topNotif

راز گل سرخ

5635 بازدید
31 شهریور 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 25 اسفند 1402

راز گل سرخ

در روزهای خنک بهاری و گرم تابستان وجود گل سرخ (در گرگان و اغلب نواحی ایران می روید) چشم را نوازش می دهد. رز به عنوان ملکه گل ها شهرت بسیاری دارد. پرورش رز تنها برای لذت بردن از زیبایی این گل نیست بلکه از این گل برای عطر سازی، فرآوری چای، مربا و بسیاری مواد خوراکی دیگر استفاده می کنند. عطر رز آرامش بخش سامانه عصبی است و در راحت به خواب رفتن انسان کارایی دارد و به همین سبب در عطر درمانی بکار برده می شود. اسانس رز گرانترین اسانس دنیا است و هر گرم آن معادل یک گرم طلا در بازار جهانی ارزش دارد. گل رز از نظر کثرت قرار گرفتن در جایگاه گل ملی مقام نخست را در میان همه گل ها دارد و در ده کشورِ ایران، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، رومانی، عراق، عربستان سعودی، مراکش، لوکزامبورگ و بلغارستان به عنوان گل ملی انتخاب شده است.

 

راز گل سرخ

راز گل سرخ

 

نکاتی مفید راجع به گل سرخ بدانیم !

گیاهی است از تیره گل سرخ، بوته ای و خاردار است، چند نژاد دارد و بهترین نوع گیاه آن است که عطر بیشتر و تخمدانی کوزه ای شکل دارد و در برابر نور مستقیم آفتاب پرورش داده می شود این گیاه را همه می شناسند و از گلبرگ های گل این گیاه گل قند و بعضی داروها و معاجین مخصوص می سازند و از مجموع اعضا گل، گلاب یا عطر گل سرخ تهیه می شود.

اندام مورد استفاده داروئی، بیشتر گلبرگ این گیاه است. طبیعت آن گرم و تر است. گلبرگ های گل این گیاه داروئی است مقوی و مفرح و ملطف یعنی لطیف کننده اعضای بدن و خواص مسهلی داشته و در اثر تحریک شدید دستگاه گوارش صفرا و بلغم و سیر اخلاط حبس شده در دستگاه گوارش را دفع می نماید.

گلبرگ های غنچه یا گل تازه آن که خشک یا تر باشند اثر دارویی بیشتر دارند. بوئیدن این گل سبب تقویت اعصاب و قلب و سایر اعضا بدن می شود. خوردن آب جوشانده گل سرخ و بوئیدن آن و یا خوردن مقداری گلاب برای افراد مبتلا به خفقان مفید است.

مصرف گل سرخ برای افرادی که مبتلا به بیماری های مانند: احتقان بینی، ورم دستگاه هاضمه، زخم روده، درد و لقی دندان ها، تپش قلب، درد رحم، خونریزی در فواصل عادت ماهانه، آرتروز، فشارخون، درد روده، غش، ترشحات سفید رحم، سل، اسهال خونی، استسقا، زخم آبله و ناراحتی های ریوی مبتلا می باشند، اثر کمک کننده به سزایی دارد.

توجه:

در بعضی افراد وارد شدن دانه های گرده این گل در بینی سبب تحریک مخاط بینی و عطسه و آب ریزش بینی می شوند، اینگونه افراد که نسبت به این گل حساسیت دارند می توانند مقداری کافور را در پارچه ای پیچیده و پس از بو کردن گل یا هنگام استقرار در اماکن پر گل برای جلوگیری از ناراحتی، پارچه کافور دار مذکور را ببویند.

 

همچنین بخوانید:  روغن گل سرخ ملکه روغن ها

 

خواص بی نظیر گل سرخ

مقداری گلبرگ گل سرخ را پودر کرده و با مختصری کره حیوانی و یا وازلین مخلوط کرده، در رحم داخل نمایند، این عمل باعث رفع بیماری های زنانه زیر می شود:

  • ترشحات را خشک نموده. (زنانی که ترشحات رحم در آنان زیادتر از حال طبیعی می باشد)
  • چنانچه عفونتی هم موجود باشد، از بین می برد.
  • بدبوئی را رفع و موضع را خوشبو می سازد.
  • دهانه رحم را جمع می نماید.

برای بهم آوردن مجرای رحم و مهبل بهترین دارو پودر دانه گل سرخ است که مقداری پودر سنبل الطیب نیز به آن افزوده می گردد.

در زخم هایی که گود گشته و لازم است که گوشت بیاورند، و همچنین موقعی که قسمتی از گوشت بدن کنده می شود، چنانچه در مرهم مربوط مقداری گل سرخ اضافه نمایند ترمیم عضو را تسریع می کند.

افرادی که صبح ها دهانشان تلخ می باشد میل نمایند به صورت مسهلی تقریبا قوی عمل نموده و فضولات دستگاه گوارش را خارج و عمل دفع صفرا و جداسازی مواد صفراوی را از خون تنظیم نموده و تلخی دهان را مرتفع می کند. 25 گرم از گلبرگ ها را جوشانده و میل کنید. برای بچه ها و افراد ضعیف مقدار کمتری را استفاده کنید.

گل سرخ حاوی تانن و اسانس فرار است، گلبرگ آن قابض و فرار است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلبرگ گل محمدی را با خواص پاک کننده پوست، پاکسازی سموم از بدن، افزایش متابولیسم بدن، کاهش دمای بدن و ضد تب، رفع بوی بد دهان، غلبه بر استرس و افسردگی، درمان سرفه خشک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0