مدیریت زمان و تکثیر آن

1300 بازدید
14 شهریور 97
خانم راد

راهکارهایی برای مدیریت زمان و تکثیر آن

امروزه زمان و زمان شناسی را الفبای برنامه ریزی می دانند. اساس مدیریت زمان بر اثر بخشی اوقات استوار است. آیا از خود پرسیده اید چرا بعضی کارها در بعضی زمان ها بهتر صورت می پذیرد ؟ چرا بعضی فعالیت ها در زمان خاص بهینه تر نتیجه می دهد؟ چرا بعضی زمان ها برای بعضی تلاش ها لذت بخش تر است ؟

پاسخ از نظر برنامه ریزان بسیار روشن است. انسان در ساعاتی از روز از نظم بیولوژی و آناتومی جسمی فعال تر و تواناتری برخوردار است. اگر در این ساعات برنامه ریزی بهینه داشته باشد اصطلاحا می گویند تسلط بر زمان دارد. حتی اعتقاد بر این است که بعضی کلمات، نصیحت ها، ارشادها، پیام ها، مطالعات، نوشتارها، تراوشات ذهنی، هدایت ها و دقت ها در زمان هایی خاص موثرتر و قوی تر و ماندگارتر اثر می گذارد. بدین سبب برخی از پژوهشگران معتقدند تسلط بر زمان و مدیریت زمان در برنامه ریزی زمان تنها رمز موفقیت به شمار می آید. نباید فراموش کنیم زمان در گذر است.

بعضی از ما در کشتن زمان مهارت فوق العاده داریم و شاید هرگز برایمان قابل تصور نیست که می توان از زمان موجود حتی تا 2 برابر ظرفیت واقعی اش استفاده کرد، یعنی می توان از 24 ساعت 48 ساعت آفرید. برای دست یابی بدین مهم برداشتن گام هایی که در ادامه می آید ضروری است.

گام اول : تصویر واقعی از 24 ساعت

بارها و بارها اتفاق افتاده است که در یک لحظه متوجه شده ایم هفت روز هفته به پایان رسیده، یعنی روز جمعه حسرت شنبه تا پنج شنبه را خورده ایم و با یک حساب سرانگشتی دریافته ایم زمان زیادی از 168 ساعت یک هفته هرز رفته یا ضایع شده است. چرا ؟ چون تاکنون نگاه ما به زمان، روز، هفته و ماه بوده است. در تقسیم اوقات همیشه فرداها را روز فعالیت تعریف کرده ایم. ساعات روزانه و هفتگی را قاب زمان ندیده ایم.

وجود این سه مسئله ما را به ضایعه اتلاف زمان دچار ساخته است. بنابراین نخستین گام جهت تکثیر زمان عبارت از تصویر واقعی و مرز بندی شده از 24 ساعت هر روز است. این نگاه خود به خود 24 ساعت موجود را به اعتباری تا مرز 35 ساعت معنادار می سازد. کافی است به 24 ساعت با دیده فرصت قابل استفاده بنگرید و هشت ساعت مفید از آن خارج کنید. بعد از یک هفته در می یابید فعالیت هایی را سامان داده اید که قبلا در یک ماه نیز از عهده انجام آن بر نمی آمدید.

مدیریت زمان و تکثیر آن

مدیریت زمان و تکثیر آن

گام دوم : شناخت

گام دوم شناخت خویش است. گاه انسان ساعاتی از روز را توانمندتر و علاقه مندتر ظاهر می شود. این ساعات ساعت های کیفی خوانده می شوند و در افراد مختلف تفاوت دارند. بعضی در آغاز روز دارای این حالاتند برخی در وسط روز و جمعی در پایان روز یا حتی آخر شب یا طلیعه صبح، متاسفانه ما این ساعات را خوب نشناخته یا عبث گذرانده ایم.

ساعات توانمندی انسان نشاط آور است و توان انسان در زاویه هدف ها قرار می گیرد. کافی است تصمیم گرفته و برای هدف تلاش کنیم. اما این ساعات رقبایی دارند. رقبای ساعات آمادگی و توانمندی انسان عبارتند اشتغال به کارهای ظاهرا سرگرم کننده، پناه بردن بی هدف به تلویزیون و رسانه های جمعی، مطالعه پراکنده و بی هدف و برنامه ریزی نشده، بی برنامگی از داشتن برنامه غلط و پراکنده و بی هدف بهتر است. پناه بردن به تلفن و تماس های غیر لازم، این چهار موارد رقبای ساعات آمادگی هستند.

زمانی که به فکر این مسئله می افتید چه کنید ؟ نباید به سراغ کارهای غیر ضروری و غیر مهم بروید این زمان ها بسیار مهم هستند در آن موقعیت به اساسی ترین و ارزشمندترین کارها که ضرورت زمانی و مکانی دارد روی آورید. در اینجاست که به اهمیت برنامه ریزی پی می بریم.

 

همچنین بخوانید: درمان بیماری ها با رایحه های طبیعی

 

گام سوم : درک و اهمیت و فوریت

گام سوم در تکثیر زمان اولویت بندی کارها طبق ضرورت ها و اهمیت هاست، زیرا کارهای مهم در زمان های توانمندی ذهنی و جسمی با سرعت و دقت بیشتر انجام می گیرند. نباید فراموش کنیم که ساعات اولیه بعد از ظهر بهترین وقت برای انجام کارهای کوچکی است که بیش از چند دقیقه وقت نمی گیرد. عموما ساعات آغازین روز بهترین زمان برای انجام کارهای دقیق، ظریف و حساس است. آینده نگری، عامل حذف آینده نگرانی است برای همین گفته می شود که هر شب برنامه فردای خود را آماده کنید.

گام چهارم : تمرکز

گام چهارم در تکثیر زمان تمرکز است. بسیاری از لجام گسیختگی ها در بحث زمان رهاورد نداشتن تمرکز هنگام انجام کار است و اصطلاحا تلاش های زخمی است. نداشتن تمرکز سبب می شود کاری که باید در نیم ساعت انجام شود، 2 یا 3 ساعت و چه بسا روزها به درازا می کشد. این پدیده اصطلاح سرمایه گذاری زخمی زمان خوانده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0