صفر تا صد مراقبت صحیح از موهای خود را یاد بگیرید

1669 بازدید
03 شهریور 97
سمانه

صفر تا صد مراقبت صحیح از موهای خود را یاد بگیرید

نگهداری از مو مانند هر عضو طبیعی زنده تابع قوانین خاصی است که عدم آگاهی از چنین رابطه قانونی علت واقعی بیماری موها و نتیجتا از دست دادن آن ها می باشد. بدون آگاهی و دانستن اطلاعات کافی درباره مو و طریقه مبارزه با بیماری های مو امکان مصونیت از آسیب تاثیرات محیط، آب و هوا و سایر عوامل ارتباطی را نخواهد یافت. باید تمام دستور العمل های ضروری را به کار ببندید تا تشویش و نگرانی از عوارض گوناگون مو از قبیل موخوره، ریزش، شکنندگی مو و شوره سر نداشته باشید.

با دستورالعمل نگهداری از موهایمان آشنا شوید !

مو سر مانند دیگر اعضای بدن مهم است و یک رکن زیبایی برای خانم ها و البته آقایون است در نتیجه باید به طور صحیح از آن ها مراقبت کنیم. مو نیز ممکن است همانند دیگر اعضا بدن دچار مشکلاتی از قبیل موخوره، ریزش، شوره، و یا وزی و خشکی و … شود. برای حل این مشکلات باید در مرحله نخست فرد آگاهی راجب برخی موارد پیدا کند و هم موارد مراقبت از مو و عوامل آسیب زننده را بشناسد.

شناخت جنس و نوع، مدل و روش های مراقبتی

  • جنس مو (ضخیم، نازک، معمولی)
  • نوع مو (چرب، خشک، معمولی)
  • مدل (فر، صاف، فر)

 

صفر تا صد مراقبت صحیح از موهای خود را یاد بگیرید

صفر تا صد مراقبت صحیح از موهای خود را یاد بگیرید

 

نحوه رفتار صحیح با مو خود را بیاموزید

  • شانه زدن درست: در هنگام شانه زدن اگر موی گره خورده اید دارید حتما از شانه با دندانه بزرگ استفاده کنید و سعی کنید مو های خود را دائما شانه نکنید این کار به مو آسیب زیادی وارد می کند.
  • شامپو: از شامپو مناسب جنس موی خود استفاده کنید و هم چنین دقت داشته باشید که شامپویی که می خرید حاوی (آمونیوم، لوریل سولفات، سدیم لوریل) نباشد.
  • عموم افراد فکر می کنند که اگر از شامپو بیشتر استفاده کنند موی تمیز تری دارند اما این کار باعث آسیب مو می شود به یاد داشته باشید که باید از شامپو به اندازه کافی استفاده کنید و برای پاکیزگی مو، بیشتر روی نحوه شست و شو تمرکز کنید.
  • استرس: اضطراب برای مو یک خطر محسوب می شود زیرا باعث افزایش ریزش و نازک شدن تار مو ها می شود پس برای داشتن مو های سالم از استرس خود را دور کنید.
  • آبرسانی را فراموش نکنید: همه ما شاهد وز شدن مو های خود پس از استحمام هستیم در واقع این یک علامت از سمت مو است. به یاد داشته باشید از ماسک مو در زمان استحمام و سرم مو پس از خارج شدن از حمام استفاده کنید.
  • نکته: اگر مو های رنگ شده دارید ابدا نکته های مراقبتی را پشت گوش نندازید زیرا آسیب های جبران ناپذیری به مو وارد می کند.
  • خشک کردن: سعی کنید به وسیله حوله فقط آب اضافی مو خود را بگیرید و اجازه دهید موهایتان در دما اتاق و بدون حرارت خشک شود تا از آسیب به موها جلو گیری شود

آداب صحیح شست و شو مو و کف سر

در شست و شو مو ها مهم ترین نکته شستن صحیح موها می باشد. همواره در شست و شو موی خود سعی کنید کف سر خود را با شوینده مناسب بشویید و از شستن ساقه موی خود خودداری کنید.

قبل استحمام برای تقویت مو های خود می توانید حدود یک سال قبل ساقه مو های خود را با روغن نارگیل و یا سیاه دانه ماساژ دهید. و بعد از گذشت یک ساعت به حمام بروید.

تغذیه عامل مهم در سلامت مو

وراثت و تغذیه دو عامل اساسی در سلامت مو ها می باشد. اگر می خواهید موی سالم داشته باشید مصرف ویتامین های: امگا3 (ماهی سالمون)، بتاگلوکن (جودوسر)، آهن (اسفناج و آلو)، ب5 (تخم آفتاب گردان)، اسیدفولیک (عدس و کرفس) ویتامین آ (هویج)، منیزیم (برنج قهوه ای)، روی (گندم و نخود) فراموش نکنید.

