topNotif

دستور پخت آش ترخینه ؛ غذای محلی لرستان

2912 بازدید
13 تیر 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 6 تیر 1401

دستور پخت آش ترخینه؛ غذای محلی لرستان

ترخینه غذایی رقیق و آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده بدست می‌آید. از این نوع آش در شهرهایی چون لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان بسیار استفاده می‌کنند. اصل این غذا به استان لرستان بر می‌گردد. ترخینه از خیس کردن بلغور گندم یا جو داخل دوغ ترش به مدت ده روز بدست می آید. روش دیگر تهیه ترخینه  به این صورت است که بلغور را چند ساعتی داخل دوغ روی حرارت میپزند. بعد از مدتی از پخت به حالت خمیری در خواهد آمد. خمیر را پس از سرد شدن بصورت گلوله کرده و زیر نور آفتاب خشک می کنند.

دستور پخت آش ترخینه؛ غذای محلی لرستان

دستور پخت آش ترخینه؛ غذای محلی لرستان

ترخینه را می‌توان جزء یکی از غذاهای نیمه آماده معرفی کرد. بیشتر در استان لرستان و مناطق دیگر جزء غذاهای پر مصرف بشمار می‌آید. از آنتی بیوتیک طبیعی بالایی برخوردار است و برای رفع سرماخوردگی بسیار مشهور است. این غذا جز خوراک های محلی استان لرستان است. این نوع آش از محبوبیت خاصی برخوردار است و جزء غذاهای محلی ای است که اکثر گردشگران دوست دارند آن را امتحان کنند. این آش در زمستان بیشتر مورد مصرف است و همچنین دارای ویتامین و خاصیت بالایی ست.

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه

  1. لوبیا چیتی 200 گرم
  2. نخود 200 گرم
  3. عدس 200 گرم
  4. ترخینه دوغ 3 عدد
  5. سبزی آش 500 گرم
  6. نمک، فلفل و زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
  7. نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ به مقدار دلخواه

 

همچنین بخوانید: دستور پخت آسان شیرینی های استان سیستان و بلوچستان

 

طرز تهیه آش ترخینه

  • ابتدا به مدت یک الی دو ساعت ترخینه‌ها را در آب خیس کنید تا از هم باز شوند.
  • حبوبات را از شب قبل بخیسانید و روز بعد با همراه آب روی اجاق گاز بپزید. مقدار آبی که برای پختن حبوبات لازم است باید به حدی باشد که روی حبوبات را بپوشاند.
  • بعد از اطمینان از پخت حبوبات، سبزی و ترخینه را اضافه کنید.
  • داخل تابه ای جدا پیاز را پوست بگیرید و سپس خلالی برش بزنید یا خرد کنید و در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز داغ طلایی شد ادویه را اضافه کنید.
  • اجازه دهید آش با حرارت ملایم جا بیوفتد و ترخینه ها پخته و از هم باز شوند.
  • بعد از جا افتادن آش آن را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و مورد استفاده قرار دهید.

چند نکته برای سرو آش ترخینه

  •  می‌توانید فقط برای تزیین از کشک استفاده کنید. اما در مجموع آش ترخینه یک غذای خوشمزه با کشک است که بهتر است با کشک امتحان کنید.
  • بهتر است در پخت آش ترخینه دقت لازم را داشته باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد و مزه سوختگی یا ته گرفتگی به خود نگیرد.
  • آش ترخینه ترش مزه هست و برای متعادل کردن ترشی از خرما یا چغندر قند استفاده کنید. در صورت دوست نداشتن می‌توانید دو قاشق شکر اضافه کنید.
  • زمان پخت این آش خوشمزه ۳ الی ۴ ساعت است باید کمی رقیق باشد زیرا بعد از خنک شدن لعاب گندم غلیظ و سفت خواهد شد

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زرد چوبه را با خواص درمان پیشگیری از آلزایمر و افسردگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پیشگیری و درمان سرطان، پاک کننده کبد، درمان جوش صورت و آکنه، کاهش چین و چروک پوست و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0