topNotif

در جستجوی رایحه های طبیعی و خوشبو با منشا حیوانی

2811 بازدید
17 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

در جستجوی رایحه های طبیعی و بوهای آرامبخش

چند سال پیش، بیش از 1500 متخصص در هشتاد و ششمین کنگره بیماری های گوش و حلق و بینی که در پاریس تشکیل شد، شرکت نمودند و درباره آخرین پژوهش ها و دستاوردهای این رشته گفتگو کردند. در این اجتماع عظیم گفته شد که آنچه امروزه از طریق تجربه علمی به اثبات رسیده است در طی قرن های گذشته بارها توسط نویسندگان و فیلسوفان به بیان در آمده است. در واقع بو و مزه، شامه و ذائقه، خاستگاه آفرینش ادبی در پیکار علیه فراموشی و زمان بوده اند.

با توجه به این نکات ماهنامه لیر چاپ پاریس که اختصاص به نقد و معرفی کتاب دارد، گزارشی درباره نویسندگان مشهور و تاثیر بو و مزه در خلق آثار آنان تهیه کرده است. از پروست که در جست و جوی زمان از دست رفته را نوشته است تا ژرژ ساند نویسنده داستان زندگی من و … چگونگی فعالیت حواس شامه و ذائقه و نیز اثرات مزه و بو را بر افراد و نیز تحول زندگی آنان به گونه ای ادبی به تحریر آورده و به دقت توصیف کرده اند.

این دقت در توصیف حواس و تشریح آثار و عوارض مزه و بو بر جسم جان افراد به تازگی توجه پژوهندگان و مخصوصا زیست شناسان را به خود جلب کرده و آنان را به تمدن های کهن از یونان و ایران گرفته تا چین و هند، از دیرباز تجارب گرانقدری در این زمینه داشته اند که به طور پراکنده در آثار گوناگون کتبی به جا مانده است و این آثار حاوی نکات سودمند و تازه باشند.

بررسی ادویه (رازیانه، ریحان، اترنج، بادرنجبویه، شجره الغار، جگن معطر، مرزنگوش، سنبل هندی، زعفران و بنه و …) که راه کاروانی آن معروف بود نیز از مسائلی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

در جستجوی رایحه های طبیعی

در جستجوی رایحه های طبیعی

گیاهان منابع اصلی عطرها هستند !

گیاهان منابع همیشه جاوید عطرهای زیبا و دلپذیر طبیعت هستند. تقریبا تمام بخش های یک گیاه می تواند در فرآیند عطر سازی به کار گرفته شود، از گل گرفته تا ریشه، گل های گیاهانی چون رز، یاس، برگ ها و ساقه های گیاهانی چون شمعدانی، درخت غار و … میوه درختانی نظیر گردو و هل بذر و دانه گیاهانی نظیر کرفس، ریحان و جعفری، پوست درختانی چون پرتقال، لیمو، نارنج و ریشه گیاهانی چون گل سوسن، نعناع و چوب درختانی مثل چوب صندل، سدر، برگ ها و شاخه درختان کاج، سرو، صنوبر و حتی صمغ بعضی از درختان منابع اصلی ساخت عطر می باشند.

برخی گیاهان از چندین بخش معطره تشکیل شده اند مثل درخت پرتقال، شکوفه های آن روغن در خود دارد و از برگ ها و شاخه هایش روغن پتی گرین و از پوست آن برای تهیه روغن پرتقال استفاده می شود. به ندرت از برخی حیوانات هم برای تهیه مواد معطره استفاده می شود.

عطرهای معروف از حیوانات معطر

طبیعت چنان اقتضا کرده است که عطرهای معروف و مواد خوشبو از حیوانات نادر به دست می آید.

عنبر سائل :

ترشحی از اسپرم نهنگ نر می باشد که احتمالا در نتیجه یک بیماری به وجود می آید. نهنگ نر برای دفع این ترشح شکم خود را به صخره های کف دریا سائیده و از خراش های به وجود آمده ماده ای به بیرون رانده می شود. این ماده که بوی تندی هم دارد در روی آب شناور می شود و به صورت انبوهی از گلوله های بیضی شکل توسط قایقرانان و ملوانان جمع آوری می گردد. گاهی اوقات این مواد را از شکم نهنگ مرده نیز  تهیه می کنند.

 

همچنین بخوانید:    فواید جالب رایحه درمانی

 

مشک :

ماده ای است از جنس غده جنسی آهوی نر که در کوه های هیمالیا و نواحی شمالی هند، برمه، چین و مغولستان زندگی می کنند، به دست می آید. مواد معطر که ترشحی داخلی است در یک کیسه به اندازه گردو در زیر شکم آهو جمع می شود. بوی این ماده به قدری تند است که کشتی های  تندرویی که به حمل برگ چای از کشورهای مزبور می پرداختن از حمل آن به سوی کوره های غرب و اروپایی امتناع می ورزیدند.

در سال 1864 یک شرکت بزرگ انگلیسی وضعیت خطرناکی را که شکارچیان آهو در برابر خود داشتند را تشریح نمود : مشک دارای چنان بوی تندی است که هنگامی که آن را از کیسه بیرون می آورند شکارچیان بایستی راه های نفوذی دهان و بینی خود را محکم ببندند. در غیر این صورت بوی آن می تواند سبب حرکت سریع خون به سوی مغز شده و موجب خونریزی مغزی خطرناک گردد.

روغن سگ آبی:

ماده ای است که بوی بسیار تندی داشته و از غده های جنسی یک سگ آبی به دست می آید. این ماده زمانی که رقیق تر شود بوی آرامبخش گرم و محسوسی را هدیه می کند.

سیوت :

ترشحی از غده جنسی هر دو جنس مذکر و مونث گربه سیوت می باشد. که در کشور اتیوبی زندگی می کند. این ماده نیز دارای یک بوی تند بوده و در غلظت های کم در عطرهای معروف و گران قیمت دنیا به کار می رود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبرالشهب را با خواص درمان سر درد، سرماخوردگی و صرع، تقویت کننده اعتدال بدن، شادی بخش، معطر و خوشبو کننده هوا، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0