راهنمای یک خواب آسوده و راحت

2267 بازدید
30 مهر 97
سمانه
,

راهنمای یک خواب آسوده و راحت برای شما که مشکل خواب دارید

اگر در بعضی مواقع به هر دلیلی نتوانسته اید خواب خوب و کافی داشته باشید مطمئنا اثر آن را در زندگی خود مشاهده کرده اید زیرا خواب خوب باعث می شود فکر شما بهتر کار کند. خواب کم انرژی شما را تحلیل می برد. فقدان خواب یا بی خوابی باعث بروز مشکلات و عوارض جانبی زیادی همچون پایین بودن میزان انرژی، بی انگیزه شدن نسبت به زندگی، آمادگی ابتلای سریع به بیماری، کودنی ذهن، قضاوت غلط، دمدمی مزاج بودن و دشمنی و خصومت بی جهت از جمله مواردی است که در اثر بی خوابی به سراغ افراد می آیند. بی خوابی شدید آدمی را دچار توهم و خیال می کند که بسیار خطرناک است.

آیا می دانید به چند ساعت خواب نیاز دارید؟

اگر شما بیش از 55 سال دارید به خواب کمی نیازمندید، جوانان معمولا به خواب بیشتری نیاز دارند. آمار نشان می دهد زنان بیش از مردان به خواب نیاز دارند.

کارهای نادرستی که برای مقابله با بی خوابی انجام می شود!

دارو

قرص خواب برای حل مشکل به طور موقت بسیار خوب است اما ادامه مصرف آن خطرناک و اعتیادآور است. مصرف قرص خواب بدون نسخه پزشک بسیار خطرناک است.

روی آوردن به سیگار و مشروبات الکلی

تحقیقات نشان می دهد اشخاصی که زیاد سیگار می کشند به سختی به خواب می روند و میزان خواب آن ها کمتر از غیر سیگاری هاست. بی خوابی به علت وجود نیکوتین در سیگار که ماده محرک است به سراغ انسان می آید مانند کافئین موجود در چای و قهوه که همین اثر را دارد. البته فراموش نشود که آب و حتی چای باعث تکرر ادرار و در نهایت بی خوابی می شوند. شکلات نیز قبل از خواب باعث بی خوابی می شود.

اگر شب ها مشکل بی خوابی یا بد خوابی دارید مطابق نظر کارشناسان در طول روز هر قدر هم که خسته می شوید دراز نکشید. چون خستگی روز باعث خواب بهتر در شب می شود.

راهنمای یک خواب آسوده و راحت

راهنمای یک خواب آسوده و راحت

چه کنیم راحت تر بخوابیم!؟

عصرها ورزش کنید، مثلا پیاده روی یا نرمش و انجام ایروبیک چند ساعت پیش از خواب باعث خستگی و به خواب رفتن زودتر شما می شود.

هرکس در طول روز گرفتاری ها و دردسرهایی دارد. توجه کنید که در رختخواب به دنبال راه حل مشکل خود نگردید. برای حل مشکلات قبل از خواب زمان معینی را در نظر بگیرید و سپس در آن زمان به حل مشکل خود بپردازید و این زمان را همیشه ثابت نگه دارید. وقتی به رختخواب می روید به خود بگویید من دیگر حق ندارم نگران باشم چون همه مشکلاتم را قبل از خواب حل کرده ام.

تا وقتی که کاملا خواب آلود نشده اید به رختخواب نروید. همانطور که تعیین دقیق وقت برای خوردن غذا معنی ندارد رفتن به رختخواب به حکم عقربه ساعت نیز دلیل موجهی نیست بهتر است آن قدر صبر کنید تا کاملا خواب به سراغ شما بیاید.

شرایط مناسب اتاق خواب، توجه داشته باشید اتاق خواب مکانی است که در آنجا باید کاملا احساس آرامش کنید و به روح و جسم خود استراحت کافی دهید.

قرار دادن زبان در محل گونه ها، مشاهده شده است کسانی که دچار بی خوابی هستند اغلب زبانشان را به کام بالای دهان یا پشت دندان های بالایی فشار می دهند. برای استراحت کردن به زبان و رهایی از فشار ناشی از آن زبان خود را به آرامی به دو طرف دهان خود و به سمت گونه ها بچرخانید و در این حالت مدتی زبان را به حالت استراحت نگه دارید.

 

همچنین بخوانید: مشکلات خواب کودک

 

آرامش عصبی و سست کردن عضلات، با چشمان بسته در یک اتاق تاریک به پشت دراز بکشید و پاهای خود را کاملا دراز کنید و انگشتان پای خود را هم کاملا به بیرون بکشید بکوشید هر چه می توانید از قسمت کمر به پاها فشار بیاورید و بیشتر خود را بکشید، سپس این حالت را رها کرده در حدود چند ثانیه مکث کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. این عمل را دست کم شش بار تکرار کنید.

همین کار را با دستان خود انجام دهید، دستانتان را مشت کنید و چند ثانیه به همان حال نگه دارید سپس ماهیچه ها را یک دفعه رها کنید. در مرحله بعد با چشمان بسته بر نوک بینی خود تمرکز کنید و سپس تمرکز خود را متوجه بالای پیشانی یعنی رستنگاه مو نمایید و سپس مکث کنید و این عمل را هم چند بار تکرار کنید.

جهت خوابیدن، بهترین حالت خوابیدن، خوابیدن به یک پهلو می باشد. در این حالت پاها را روی هم و دست خود را روی شانه دیگر قرار دهید. متخصصان معتقدند خوابیدن روی شکم برای ماهیچه های گردن و تنفس صحیح عوارض ناخوشایندی به همراه دارد. خوابیدن به پشت تا اندازه ای بهتر است. در این حالت یک یا دو بالش زیر زانو یا پاها بگذارید تا گردش خود در پاها مختل نشود.

درجه حرارت محیط، بهترین درجه حرارت برای اتاق خواب بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد است. بدون شک شما در اتاقی داغ یا سرد نمی توانید خوابی خوب داشته باشید.

غذاهای خواب آور، قرص های خواب آور به علت داشتن آمینو اسید تریپتوفان از قفسه داروخانه ها جمع شده اند، غذاهایی که شامل تریپتوفان طبیعی هستند برای آرامش اعصاب بسیار موثر به نظر می رسند. این غذاها شامل پنیر، ماهی تن، شیر و بوقلمون هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوزهندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. امیر
    29 بهمن 1398

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    جدا از این عواملی ک گفتید فکر میکنم خرید تشک مناسب هم میتونه موثر باشه و همه موارد مربوط به عوامل روحی و استرس نیست درسته؟

    • عطارک
      1 اسفند 1398

      درود بر شما
      از توجه شما سپاسگزاریم؛
      بله عوامل زیادی در خواب آرم و راحت موثر هست و موردی که شما فرمودید نیز می تواند یکی دیگر از عوامل آن باشد.

      شاد و سلامت باشید.

0