topNotif

رازهایی که برای نگهداری گیاه آرالیا باید بدانیم

1082 بازدید
11 آذر 01
مهربانو زهرا
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آبان 1401

رازهایی که برای نگهداری گیاه آرالیا باید بدانیم

درود و سلام دوستان و همراهان همیشگی و دوستداران گل و گیاه امیدوارم حال خودتون و حال گلهای زیباتون عالی باشد. امروز با گیاه کم دردسر و زیبای آرالیا با هم صحبت می کنیم؛ اگر در منزل یا محل کارتون این گیاه زیبا را دارید تا پایان مقاله همراهم باشید سپاسگزارم.

نور مناسب گیاه آرالیا

آرالیا گیاهی مقاوم است که در محیط گرم و مرطوب رشد مطلوبی خواهد داشت اگر می خواهید گیاهی سرحال و شاداب داشته باشید در فضایی با نور متوسط با رطوبت بالا قرار دهید چون این گیاه جز گیاهان رطوبت دوست است، این گیاه را در محیطی با نور کم هم می توانید نگهداری کنید اما توقع رشد عالی و مطلوب ازش نداشته باشید چون نور کافی در رشد گیاهان تاثیر زیادی دارد؛

همچنین سعی کنید این گیاه را در معرض نورمستقیم خورشید قرار ندهید چون باعث سوختگی برگها و کمبود رطوبت گیاه می شود و گیاهاتون رو از دست خواهید داد. همانطور که گفته شد گیاه به نور بالایی نیاز ندارد البته اگر نور محیط زیاد باشد (نور غیر مستقیم) و رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم باشد رشد بیشتری خواهد داشت؛ اما در محیطی با نور متوسط حد نرمال نگهداری گیاه است.

گونه ابلق گیاه نیاز به نور غیرمستقیم بیشتری دارد تا گونه سبز رنگ آن و همچنین نگهداری گونه ابلق آن کمی سختر است.

آبیاری مناسب برای نگهداری آرالیا

آبیاری گیاه باید بعد از خشک شدن سطح خاک باشد؛ اگر خاک گیاه همیشه خیس یا غرقابی باشد، احتمال پوسیده شدن ریشه های گیاه و قارچی شدن گیاه وجود دارد. این را به یاد داشته باشید که هر گاه گفته شد گیاه نیاز به رطوبت بالایی دارد، منظور خاک همیشه غرقابی و خیس نیست؛ منظور تامین رطوبت اطراف گیاه است که به وسیله مه پاشی (غبار پاشی) دستگاه بخور سرد، ساخت جزیره، و گذاشتن چند ظرف آب کنار گیاه می توان تامین کرد.

رازهایی برای نگهداری گیاه آرالیا

رازهایی برای نگهداری گیاه آرالیا

خاک مورد نیاز گیاه آرالیا :

باید خاکی غنی از مواد مغذی، اسیدی باشد با زهکشی بسیار عالی و بالا تا آب اضافه از ته گلدان خارج شود. اگر زهکشی گیاه خوب نباشد بعد از هر بار آبیاری، آب اضافه درون خاک مانده و به مرور زمان باعث پوسیدگی ریشه ها می شود. ترکیبی از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی با خاک کمپوست، یا پرلیت (دانه های سفید رنگی که درون خاک می بینید پرلیت نام دارند که برای گیاهان رطوبت دوست لازم است تا رطوبت خاک گیاه را متعادل نگه دارد) گزینه‌ی مناسبی برای گیاه آرالیا است.

کوددهی گیاه: در فصل بهار و تابستان، فصل رشد گیاهان، هرماه گیاه را با کود های مناسب تقویت کنید.

گیاه آرالیا را می توان از چند طریق تکثیر کرد:

  1. روش اول: قلمه گیاه است، در فصل بهار و اوایل تابستان قلمه ای سالم و سرحال به اندازه ده الی پانزده سانتی متر از گیاه مادری جدا کرده داخل آب جوشیده سرد یا خاک سبک بگذارید تا گیاه ریشه بزند؛ پس از چند هفته قلمه ها که ریشه زد داخل خاک مناسب خاکی سبک بکارید و گیاه را کاور کنید تا رطوبت گیاه حفظ شود و پس از انتقال به خاک گیاه بی حال نشود. (گیاهی که تازه می کارید نیازی به کود دهی ندارد بعد چند ماه از کاشت گیاه در فصل بهار اقدام به کود دهی گیاه کنید.)
  2. روش بعدی: تکثیر از طریق پاجوش های گیاه است، هنگامی که خواستید گلدان را عوض کنید به آرامی پا جوش ها را از گیاه جدا کرده و درون گلدانی مناسب بکارید.
  3. روش آخر تکثیر از طریق بذر است: این روش مخصوص گلخانه دارهاست برای توی خونه توصیه نمی شود چون شرایط کشت گیاه در منزل فراهم نیست .

 این گیاه را درفصل بهار با احتیاط و با لطافت هرس کنید قبلش حتما گیاه را آبیاری کنید، هرس کردن گیاه باعث زیباتر شدن و رشد بهتر گیاه می شود.

 

همچنین بخوانید: بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

 

بیماری های گیاه آرالیا:

  • علت سیاه شدن برگهای آرالیا: چون این گیاه سرما را دوست ندارد وقتی در سرما قرار بگیرید برگهای آن سیاه می شود و اگر برگها با شیشه تماس داشته باشند سرمای بیرون گیاه را سیاه می کند.
  • بیحال شدن گیاه آرالیا: بر اثر آسیب دیدن ریشه های گیاه و پوسیدگی ریشه ها در اثر آبیاری زیاد است؛ پس آبیاری گیاه را کمتر کنید.
  • سوختگی برگهای گیاه: به دلیل کمبود رطوبت محیطی و گرمای زیاد محیط است؛ پس رطوبت گیاه را بیشتر کنید.

امیدوارم مطلبی که گفته شد برای شماعزیزان مفید و مثمرثمرباشد مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید. سوالی بود کامنت بگذارید سپاسگزارم. روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

گیاه عطر چای را با خواص درمان سردرد، رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات و تسکین احساس درماندگی، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، درمان آکنه، بواسیر، اگزما، رفع کرم حلقوی و شپش و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0