رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

2672 بازدید
19 دی 00
سمانه
,

رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

بسیاری از اختلالات بدنی و بیماری های گوناگون و شوک های مختلف باعث ریزش موی سر می شوند. مثلاً تب های شدید ناشی از بیماری های حصبه یا مخملک یا سینه پهلو و بالاخره خوردن پاره ای از داروها به میزان زیاد می توانند در ریشه مو اثر کرده و باعث ریزش مو شوند. همچنین مصرف زیاد غذاهای تند، شور و ترش، چای، قهوه، الکل، گوشت و سیگار کشیدن موجب افزایش ریزش مو می شود. دلایل دیگری برای ریزش مو وجود دارد مانند بیماری حاد، استرس زیاد، و عدم تعادل تیروئید، برخی داروها، کاهش وزن ناگهانی و تب بالا.

راهکارهای درمان ریزش مو

خوشبختانه در تمام این موارد ریزش مو سبب طاسی یا کم پشتی دائمی نیست و پس از مدتی دوباره موهای تازه جای موهای ریخته شده را خواهند گرفت. زن جوانی که به یکی از بیماری ها یا اختلالات فوق دچار شده ممکن است ملاحظه کند که هر روز صدها تار مو با شانه کردن از سرش فرو ریزند. هیچ دارویی برای علاج آنی این نوع ریزش وجود ندارد شاید اگر بتوان دارویی در این موارد تجویز کرد همان تقویت کلیه بدن باشد.

این ریزش مو (در اثر اختلالات فوق الذکر) ممکن است از ۳ تا ۶ ماه ادامه یابد اما نباید نگران بود زیرا حداکثر بعد از شش ماه ریزش متوقف می شود و از آن پس موهای تازه و جوانی به جای آنها خواهند روئید.

 

رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

 

ریزش مو بعد از زایمان

بعد از زایمان امکان دارد موهای مادر شروع به ریختن و کم شدن کند این ریزش به علت فقدان و کاهش سریع هورمون استروژن در بدن است. هنگام بارداری هورمون استروژن به میزان زیادی در بدن تولید می شود و هنگامی که نوزاد به دنیا آمد تولید این هورمون در بدن کاهش می یابد. بد نیست بدانید که استروژن ماده اصلی بسیاری از قرص های ضد حاملگی است بطوری که دانشمندان دریافته اند زنانی که بعد از مدتی خوردن قرص ضد حاملگی یک مرتبه خوردن قرص را ترک می کنند موهایشان شروع به ریختن می کند و البته این حالت نیز موقت است و بعد از مدتی ریزش مو قطع می شود. اگر بانوی بخواهد ریزش مویش فورا قطع شود باید بار دیگر خوردن قرص را شروع کند.

آماس پوست

یک نوع بیماری مخصوص وجود دارد که به آماس پوست معروف است. هنگامی که زنی به این بیماری مبتلا شد موهای سرش شروع به ریزش می کند اما این ریزش مانند سایر ریزش ها نیست بلکه سر بیمار به صورت گل گل یا لکه لکه طاس می شود.

از این بیماری، یعنی از عوارض این بیماری که همان طاسی لکه لکه باشد نیز نباید ترسید زیرا این طاسی از سه ماه تا یک سال طول می کشد یعنی حداکثر مدت آن یک سال است و پس از آن بار دیگر موها شروع به رویش خواهند کرد.

باید در نظر داشت که امکان دارد عوارض این بیماری بار دیگر یعنی تقریباً بعد از یک سال دیگر باز گردد و شخص دوباره مشاهده کند که همان لکه های سابق (یا نقطه های دیگر) در سرش طاس شده اند اما باز هم خود به خود رفع شده و پس از رویش مجدد مو دیگر بروز نخواهد کرد.

خوشبختانه در مورد طاسی بر اثر آماس پوست، دانشمندان موفق شده اند که کمابیش علاجی برای آن پیدا کنند. اینگونه می گوییم کم و بیش برای آن است که این درمان در همه یک اثر ندارد در پاره ای بسیار موثر است و در پاره ای دیگر کمتر اثر می کند ولی به هر حال در هر فردی تا حدودی اثر دارد.

ریزش موی سر و مصرف استروئید

 این درمان چیست؟ این درمان تزریق ترکیبی از هورمونی است به نام استروئید که این ماده باعث جلوگیری از ریزش مو شده و حتی باعث می شود که در ظرف مدتی برابر با سه تا چهار هفته از آغاز درمان موها دوباره شروع به روییدن کند. از ترکیبات استروئید به وسیله قرص خوراکی یا کرم نیز می توان استفاده کرد منتها استفاده از آن حتماً باید با اجازه پزشک باشد و گرنه ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:  بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

 

ریزش مو هنگام شانه زدن

کشیدن موی سر به هر ترتیبی که باشد خواه با دست خواه با شانه و خواه با برس باعث شکستن و ریزش مو می شود.

بهترین مثال در این مورد وضع بانوانی است که با برس های سخت موهای خود را به دفعات زیاد برس می زنند و به زبان دیگر می کشند این بانوان و دوشیزگان در هر بار برس زدن مقدار زیادی از موهای خود را از جا می کنند و به دور می ریزند.

زمانی بود که می گفتند هر چه در روز سرتان را شانه و برس بزنید سودمند است و مویتان تقویت می شود اما اکنون آشکار شده است که چنین نیست و برس زدن زیاد مخصوصاً اگر برس زبر و سخت باشد باعث ریزش و آسیب موهای شما خواهد شد حتی زیادی شانه زدن هم برای مو زیان دارد و باعث شکستن ریزش آن خواهد شد.

