مفاصل ناشی از بدکاری سیستم خود ایمنی مثل: تورم مفصل روماتیسمی و بیماری ام.اس (M.S) مفید است.

نسخه هشتم : درمان با ماش سبز

ماش سبز که زادگاه آن هندوستان است یک درمان مناسب برای درد مفاصل است. ماش سبز همانند یک نخود مصرف می شود. بهتر است یک مشت ماش سبز جوشیده (که خوب له شده) را به همراه 2-3 حبه سیر مانند سوپ مصرف کنید. بهتر است یک فنجان از این سوپ، دوبار در روز خورده شود. برخی از دردهای مفصلی در فصل زمستان بدتر شده و ماش سبز در فصل زمستان برداشت می شود که درمان به موقع را برای ما فراهم می کند.

نسخه نهم : درمان با دانه کنجد

یک قاشق غذاخوری دانه کنجد را شب تا صبح خیس کنید. چنانچه دانه های نرم شده در هنگام صبح همراه با آبی که در آن خیس شده اند، خورده شوند برای افرادی که در زمستان از مشکل درد مفصل رنج می برند اقدامی بازدارنده است. دانه های کنجد گرما تولید می کنند و تنها در زمستان خورده می شوند.

نسخه دهم : درمان با عصاره آناناس

چنانچه یک فنجان کامل (200میلی لیتر) عصاره آناناس هر روز خورده شود، تورم و التهاب اطراف مفاصل را که در تورم روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) و استئوآرتریت (osteoarthritis) اتفاق می افتد، کاهش می دهد. جز فعال آن ماده ای به نام بورملائین (bromelain) است که خاصیت ضد التهاب قوی دارد.

نسخه یازدهم : درمان با شیرین بیان

یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب به مدت 5-6 دقیقه بجوشانید و بنوشید. دردهای مزمن مفصلی بعد از نوشیدن این دمنوش گیاهی تا حد زیادی تسکین می یابد.

نسخه دوازدهم : درمان با زنجبیل

مقادیر مساوی پودر زنجبیل خشک شده و پودر زیره را بردارید و به اندازه یک چهارم آن مقدار پودر فلفل سیاه به آن اضافه کنید. آن ها را با هم آسیاب کنید و نگهدارید. یک قاشق چای خوری این مخلوط را سه مرتبه در روز بخورید. این مخلوط خواص ضد درد و ضد التهاب دارد. بهتر است که این مخلوط را همراه با آب یا شیر بخورید. این مخلوط به تنهایی، طعم تندی دارد و ممکن است کمی باعث ترشی معده شود.

 

درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

 

نسخه سیزدهم : درمان با روغن کرچک

تحقیقات نشان می دهد که یبوست مزمن یا روده های تنبل تاثیر مستقیم روی التهاب مفاصل دارند. نصف قاشق چای خوری روغن کرچک در یک فنجان شیر گرم که 2-3 مرتبه در روز خورده شود، روده ها را پاک نگه می دارد و مقدار کمی هل سبز پودر شده به اضافه کمی شکر آن را خوشمزه می کند. هل اثر یبوست خفیفی دارد اما ترکیب کردن روغن کرچک و هل، به طور طبیعی آنچه را که بدن لازم دارد تا عبور محتویات روده را بدون مشکل نرم کند، متعادل می کند.

البته ریشه تازه یا خشک شده گیاه کرچک هم اثر بخشی فوق العاده ای در تسکین درد مفصل دارد. با استفاده از یک تکه 5 سانتی متری از ریشه تازه یا خشک شده آن یک جوشانده درست کنید و روزی دوبار، یک قاشق غذاخوری از این جوشانده میل کنید.

نسخه چهاردهم : درمان با عصاره میوه و سبزیجات

عصاره هایی (آبمیوه هایی) که برای درمان تورم مفصل مفید هستند عبارتند از:

عصاره های هویج، اسفناج، کرفس، چغندر و خیار. تاثیر خوردن این عصاره ها به صورت مجزا خیلی بهتر از خوردن آنها به صورت مخلوط است. اگر بیمار صبر و اراده داشته و خواهان امتحان کردن روش عصاره درمانی باشد، سه چهارم یک فنجان (150-200 میلی لیتر) از هر عصاره ای که به تازگی تهیه شده باید به طور مجزا با فاصله 3 ساعت خورده شود. با این روش، اثر ویژه هر عصاره ای احساس می شود، چون فقط از روی علایم این امکان وجود ندارد که مطمئن شویم چه ترکیب از نمک غیر آلی روی سطوح مفصلی رسوب کرده است.

