topNotif

راهکارهایی برای دوست داشتن خود

1945 بازدید
13 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

یكی از تعابیر حرمت نفس و اعتماد به نفس بالا، پذیرش هر آنچه كه هستیم (چه خوب و چه بد) است. در واقع خود دوستی و دوست داشتن خود پذیرش خوبی هایمان و تلاش در جهت اصلاح نقص هایمان و بهتر شدن است. برای حركت در این مسیر بایستی برخی نكات را رعایت كنید. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

 

راهکارهایی برای دوست داشتن خود

راهکارهایی برای دوست داشتن خود

 

راهکارهایی برای دوست داشتن خود

1- دست از مقایسه و مسابقه بردارید

هر كس در دنیا تك و بی نظیر است، همانند و مشابه ندارد. اگر چه مقایسه و مسابقه می تواند معیاری برای حركت و انگیزه ای برای پیشرفت باشد ولی در اكثر موارد مخرب و زیان بار است. بایستی سعی كرد كه خوب خود شد نه خوب دیگران، ركورد خودمان را بشكنیم نه ركورد دیگران. از امروز تلاش كنیم برای خودمان زندگی كنیم نه دیگران.

2- در مورد خود واقعیت ها را بپذیرید

جلوی آینه بایستید و هر نكته مثبت و منفی را كه در مورد بدنتان می بینید، بپذیرید. پذیرفتن به معنی این نیست كه آن را دوست داشته باشید، بلكه واقعیت در مورد خود را می پذیرید. دیگر در ضمیر ناخودآگاه خود می دانید مثلا چشم و لب زیبا دارید، ولی دماغتان كمی بزرگ است، یا زیر چشم هایتان چین و چروك پیدا شده است. در مورد خصوصیات شخصیتان آن ها را بر روی كاغذ پیاده كنید (مثلا خجالتی، ساده دل، نكته بین، خوش دل، مهربان، بد بین و …). حال نكات زیر را در نظر بگیرید:

  • در حد توان و واقعیت، عیب و نقص فیزیكی كه خودتان به آن باور دارید (نه گفته دیگران، مد و …) را اصلاح كنید. اگر وزن زیادی دارید با رژیم غذایی، فعالیت فیزیكی مناسب و در صورت لزوم، مشاوره تخصصی كاهش دهید. اگر بینی تان از حد طبیعی كاملا خارج است آن را جراحی كنید و … هرگز بخاطر حرف و نظر دیگران كاری انجام ندهید.
  • در مورد مسائل و مشكلات شخصیتی و اساسی راه های اصلاح آن را بیاموزید و در اصلاح آن بكوشید.
  • روزی دو نعمت یا نكته یا ویژگی مثبت خودتان را در یك دفترچه بنویسید و هر هفته آن ها را مرور كنید.
  • هر فردی دارای توانمندی های خاصی است آن را در مورد خود یافته و تقویتش كنید.
  • اكثر افراد استثنایی، زیبا، معروف و ثروتمند به دلیل حرمت نفس بسیار پایین هیچگاه احساس خوشبختی پایدار نكردند و اكثرا در رنج و عذاب زندگی كرده اند (عادی و معمولی بودن یك نعمت است، قدر آن را بدانید). به عبارت دیگر، حرمت نفس، احساس ارزشمندی و خود دوستی با پول، شهرت و زیبایی تنها بدست نمی آید.

 

همچنین بخوانید:  تست خودسنجی شخصیت

 

 3- نه گفتن را تمرین كنید

افراد با حرمت و اعتماد به نفس پایین از طریق توجه بیش از حد به دیگران و پذیرش خواسته های آن ها و گذشت از خواسته و نظر خود سعی می كنند تا حس ارزشمندی را از آن ها دریافت (در واقع گدایی) كنند و این خود به مرور باعث تشدید احساس ناتوانی و بی ارزشی و در نهایت خشم و نفرت در آن ها خواهد شد. این گروه معمولا دلیلی به ظاهر قابل توجیه برای چنین رفتار خود می سازند (مهربانی، نزاكت، مودب بودن، خجالتی بودن و غیره). بایستی بیاموزیم و عادت كنیم تا هر جا لازم است نه بگوییم.

 ما حق نداریم برای اینكه كسی ناراحت نشود به او این اجازه را بدهیم تا به حقوق دیگری (از جمله خودمان) تجاوز كند. برای مثال، اگر شما فردا امتحان دارید و دوست تان زنگ می زند و می خواهد برای دیدن شما بیاید، با صراحت و دوستانه بگویید: منم خوشحال می شدم ولی فردا امتحان دارم و هنوز باید مطالعه كنم و وقت كم دارم، فردا چطوره؟

البته برخی افرادبا حرمت نفس پایین ممكن است در ارتباط با دیگران درست نقطه مقابل را پیش بگیرند و رفتار و گفتاری نیش دار و خصمانه داشته باشند و حتی از همان اول دیمران را از خود دفع كنند تا مبادا درون پوچ و تو خالی شان بر آن ها آشكار شود.

توجه:

محبت و مهربانی یعنی انجام كاری درست با میل و رضایت خاطر كامل بدون هیچ چشم داشتی. اگر بخاطر ناراحت نشدن كسی تن به كاری می دهید، این مهربانی در حق كسی نیست، ضعف و درماندگی است. حتی در مورد گذشت و سازش در زندگی اشتراكی، اگر یك طرفه باشد و یا موارد گذشت و سازش زیاد باشد این مسئله نیز صادق خواهد بود (بایستی به سازگاری، تفاهم و توافق رسید). اصل دوست داشتن خود زندگی برای رضایت خود است نه رضایت دیگران.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0