topNotif

دلایل لجبازی در کودکان و بزرگسالان

1950 بازدید
01 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با دلایل لجبازی در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید

لجبازی حالتی است که فرد یا عمدا خود را به نشنیدن سخنان دیگران می زند و یا این که سعی می کند به خواسته های خود عمل کرده و به تذکرات دیگران بی اعتنایی کند. این قبیل افراد به هیچ راهی مستقیم نیستند و سخن کسی را نمی پذیرند چون در جهل مرکب غوطه ورند. معمولا در زندگی موفق نبوده و به هدف و مقصود نمی رسند. دوستان خود را از دست می دهند و دلسوزان و خیر خواهان جامعه هم رغبتی به نصیحت و راهنمایی آن ها ندارند.

انسان فهمیم و عاقل هرگز لجبازی نمی کند و برای عقل و فکر دیگران هم ارزش قایل می شود تا از آنها در جهت نفع خود پرهیز از تنهایی خود و جلوگیری از هلاکت خود استفاده کند. به گفته حضرت علی (ع) بهترین خلق و خوی آن است که از لجاجت دورتر باشد.

نشانه های فرد لجباز

فرد لجباز با کوچکترین مخالفتی با خواسته هایش به شدت ناراحت می شود و شروع به ناسزا گویی می کند. یعنی تحمل راهنمایی و نصیحت دیگران را ندارد. کودک غالبا با افراد بزرگتر جر و بحث می کند و یا به طور مداوم سر به سر بچه های دیگر گذاشته و آن ها را عصبانی می کند. فرد لجباز غالبا برای اشتباه خود دیگران را سرزنش می کند یا مقصر می داند. فرد لجباز کوچکترین مقررات را زیر پا گذاشته و در مقابل آن بی اعتنایی می کند. شخص لجباز بسیار زود رنج بوده و از اطرافیان توقع بیش از حد دارد. علی الرغم این که خود را متعهد به انجام سخن دیگران نمی داند. فرد لجباز بیشتر مواقع تنها بوده و نمی تواند ارتباط اجتماعی مناسبی برقرار کند. فرد لجباز دارای خلقی افسرده و مضطرب بوده و افکاری پریشان دارد.

دلایل لجبازی در کودکان و بزرگسالان

دلایل لجبازی در کودکان و بزرگسالان

علت های لجبازی

لجبازی علت های مختلفی دارد ولی سه علت از همه مهمتر هستند.

1- علل خانوادگی :

وجود اختلال لجبازی در افراد خانوده منجر به یادگیری فرد می شود. خانواده ای که رفتارهای فرزند خود را شدیدا کنترل می کند و معیار هویت افراد را قدرت می داند، کودک به خاطر ایجاد هویت برای خود لجبازی می نماید تا بدین وسیله اعلام وجود و قدرت نمایی کند. بعضی از خانواده ها بین فرزندان خود، خواسته یا ناخواسته تبعیض قایل می شوند. البته این مسئله در محیط های کاری و کلاس های آموزشی نیز دیده می شود در نتیجه افرادی که زمینه مناسب دارند تحت تاثیر رفتار والدین، مدیران و یا معلمان اقدام به لج بازی می کنند.

2- علل اجتماعی :

برخی مواقع دیده می شود که اجتماع موجب می شود تا فردی دست به لجبازی بزند مثلا وجود حاکمان ناشایسته در راس حکومت یک جامعه، وجود مدیران ناکارآمد در پست های تصمیم گیری محیط های کاری، نامناسبی قوانین وضع شده با ارزش های حاکم بر جامعه و یا اعتقادات مذهبی مردم، ملاحظه بی عدالتی ها در توزیع قدرت، ثروت و…، حق کشی ها و تبعیض هایی که در محل  آموزش یا کار اعمال می شود.

3- علل روانی و فردی :

بعضی از افراد استعداد ذاتی برای اظهار وجود و قدرت نمایی و جلب توجه از طریق لجبازی دارند. تعارض های حل نشده در دوران کودکی موجب لجبازی در بزرگسالی می شود. دست یافتن به خواسته ها در هنگام بروز رفتار لجبازی علت دیگری است که موجب بروز و تقویت این رفتار می شود. تقویت شدن این رفتار به وسیله تسلیم شدن والدین در مقابل اینگونه رفتارها نیز عامل دیگری است که فرزندانی را که احساسات درک نشده و هیجانات فهمیده نشده از سوی والدین دارند را به سمت لج بازی سوق دهد.

 

همچنین بخوانید:   چگونه کودک آرام و سالمی داشته باشیم؟

 

روش های مقابله با لجبازی

علت یابی : یکی از اساسی ترین روش ها، تلاش برای یافتن علت لجبازی، تسلیم نشدن در مقابل رفتارهای لجبازانه و دقت در عدم تقویت این قبیل رفتار در وجود کسی که گرفتار این اختلال می باشد.

تقویت رفتار غیر لجبازانه : روش دیگر مقابله، تقویت رفتارهایی است که از کارکنان، شاگردان و یا فرزندان سر می زند و از آن ها بوی لجبازی استشمام نمی شود.

خودداری از بحث کردن : به محض احساس لجبازی با کنار کشیدن مثلا به بهانه به اتاق دیگر رفتن هنگام بحث و یا تغییر دادن موضوع بحث.

خودداری از چترهای حمایتی : یعنی احتراز از حمایت کودک به وسیله یکی از والدین هنگامی که با دیگری لج بازی می کند و یا خودداری از تایید رفتار کارمند و یا شاگردی که به طور غیر منطقی و با قصد به کرسی نشاندن حرف خود با همکارش و یا همکلاسی بحث می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هندی را با خواص درمان یبوست و نفخ، درمان اختلالات مفصلی، کمک به کاهش وزن، کمک به درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات باد روده، درمان سوزش معده، کنترل کلسترول، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان اسپاسم های عضلانی و گرفتگی ها، پیشگیری از افسردگی، کنترل دیابت، جلوگیری از ریزش مو ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0