دیابت دوران بارداری را جدی بگیرید

3411 بازدید
09 آذر 96
سمانه

آخرین به روزرسانی 5 آبان 1398

چرا باید دیابت دوران بارداری را جدی بگیرید؟

دیابت بارداری یکی از شایعترین مشکلات زنان در این دوران محسوب می شود. طبق آمار بین 2 تا 10 درصد از زنان در دوران حاملگی تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. قند خون بالا در زنان باردار معمولا به دلیل ناتوانی سلول های بدن در جذب قند و تبدیل آن به انرژی است. دیابت حاملگی اغلب بین هفته بیست و چهارم تا بیست و هشتم یعنی از ابتدای ماه ششم ایجاد شده و با پایان بارداری از بین می رود. درمان این بیماری بسیار ضروری است، زیرا علاوه بر مادر، سلامت جنین نیز به خطر می افتد. حال در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا باید دیابت دوران بارداری را جدی بگیرید.

انواع دیابت بارداری

دیابت حاملگی بر دونوع است:

  1. افرادی که مادر آن ها به دیابت دچار است (وراث).
  2. افرادی که در دوران بارداری پرخوری می کنند (تغذیه نامناسب).

خانم های باردار معمولا در اوایل و اواسط بارداری به دیابت حاملگی دچار می شوند. معمولا دیابت بارداری در صورتی که مادر در معرض استرس قرار نگیرد و رژیم غذایی را رعایت نماید، بهبود می یابد، اما در صورت عدم رعایت چنین مواردی، امکان ابتلای مجدد بعد از زایمان هم وجود دارد.

نکته: بیماران دسته اول ممکن است قبل از حاملگی به دیابت مبتلا باشند و قند آن ها در آزمایش قند خون ناشتا، بین 105 تا 120 باشد. همچنین، در آزمایش ادرار آن ها قند دیده می شود. این افراد در هنگام پرخوری دائما سرگیجه دارند.

 

دیابت دوران بارداری را جدی بگیرید

دیابت دوران بارداری را جدی بگیرید

 

علائم دیابت حاملگی

بیشتر خانم ها هنگام بروز دیابت بارداری هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، اما ممکن است برخی از آن ها در ماه های آخر بارداری با علائمی نظیر احساس تشنگی، عفونت مکرر مجاری ادراری و تناسلی، تکرر در دفع ادرار، کاهش وزن با وجود خوردن غذا، خستگی، حالت تهوع و استفراغ، عفونت های پوستی و تاری دید، مواجه شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض دیابت حاملگی قرار دارند؟

  • یکی از اقوام درجه یک مبتلا به دیابت باشد.
  • در سن بالا باردار شوند.
  • افرادی که استرس بیش از حد دارند. اگر چه، استرس خود به تنهایی عامل دیابت نیست، اما می تواند تشدید کننده آن باشد.
  • افرادی که هنگام زایمان فرزند شان بیش از 4 کیلو وزن دارد.
  • افرادی که دچار ناهنجاری های مادر زادی هستند.
  • افرادی که مبتلا به فشار خون حاملگی می باشند.

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین و مادر

شایع ترین عوارض بیماری دیابت بارداری در زنان باردار و نوزادان عبارت اند از: فشار خون بالا در مادر، زایمان زود هنگام، بالا بودن وزن نوزاد، تولد نوزاد نارس، دیابت نوع 2 در نوزاد و مادر (حتی پس از زایمان)، تولد نوزاد با عارضه هیپوگلیسمی (پایین بودن قند خون)، مشکلات تنفسی در نوزاد و مرگ نوزاد.

نکته: خانم هایی باردار که مبتلا به دیابت هستند علاوه بر متخصص دیابت، باید زیر نظر متخصص زنان و تغذیه نیز باشند، چرا که به علت بالا بودن فشار خون ممکن است زایمان زودرس توام با خونریزی زیاد و یا سقط جنین داشته باشند و احتمال مرگ برای نوزاد وجود دارد. ولی در صورتی که مادر تحت نظر باشد، از هر نوع عارضه ای می توان جلوگیری کرد.

 

همچنین بخوانید:  جلوگیری از سقط جنین در طب سنتی

 

 نکات ضروری برای مادران مبتلا به دیابت بارداری

 همان طور که در بالا اشاره شد، نه تنها زنان باردار مبتلا به دیابت در خطر هستند، بلکه جنین آن ها نیز در معرض خطر جدی می باشد. بنابراین، رعایت برخی نکات حافظ سلامت مادر و جنین می باشد. مواردی که باید رعایت شود، عبارتند از:

  • از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.
  • زیر نظر پزشک ورزش کنید، زیرا این کار باعث کاهش قند خون و کنترل آن شده و از عوارض عروقی می کاهد.
  • به خاطر اینکه مبتلا به دیابت هستید از شیر دادن به فرزندتان اجتناب نکنید. چرا که شیر دادن به کودک خود باعث لاغری می شود. شیر دادن هم به نفع مادر و هم به نفع کودک است و باعث جلوگیری از ابتلای کودک به اسهال، یبوست، دل درد، سرماخوردگی و باعث آرامش وی و خواب آرام و دریافت کلسیم و ویتامین های مورد نیازش می شود.
  • به مقدار کافی مایعات بنوشید.
  • در طول روز می توانید خرما، کشمش، انجیر، توت خشک دانه دار میل کنید.
  • نوشیدن شیر و آب هویج را فراموش نکنید و یا قبل از هر وعده غذایی یک عدد هویج را خوب بجوید و بخورید.
  • مواد پروتئینی بیشتری مصرف کنید.
  • بعد از اجابت مزاج خود را حتما خوب بشویید و هر از گاهی مجاری ادراری را ضد عفونی کنید، چرا که بیشتر از دیگر افراد، مستعد به عفونت ادراری هستید.
  • مصرف مواد قندی و نشاسته ای را به حداقل برسانید.
  • از مواد غذایی آب پز یا کبابی به جای سرخ شده استفاده کنید.
  • از مصرف غذای مانده، خودداری کنید.
  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • بهتر است حبوبات را همراه سبوس میل کنید.
  • ماده های غذایی مانند رب لیمو، آبغوره، آبلیمو، جعفری، گوجه فرنگی، انبه، توت فرنگی، اسفناج، سیب، هلو، گلابی و نان جو مصرف کنید، زیرا برای درمان دیابت بسیار مفید هستند.

توجه: بعد از زایمان هم باید قند خون چک شود. علیرغم اینکه دیابت بعد از حاملگی از بین می رود، ولی احتمال ابتلای مجدد را نیز باید در نظر گرفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

توت خشک را با خواص کاهش فشار خون، درمان کم خونی، جلوگیری از بیماری های قلب عروقی، پبشگیری از سرطان روده، تقویت کننده کبد و کلیه، درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس، درمان سفید شدن زودرس موها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0