دریا درمانی چیست؟

1571 بازدید
21 خرداد 97
سمانه

آیا می دانید دریا درمانی چیست؟

دریا درمانی (thalassotherapy) از تالاسا (thalassa) كه واژه یونانی است و به معنای دریا می باشد برگرفته شده است و مترادف با کاربرد پزشكی آب دریا است. البته این شیوه درمانی، اشكال گوناگونی را به خود می گیرد كه شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب های دریایی و مرهم های جلبکی یا استشمام بخارات دریایی است.

اماکن توریستی و درمانی كه دارای خزینه های آب گرم دریا هستند، خدمات پوشاندن بدن با جلبك ها و رسوبات دریایی را نیز ارائه می دهند. چنین تصور می رود كه ویژگی های آب دریا اثرات سودمندی بر منافذ پوست دارد و عناصر نایاب منیزیم، پتاسیم، فسفات كلسیم و خود سدیم كه در آب دریا یافت می گردند، از طریق پوست جذب می شوند.

دریا درمانی در طب مکمل

هر چند اثربخشی این شیوه درمانی از دیدگاه علمی هنوز مورد كنكاش قرار نگرفته است، اما دریا درمانی در جایگاه طب جایگزین و مكمل جای می گیرد و با توجه به نگرش مثبت به طب جایگزین در هزاره جدید و آموزش اصول این نوع مكاتب پزشکی در دانشکده های پزشکی مدرن، می توان چنین تصور نمود كه با رشد شتابان دریا درمانی نیز روبرو خواهیم بود.

در حقیقت هم اكنون در فرانسه سالانه 200 هزار نفر از خدمات دریا درمانی استفاده می كنند. در كلوپ های سلامت اروپایی، هزینه یكبار استفاده از خدمات دریا درمانی بالغ بر 30 پوند است.

دریا درمانی چیست؟

دریا درمانی چیست؟

رویکرد شگفت انگیز جهانی به طب مكمل و جایگزین، بسیار پیچیده است و شامل عوامل گوناگونی است كه می توان آنها را در گستره های متفاوتی در نظر گرفت. شاید بی خطری، قابل دسترس بودن و وفور شیوه های درمان جایگزین و داروهای گیاهی در كنار كنترل مسیر درمان و همخوانی با فلسفه كل نگر كه تأكید بر روی فرآورده های طبیعی دارد نیز از عوامل مهم باشند.

بی شك، تأثیرات منفی داروهای شیمیایی، عدم تاثیر آنها در بعضی از شرایط و عوارض ناخواسته این داروها نیز می توانند از عوامل دیگر باشند. اما بدون تردید، گریز از علم و تکنولوژی و ساختار شكنی كه در پس مدرنیته در حال شکل گیری است نیز اثر عمده ای روی بازگشت به طب جایگزین و مکمل داشته است.

کاربرد دریا درمانی

در هر صورت، با توجه به استقبال گسترده از دریا درمانی در اروپا، انجمن چشمه درمانی اروپا ( European Spas Association) کاربرد دریا درمانی را در گستره بیماری های مزمن مانند بیماری های تنفسی، پوستی و پروفیلاکسی در افراد سالم و برنامه های سلامت بدنی مجاز دانسته و تعریف استاندارد و جامعی را در مورد دریا درمانی ارائه داده است.

براساس این تعریف، دریا درمانی برنامه جامع درمانی، پیشگیری وارتقاء سلامت است كه می بایست تحت مراقبت های پزشكی و با مشاركت افراد ورزیده این رشته بكار رود. همچنین این شیوه می بایست در مكان هایی به كار برده شود كه در مجاورت آب و هوای دریایی باشد، هر چند می توان آب دریا را در استخرها وخزینه های شنا نیز بكار برد.

 

همچنین بخوانید:    چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

 

همچنین براساس نظر این انجمن، می توان از رسوبات یا جلبك های دریایی نیز در موارد گوناگون استفاده كرد. نور طبیعی خورشید نیز برای درمان (heliotherapy) به كار می رود؛ هر چند كه در شرایط نامساعد آب و هوایی، از اشعه ماوراء بنفش به عنوان جایگزین می توان استفاده نمود. همچنین اقدامات دیگری برای سلامت مانند آرامش بخشی، تغییر الگوی تغذیه ای و فیزیکی نیز همزمان انجام می شوند.

تاثیرات دریا درمانی

در حقیقت بخشی از دریا درمانی، تغییر در الگوی زندگی است كه در جستجوی رهایی فرد از استرس های زندگی مدرن بوده و فرد را در اقیانوسی از نور خورشید دریایی و ذرات دریا كه در هوا شناورند رها می سازد. این ذرات آئروسلی به بخش های ژرفتر دستگاه تنفسی وارد شده و در حبابچه های ریوی اثرات خود را نشان می دهند.

میزان بالای اشعه ماوراء بنفش خورشیدی در ساحل دریا، بر روی متابولیسم كلسیم نیز اثر می گذارد. عناصر نایاب دریا همراه با منیزیم، منگنز و كبالت كه در دفاع طبیعی و ایمنی ارگانیسم مؤثرند نیز، از طریق شنا كردن در آب گرم دریا، جذب می شوند.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، سفید کننده دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0