رابطه بالا رفتن آهن خون و ابتلا به انواع سرطان

18207 بازدید
13 اسفند 96
آلاله
,

آهن زیاد هم برای بدن مضر است!!

رابطه بالا رفتن آهن خون و ابتلا به انواع سرطان

تحقیقات نشان می دهد که افزایش میزان آهن خون از حد طبیعی، می تواند به مفهوم افزایش خطر ابتلا به سرطان تلقی شود. نتیجه تحقیقات در بسیاری از کشورها بر روی بیش از ده هزار نفر، همگی نشان می دهد که بالا رفتن آهن خون در انسان، همراه با افزایش خطر ابتلای به انواع سرطان است. کسانی که آهن اضافی در بدن دارند، بیش تر در خطر ابتلای به سرطان هستند، برای مثال افرادی که اندوخته ی آهن بیش از اندازه دارند دویست بار بیش تر از افراد دیگر به سرطان کبد مبتلا می شوند.

همچنین طبق نظر پزشکان فنلاندی، آهن اضافی ذخیره شده در بدن، عامل عمده و موثر در حملات قلبی است. هر اندازه آهن موجود در بدن بیش تر باشد، خطر حمله قلبی افزایش بیشتری می یابد. خوشبختانه رژیم غذایی ای که کلسترول را پایین می آورد، سبب کاهش مقدار آهن زیان بخش برای بدن نیز می شود. برای کسانی که در مصرف روزانه گوشت زیاده روی می کنند از دو راه به بدن خود زیان می رسانند :

  1. در گوشت نوعی آهن وجود دارد که به سرعت و به آسانی جذب بدن می شود
  2. چربی و کلسترول موجود در گوشت باعث بیماری می شود

بنابراین، هر لقمه از غذای گوشتی دو مشکل در بدن می آفریند.

 

رابطه ی بالا رفتن آهن خون و ابتلا به انواع سرطان

رابطه بالا رفتن آهن خون و ابتلا به انواع سرطان

 

آهن اضافی در بدن می تواند برای شما مضر باشد :

رژیم سرشار از آهن و چربی می تواند سبب وقوع حمله قلبی شود، هنگامی که کالری ها و چربی های اضافی مصرف می کنید، کبدتان مقدار زیادی چربی و کلسترول تولید می کند که سرانجام در جریان خون شما به صورت کلسترول بد در می آید. آهن و مس، کلسترول را تبدیل به کلسترول اکسید شده می کنند. مخازن آهن در بدن انسان شامل کبد، طحال، مغز استخوان و دیگر بافت ها، انبار می باشد. لذا شما در اثر کمبود آهن تا زمانی که کل آهن های مخازن خود را مصرف نکرده اید دچار کم خونی نمی شوید.

بعضی افراد در حالی که عملا دچار کمبود آهن نیستند، با خوردن قرص های آهن، ویتامین های آهن دار و یا خوراک هایی که آهن به آن افزوده شده، مساله را برای خودشان مشکل تر می کنند. بسیاری از مردم افسانه مشهور ارتباط خستگی با آهن به گوش آن ها رسیده و به اشتباه نتیجه گیری می کنند که دچار کمبود آهن هستند. به خاطر داشته باشید که بدن راهی برای رهایی از شر آهن اضافی ندارد حتی اگر شما آهن اضافی داشته باشید، بدن حریصانه از آهن ذخیره خود مراقبت می کند، تنها راه کاهش ذخیره آهن اهدا خون است.

 

همچنین بخوانید: فقر آهن زنگ خطر کم خونی

 

منابع غذایی که سرشار از آهن و چربی حیوانی هستند

شامل گوشت و تخم مرغ و مرغ می باشند و در رژیم کم چربی باید از آن ها اجتناب نمود. به خاطر داشته باشید هنگامی که یک ماده شیمیایی را به صورت قرص می خورید، ممکن است سبب کمبود ماده ی شیمیایی دیگر در بدنتان شود.

آهن مهم ترین ماده ی اولیه برای ساخت گلبول های قرمز خون است. البته علاوه بر آهن مواد مغذی دیگری مانند اسیدفولیک، ویتامین های ب6 و ب12 و ث و پروتئین ها برای خون سازی لازم است که باید از رژیم غذایی روزانه تامین شود. ضریب هوشی کودکان با کم خونی فقر آهن ده امتیاز کم تر از حد طبیعی برآورده شده است، به شرط آن که فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده نموده و با این کمبود روبه رو شده باشد.

عواملی که می تواند زمینه کم خونی را به وجود بیاورند :

مشکلات دندانی که بر اثر مصرف بی رویه شکلات، شیرینی، کم اشتهایی و کاهش دریافت مواد مغذی به وجود می آید. مصرف چای همراه با غذا یا بلافاصله پس از غذا. مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین ث که به طور طبیعی در میوه ها و سبزی های خام و تازه وجود دارد. مصرف نان هایی که در آن ها از جوش شیرین استفاده شده است. استرس و فشارهای عصبی، از علل عمده جذب کم آهن، می باشند.

دفع آهن همراه با نمک، هنگام تمرینات ورزشی از طریق عرق بدن. خون ریزی به هر دلیلی اعم از جراحات، سوختگی ها، تصادفات، بریدگی ها و… . تخریب گلبول های قرمز ممکن است ناشی از اختلالات فیزیولوژیکی و تغذیه ای باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0