 

دستورالعمل نگهداری از موهایمان

دستورالعمل نگهداری از موهایمان

آب های مضر برای شستشوی موها

صابون ها، شامپوها و وسایل آرایش، آب و هوا همگی بر روی موها تاثیر می گذارند. آب مهمترین عامل در طراوت، زیبایی و سلامت مو می باشد. با هر آبی نمی توان سر را شست و انتظار طراوت و سلامت موها را داشت. شستشوی موی سر با آب سالم یکی از عوامل موثر در سلامت مو شناخته شده است.

آب هایی که دارای ترکیبات گچ و آهک می باشند جزو آب های مضر برای مو به شمار می یند. هنگامی که موها را با این نوع آب ها شستشو می دهیم به سبب ناسازگاری این مواد با پوست سر و ریشه موها به پیاز موها صدمه وارد می شود و شخص شدید دچار ریزش مو می گردد.

یعنی هر چه املاح آب بیشتر باشد ریزش موها شدیدتر می شود و هرچه آب دارای املاح کمتری باشد ریزش موها کمتر خواهد شد. آب های سنگین مفید به آبی گفته می شود که نه تنها ضرری برای موها ندارد بلکه خود به منزله داروی تقویت مو محسوب می شود و از این روی می توان آن ها را آب های دارویی نیز نامید.

هر آبی که دارای ترکیبات موادی باشد که این مواد در ساختمان ارگانیزم مو به کار رفته باشد برای موها بسیار مفید و لازم است. از آب های معدنی مفید می توان از آب های گوگرد دار نام برد یعنی آبی که از مسیر معادن گوگردی عبور کرده و این عنصر معدنی در خود جذب و حل نموده و به همراه خود می آورد.

کسانی که برای گردش و مسافرت به شهرستان ها می روند بهتر است سالی یک بار هم که شده به مناطقی که دارای این چنین آب های معدنی هستند، رفته و موهای خود را با آن شستشو دهند تا به طور طبیعی موها را تقویت کرده باشند.

لازم به توضیح است در صورتی که در آب دریاها یا رودخانه آب تنی کردید و موهای شما با این آب ها تماس گرفت برای سلامتی موها لازم است قبل از خشک کردن موها سر را با آب لوله کشی و تصفیه شده شستشو و آب کشی نمایید تا احتمالا مواد زیان آور برای ریشه موها در سر باقی نماند در صورتی که آب تصفیه شده در دسترس نبود این کار را می توان با آب سرد جوشیده شده انجام داد.

 

همچنین بخوانید: چگونه با شلتوک موهایمان را تقویت کنیم

 

فراموش نکنیم:

به هنگام مسافرت هایی که تغییر آب پیش می آید استفاده از آب جوشیده بهترین روش ممکن برای محافظت از موها می باشد. آب های مناطق مختلف زمین با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت نیز به دلیل مقدار و نوع کیفیت املاح موجود در آن ها است.

در یک منطقه یا شهری که شخص سال های سال در آن زندگی کرده یا در آن متولد شده است ارگانیسم وجودش با طبیعت و آب و هوای آن محیط زیست هماهنگی پیدا کرده و پوست و موی سر به آن محیط عادت نموده است. در صورت مسافرت یا تغییر آب و هوا چون آب جدید دارای املاح دیگری است. هنگام تماس با مو و پوست سر احساس بیگانگی و ناسازگاری به وجود خوهد آمد، از این رو موها از خود واکنش نشان داده و این عکس العمل باعث ریزش موها می شود.

در این گونه موارد بهتر است تا مدتی از آب جوشیده برای شستن سر استفاده شود بعد از مدتی به تدریج می توان به آب جوشیده کمی آب معمولی اضافه کرد تا به مرور ایام ریشه موها به آب جدید عادت کرده و دیگر واکنش ریزش از خود نشان ندهند. مخلوط آب جوشیده و آب معمولی باید به مرور زمان صورت پذیرد تا به موها آسیب نرساند.

حرارت متعادل آب برای شستشوی مو

اگر موهای سر با آب خیلی داغ و یا آب خیلی سرد شسته شود هر دو برای مو مضر بوده و باعث ریزش موها می شود و به ریشه موها صدمه می زند، همچنین تاثیر نامطلوب روی پوست ایجاد می کند. بنابراین آبی که برای شستن موها به کار برده می شود باید دارای حرارت متعادل باشد.

در هر فصلی باید با حرارت معین و اصول صحیح موها را شستشو داد. در فصل بهار برای شستشوی موها باید از آب نیمه گرم استفاده کرد. در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا از آب ولرم، در فصل پاییز آب نیمه گرم و در فصل زمستان به سبب برودت هوا باید با آب گرم موها را شستشو داد. چنانچه در فصول مختلف سال خارج از این قاعده اقدام گردد بدون تردید در ریزش موها اثر خواهد گذاشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تقویت مو را با خواص رفع خشکی موها، رفع وز شدن موها، نرمی و درخشندگی مو، تقویت مو، کمک به رشد مو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0