ذراریح و پرک هندی را بشناسیم

3509 بازدید
13 شهریور 97
سمانه

خواص ذراریح و پرک هندی را بشناسیم

*ذراریح

در ایران به طور کلی کانتارید گفته می شود و در کتب طب سنتی با نام ذراریح آمده است. در کتب فارسی قدیم با اسامی باغوجه، کوژخار، کاغنه، آله کلو و عروسک، کادنه و مگسک نام برده می شود. به ترکی آلاکلنگ و در مازندران دارساس و در اصفهان آن را سن نامند.

مشخصات ذراریح

حشره ای است سخت بالپوش، ماده آن به طول 15-25 میلی متر و نر آن کوچکتر است. بال های حشره به رنگ سبز فلزی یا آبی رنگ براق است و گاهی خطوط طولی مسی روی آن دیده می شود. شاخک های آن سیاه و نسبتا دراز و بند بند است. ذراریح معمولا در ماه خرداد به صورت حشره ظاهر می شود. ماده آن تخم های خود را به مقدار زیادی در خاک می گذارد که در دوره یک سال تحولات مراحل مختلفه تخم و لارو و حشره در آن ها صورت می گیرد.

تخم ها در ماه اردیبهشت به شکل لاروهای به رنگ زرد لیمویی روی برگ درختان به خصوص روی برگ زبان گنجشک، یاس، پیچ امین الدوله، آقطی و درختان دیگری ظاهر می شود و در مدت کمی به صورت آفت، کلیه برگ های گیاه را می خورند و صدمه محسوسی به گیاهان وارد می سازند. علامت ظهور و حمله این آفت به درختان باغ وجود یک صدای وزوز یکنواخت و بوی متعفن و نامطبوعی در باغ است که معمولا از این حشره برمی خیزد و به سادگی از دور وجود این حشره در باغ را مشخص می سازد.

ذراریح و پرک هندی را بشناسیم

ذراریح و پرک هندی را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی ذراریح

در ترکیب شیمیایی بدن این حشره ماده ای به نام کانتاریدین وجود دارد که برای تهیه آن این حشره را گرفته و خشک کرده و کوبیده و نرم صلایه می کنند و گرد آن را به دست می آورند.

خواص و کاربرد ذراریح

گرد این حشره که دارای ماده کانتریدین است تاولزای پوست، محرک و قرمز کننده است و در بیماری های پوست در دامپزشکی کاربرد دارد. گرد حشره برای بیماری ریزش موی سر و ابرو و نوعی بیماری که به داالثعلب معروف است مفید می باشد که باید زیر نظر پزشک مصرف شود. مقدار کم آن برای تحریک و تقویت نیروی جنسی نیز موثر است ولی البته عوارض جانبی دارد که باید از مصرف آن خودداری شود. متاسفانه بعضی از اشخاص آن را با حشیش مخلوط کرده و برای اینکه حشیش اثر تحریک جنسی داشته باشد می خورند که البته سم خطرناک و زخم کننده و تاول آور است و خوردن حتی 1/5 -1 گرم آن از راه معده موجب مرگ می شود. در صورتی که به عللی مصرف این دارو ضروری باشد باید زیر نظر پزشک باشد.

 

همچنین بخوانید: گیاه توله چیست؟

 

*پرک هندی

دانه گیاهی است که در بازار دارویی ایران به پرک هندی معروف است. این گیاه را به هندی دادموردان می نامند. این گیاه بومی آمریکای حاره است و در حال حاضر در اغلب مناطق حاره از شرق هندوستان تا هند و چین و از جنوب شرقی آسیا تا گوام می روید. در ایران تا به حال گزارشی از شناسایی آن در دست نیست.

ترکیبات شیمیایی پرک هندی

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود کریزوفانیک اسید، کریزاروبین، اوکسی متیل آنتراکینون تایید شده است.

خواص و کاربرد پرک هندی

شیره برگ های این گیاه از داروهای مشهور معالجه بیماری های طفیلی پوست نظیر رینگورم و نظایر آن است. دم کرده هر قسمت از گیاه اعم از برگ، ریشه یا دانه ملین و مسهل است. در اندونزی مخلوطی از برگ های گیاه پرک هندی، پیاز، رازیانه و میخک هندی برای معالجه یبوست به پشت، کمر و شکم می مالند. از جوشانده ریشه گیاه برای معالجه قولنج باد ناشی از نفخ روده ها استفاده می شود. در هند از جوشانده گل ها و برگ های گیاه برای معالجه برونشیت و تسکین آسم می خورند. از تخم یا دانه های آن که همان پرک هندی است در مناطق مختلف آفریقا به عنوان انگل و انگل کش و همچنین به عنوان مسهل و مدر و در معالجه استسقا مصرف می شود.

در مناطق مختلف خاوردور از چوب آن مخلوط با چند جز دیگر جوشانده ای تهیه می کنند که برای معالجه ناراحتی های کبد و کهیر و التهاب های خارش دار پوست و فقدان اشتها ناشی از اختلالات معده ای و روده ای و التهاب مخاط بینی مفید است. این گیاه  ضد کرمک، ضد آسکارید است، 2-4 گرم از گرد پرک هندی را روزانه در مدت 3-4 روز به بیمار خورانده تا به نتیجه برسید. از این گرد برای معالجه خارش مقعد که به بنه در مردان منتهی می شود نیز تجویز کرده و نتایج بسیار خوبی گرفته است، به این ترتیب که 2-4 گرم از گرد آن را که به آسانی با کمی آب به صورت چسب در می آید هر روز تا 25-40 روز بخورید و در جریان خوردن این دارو همین که اسهال پدید آید خوردن دارو را قطع کرده و پس از آن با مقدار کمتری یعنی 1-2 گرم در روز ادامه دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کچوله را با خواص درمان کمر درد، خارش بدن، یبوست، لک صورت، اگزما، سیاتیک، کهیر، مستی آور، درمان زگیل، درمان عدم ناتوانی جنسی، تقویت باء، درمان بی اختیاری ادرار، درمان دندان درد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0