topNotif

دلیل تیک و انقباض ناگهانی عضلات چیست

1578 بازدید
26 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

دلیل تیک و انقباض ناگهانی عضلات چیست و چه درمان های برای آن وجود دارد؟

احساس می کنید در پی تکان دادن سر بدون هیچ دلیل واضحی، بین اطرافیان خود انگشت نما می شوید. بسیاری از تیک ها حرکات ساده بدن نظیر پرش سر، شانه، پلک، جمع کردن بینی و یا برهم زدن دندان ها هستند. تخمین زده می شود، نزدیک به ده درصد از کودکان دچار تیک هستند. اغلب این تیک ها با گذر از دوران کودکی به سوی نوجوانی و بلوغ بدتر می شوند، ولی در دوران پس از بلوغ طی مدتی کمتر از یک سال ناپدید خواهند شد.

در موارد نادری، این تیک ها برای مدتی طولانی باقی می مانند و حرکات پیچیده تری پیدا می کنند. حرکاتی نظیر جهش و پریدن، پرت کردن دست و یا لمس پی در پی. برخی از مردم به تیک های صوتی مبتلا هستند، به مانند تکرار یک عبارت و یا تولید صداهای غیر ارادی. این مشکل علامت نشانگان توره می باشد، اختلالی شدید که افراد زیر بیست و یک سال را درگیر می کند. این افراد همچنین به مشکلات یادگیری و بی قراری مبتلا می باشند. خوشبختانه شیوع این بیماری دو در هر صد هزار نفر است. از دیگر علل نادر یک بیماری های تیروئید، اسکیزوفرنی، آسیب های مغزی و سو مصرف مواد محرک است.

عوامل ایجاد تیک :

برخی از پژوهشگران تصور می کنند تیک ها منشا ژنتیکی دارند. هم چنین شواهدی در دست است که مبتلایان به تیک دارای غلظت غیر طبیعی ماده ای شیمیایی به نام دوپامین در مغز می باشند. البته نزدیک به پانزده درصد از کودکان دارای تیک های آنی و یا زود گذر می باشند. این تیک های زود گذر معمولا ارثی نیستند و عموما در پی یک تنش و یا اضطراب رخ می دهند.

دلیل تیک و انقباض ناگهانی عضلات چیست

دلیل تیک و انقباض ناگهانی عضلات چیست

تیک های موقتی و زودگذر:

اکثر افرادی که تیک های موقتی و زود گذر مبتلا می باشند، در نهایت بهبود خواهند یافت. داروهایی در مهار نشانگان توره به کار می آیند. اما بیشتر پزشکان علاقه ای به مصرف آن ها ندارند و این عوارض ثانویه آن ها نظیر خواب آلودگی، سوزش دست و افسردگی است. در کل پزشکان تا جایی که فرد توان تحمل این تیک ها را داشته باشد از استفاده از داروها پرهیز می کنند. حتی اگر دارو درمانی نیز آغاز گردد، پزشکان تمایل دارند بیماران از دستوراتی که در پی می آید پیروی کنند.

 

همچنین بخوانید:    ماساژ درمانی و فواید آن

 

این راه کارها به پزشک در رسیدن به تشخیص صحیح و به شما در فائق آمدن بر مشکل کمک می کند.

شروع به ثبت کنید. در صورتی که متوجه وجود تیک شدید، این نکات را که می تواند برای پزشک به کار آید، ثبت کنید. این حرکات در چه زمانی آغاز می شوند؟ طول مدت آن ها چقدر است؟ و چه بخشی از بدن را درگیر می کنند.

ورزش کنید. به نظر می رسد در بسیاری از افراد در حین ورزش، این تیک ها از بین رفته و یا ضعیف تر می شوند. هر گونه ورزشی می تواند مفید باشد، به شرط آن که سه بار در هفته هر بار به مدت دست کم بیست دقیقه انجام شود. ورزش هایی از قبیل شنا، دو، راهپیمایی از این دست می باشند.

آرامش خود را حفظ کنید. روش های مهار تنش و استرس نظیر یوگا، تنفس عمیق و روش های آرام سازی می توانند به برخی افراد در مهار و کاهش تیک ها کمک کنند.

شیرینی و شکلات مصرف نکنید. برخی از والدین می گویند هنگامی که فرزندانشان شیرینی و شکلات زیاد مصرف می کنند، تیک ها وخیم تر می شود. از آن جا که این دو ماده غیر ضروری می باشند لذا توصیه می شود از مصرف زیاد آن ها بپرهیزید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاتوره را با خواص تسکین دردهای عادت ماهانه، ضد نفخ، تسکین آسم، رفع شوره سر، التیام زخم ها و درد مقعد و بواسیر،  بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0