هیچ کدام از این عصاره ها زیان آور نیستند. منتهی افرادی که سنگ کلیوی دارند نیاز خواهند داشت که قبل از مبادرت به اتخاذ یک برنامه پایدار درمان با عصاره، با پزشک مشورت کنند. اسفناج و گوجه فرنگی برای افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند زیان آور است.

ماساژها و درمان های موضعی

مفصل دردناک و باد کرده نه تنها نیاز به داروی خوراکی دارند، بلکه به داروهایی که آرام بخش بوده به صورت موضعی به کار می روند نیز نیاز دارند. چنین داروهای موضعی باید به اندازه ای که قابل تحمل است گرم باشند، اما نه آن قدر داغ که موجب سوختن شوند. آن ها را نباید بیشتر از 5-10 دقیقه ادامه داد و برخی از موارد می توانند تحریکی بوجود بیاورند. در این صورت باید درمان را قطع کنید.

نسخه اول : درمان با برگ گیاه کرچک

برگ های گیاه کرچک که در تابه ای که روی آن کمی روغن کرچک مالیده شده باشد ، گرم شده و روی مفاصل دردناک قرار داده شود. این کار درد را آرام کرده و تورم را تسکین می دهد. فقط مراقب باشید برگ ها آنقدر داغ نباشند که شما را بسوزانند.

نسخه دوم : درمان با دانه کرچک

یک مشت دانه کرچک خرد شده و آسیاب شده که در یک قاشق غذاخوری روغن کرچک سرخ شده است چنانچه روی یک پارچه لطیف و نرم قرار داده شود و به عنوان ضماد روی مفصل گذاشته شود، درد را تسکین می دهد.

نسخه سوم : درمان با دانه خردل

یک ترکیب، مشابه ترکیب فوق از یک قاشق چای خوری دانه خردل خرد شده که در روغن خردل سرخ شده، به شکل ضماد نیز موثر برای التهاب مفصل است.

نسخه چهارم : درمان با روغن خردل

2-4 قاشق غذاخوری روغن خردل را گرم کنید. 2- 3حبه سیر خرد شده و یک قاشق دانه زنیان را در آن سرخ کنید. آن را تا دمای که قابل تحمل است خنک کرده، صاف کنید و برای ماساژ دادن مفصلی که درد می کند به کار ببرید. همچنین عصاره پیاز یا جوانه پیاز گرم و خرده شده که با روغن خردل گرم مخلوط شده باشد ، ضماد موثری برای تسکین درد است.

نسخه پنجم : درمان با برگ درخت انجیر

به 4-5 عدد برگ تازه و سبز درخت انجیر تعداد 4-5 حبه سیر اضافه کنید. آن ها را آسیاب کنید تا خمیری درست شده و به آرامی آن را با دو قاشق غذا خوری روغن کنجد سرخ کنید. آن را به آرامی سرد کنید تا به دمایی قابل تحمل برسد. سپس یک قاشق غذاخوری نفت سفید به آن اضافه کنید. بله! نفت سفید. آن را به خوبی مخلوط کرده و این خمیر را روی مفاصل دردناک قرار دهید.

کائوچوی تازه (شیره) که از شاخه درخت انجیر جمع آوری شده، یا عصاره ساقه یا برگ درخت انجیر که روی مفاصل مبتلا به ورم مفصل گذاشته شود، تسکین دهنده است.

نسخه ششم : درمان با برگ گیاه صبر زرد

مغز گرم برگ گیاه صبر زرد، دردهای مفصلی را آرام می کند اما بوی بدی دارد از این رو افراد کمتری از آن استفاده می کنند.

نسخه هفتم : درمان با روغن کنجد

یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه را به یک قاشق چای خوری روغن کنجد در حال جوش اضافه کنید. بگذارید تا کمی سرد شود، سپس آن را صاف کنید و در حالی که هنوز گرم است به عنوان روغن ماساژ روی مفاصل روماتیسمی دردناک بمالید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چله داغی را با خواص کاهنده فشار خون، رفع مشکلات معده، درمان درد شکم، بند آورنده خون، درمان عفونت تنفسی، درمان یرقان و زردی، التیام دردهای روماتیسمی، نرم کننده عضلات، درمان خار پاشنه، تسکین درد مفاصل، درمان سرطان، دفع سنگ کلیه و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0