افراط در استفاده از رنگ های شیمیایی و همچنین عوض کردن پی در پی شامپو، عامل دیگری است که باعث ریزش مو می شود. خوشبختانه این ریزش مو سطحی است و آسیبی به ریشه مو نمی رساند و به محض آنکه عامل اصلی، یعنی رنگ و شامپو متوقف شود بار دیگر موها سر جایشان خواهند رویید.

آیا عصبانیت می‌تواند موجب ریزش مو شود ؟

تا مدتی چنین تصور می شد که افراد عصبانی (خواه مرد و خواه زن) و کسانی که از ناراحتی اعصاب رنج می برند موی سرشان خود به خود می ریزد. تحقیقات دانشمندان نشان داده که چنین نیست و عصبانیت ارتباطی با ریزش موی سر ندارد تنها در یک حالت ممکن است ارتباطی پیدا کرد و آن موردی که زن یا مرد عصبانی، بر حسب عادت یا از فرط عصبانیت، موهای خود را بگیرد و بکشد و یا بکند. در این حالت متاسفانه باید گفت که کمتر احتمال رویش موی تازه در محل موی کنده شده می روید و بهتر است افراد عصبی برای حفظ موهای خود هرچه زودتر از این عادت دست بردارند.

آیا ماساژ سر تاثیری در رشد موها و جلوگیری از ریزش مو دارد؟

در سابق چنین تصور می شد که ماساژ و تحریک پوست سر باعث تقویت پیاز مو شده و باعث رویش موی جدید یا لااقل مانع جلوگیری از ریزش مو خواهد شد بدین معنی که خون در پوست سر بهتر جریان پیدا کرده و پیاز مو را تقویت می کند. تحقیقات اخیر دانشمندان در این زمینه آشکار ساخته که ماساژ پوست سر کوچکترین اثری در تقویت پیاز مو و جلوگیری از ریزش مو ندارد و اگر ماساژ شدید باعث ریزش مو نشود، مانع جلوگیری از ریزش مو نیز نمی گردد.

 

رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

 

توصیه ها و نکات کلی برای پیشگیری از ریزش مو

به امید رویاندن موی سر از این و آن داروهای مختلف و ناشناخته نگیرد و به اصطلاح کار دست خودتان ندهید زیرا ممکن است اثر معکوس داشته باشد و بهتر است قبل از شروع هر درمانی، با متخصصین این حوزه مشورت کنید. در خاتمه به اختصار چند دستور برای پرپشت نگاه داشتن و جلوگیری از ریزش مو در اختیار شما می گذاریم:

  • هرگز نگذارید سرتان چرک بماند و مخصوصا اگر موهای چرب دارید سعی کنید زود به زود آن ها را بشویید.
  • هنگام شستشوی موی سر حتی المقدور آنها را شانه بزنید و اگر شانه می زنید با دنده درشت شانه بزنید.
  • بعد از شستن و خشک کردن موی سر آن را چند دقیقه ای هوا بدهید. با انگشت به ملایمت لابه لای موها را باز کنید تا خوب هوا بخورند.
  • برس نرم بهتر از شانه است، به شرطی که زیاد برس نزنید.
  • هرگز موهای خود را نکشید.
  • قدما عقیده داشتند چون هر روز بر روغن زیتون موی را روغن بمالند سفید نگردد هرگاه هر روز یک عدد فلفل سیاه را تناول نمایند و همواره فلفل سیاه را در دهان نگه دارند باعث سیاهی موی است و آنچه سفید شده باشد بعد از مداومت یک سال شروع به سیاه شدن می کند.
  • رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن برای ریزش مو توصیه می شود.
  • مصرف کافی سبزیجات خام، میوه های تازه، سالاد، سبزیجات برگ سبز باید به طور منظم در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • حداقل سه بار در هفته از روغن نارگیل یا روغن رزماری استفاده کنید. روغن را روی پوست سر بمالید و به آرامی در ریشه موها ماساژ دهید.
  • فرد باید روزانه مدفوع منظمی داشته باشد. در صورت بروز یبوست می توان از یک ملین طبیعی ملایم استفاده کرد. تریفالا (ترکیب هلیله، آمله، بلیله) بسیار مفید است.
  • نوشیدنی مخلوط آب کاهو و اسفناج برای تحریک رشد مو مفید است. آب هویج و آب کاهو نیز خوب است.
  • مالیدن آب گشنیز روی سر نیز خوب است.
  • شستن موها با خمیر گرم شنبلیله پخته، دو تا سه بار در هفته نیز خوب است.
  • خمیر شیرین بیان که از ترکیب آن در شیر درست می شود را می توان در لکه های طاس استفاده کرد.
  • دانه های شنبلیله را در روغن نارگیل خیس کرده و به مدت هفت روز زیر نور مستقیم آفتاب نگه می دارند و به پوست سر می مالند که از ریزش مو جلوگیری می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کندش را با خواص از بین برنده طاسی، درمان کچلی، پرپشت کننده ابرو مژه، پرپشت کننده ریش و سبیل، افزایش رشد و بلندی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    19 اسفند 1402

    با درود. همه سفارشات بی مانند بود سپاس👑👏🦅💐🤝🙏💐💐💐

    • عطارک
      20 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.

      شاد و تندرست باشید.

0