topNotif

راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات

2370 بازدید
12 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 21 دی 1398

راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات و سگ

نیش حشرات (زنبور عسل، زنبور وحشی، زنبور زرد و مورچه) اغلب واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. معمولا زنبور وحشی در تابستان و پاییز می‌گزد زیرا در طی زمستان فقط زنبورهای ماده زنده می مانند، زنبور عسل کمتر حمله می کند ولی سم آن در پوست بیشتر نفوذ می‌کند، گرچه این نوع گزش‌ها شایع اند، 10 درصد واکنش آلرژی خفیف و کمتر از نیم درصد واکنش آلرژیک شدید پیدا می کنند، در اینجا راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات آورده‌ام :

اگر زنبوری به شما نزدیک شد سریع حرکت نکنید، هنگام باغبانی یا چیدن میوه ها از دستکش استفاده کنید. از درختان میوه یا میوه‌های افتاده دور بایستید. در خارج از منزل از لباس های گشاد و روشن استفاده نکنید زیرا برای حشرات جذاب‌اند. از عطرها استفاده نکنید. خارج از منزل غذا نخورید و با پای برهنه راه نروید.

خوشبختانه نیش بیشتر حشرات فقط ایجاد مزاحمت می کنند، می خارند و کمی متورم می شوند و بعد از یکی دو روز از بین می روند. اگر عوارض نیش، بیش از این ها بود، مواردی را پس از گزیدگی توصیه می کنیم :

ضد عفونی کردن جای نیش :

حشرات گزنده و پشه ها می توانند ناقل بیماری باشند. بنابراین پس از گزیدگی محل نیش را با آب و صابون کاملا بشویید. بعد یک داروی ضدعفونی کننده روی آن بمالید.

با آسپیرین آن را مالش دهید :

پزشکان، مداوای غیر معمول با آسپرین را برای کمک به جلوگیری از تورم توصیه می کنند. به محض نیش خوردن، محل را مرطوب کنید و یک قرص آسپرین را روی محل نیش بمالید. این روش راه حل مناسبی برای آنان که به آسپرین حساسیت دارند، نمی باشد.

خلاصی از خارش :

جای نیش حشرات پرنده، و پشه ها می تواند ایجاد تورم و خارش شدید بنماید که تا سه روز یا چهار روز تداوم یابد. برای کنترل این نوع خارش و تورم ها موارد زیر توصیه می شود :

  1. آنتی هیستامین خوراکی بخورید، همان آنتی هیستامین هایی که برای سرماخوردگی مصرف می کنید.
  2. از لوسیون کالامین استفاده کنید.
  3. کمپرس یخ بگذارید، یا یخ را داخل نایلون بگذارید، روی جای نیش قرار دهید.
  4. نمک، با اضافه کردن آب به نمک محلول بسیار غلیظی درست کنید و روی جای نیش بمالید.
  5. جوش شیرین، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید، تکه پارچه ای را در آن فرو برده و برای مدت 20 دقیقه روی محل گزیدگی قرار دهید.
راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات

راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات

جلوگیری از گزیدگی :

سعی کنید دوره های تزریق واکسن کزاز که 10 سالی یک بار است را انجام دهید. زیرا هر گونه گزیدگی حشرات ممکن است به کزاز منجر شود.

به خاطر داشته باشید که هر چه هوا گرم تر باشد، حشرات بیشترند، پشه ها در جاهای مرطوب و نزدیک آب و باتلاق فعال ترین وضعیت را دارند و بعضی از آن ها بعد از تاریکی هوا جذب نور می شوند. بنابراین توری پنجره ها را هنگام غروب باز نکنید.

تیامین کلراید خوراکی، این ویتامین ب می تواند حشرات را از روی پوست بدن براند، البته به خاطر داشته باشید ممکن است این ویتامین در بعضی ها ایجاد خارش، کهیر یا سرخی کند.

نیش عنکبوت و کراهت آن

دقت کنید که عنکبوت شما را نیش نزند زیرا تمام عنکبوت ها سمی هستند. اما اکثر آن ها یا آنقدر بزرگ نیستند و یا قدرت نفوذ به پوست انسان را ندارند تا آسیب برسانند. به هر حال اگر از آن ها نیش خوردید، حتما موارد زیر را انجام دهید.

  1. زخم را بشویید و با یک آنتی سپنتیک آن را ضد عفونی نمایید.
  2. در محل نیش زدگی یخ بگذارید تا سم کندتر جذب شود.
  3. سم را خنثی کنید. پوست را مرطوب کرده و یک آسپرین روی محل گزیدگی بمالید. دقت شود به آسپیرین حساسیت نداشته باشد.

نیش نوعی عنکبوت سیاه درد شدید شکمی ایجاد می کند. دقت کنید که با درد آپاندیس اشتباه گرفته می شود. به پزشک بگویید که عنکبوت شما را نیش زده تا به شما آمپول کلسیم گلوکونیت تزریق کند، نیش نوعی عنکبوت قهوه ای می تواند مسئله ساز باشد. اگر دچار تورم دردناک، شدید به پزشک مراجعه کنید، بعضی اوقات هفته ها بعد از نیش خوردن علائم ظاهر می شود.

جلوگیری از گزیدگی :

سفید کننده کلردار (وایتکس): از محلول بسیار بسیار رقیق شده کلر سفید کننده یا وایتکس استفاده کنید، به اندازه دو پیمانه با در بطری محلول سفید کننده کلردار را درون وان بریزید و به مدت 15 دقیقه در آن بمانید، بسیار مراقب باشید آب وان درون چشمانتان نرود. این کار ساعت ها شما را از نیش حشرات محافظت می کند.

پماد ویکس : بعضی ها با مالیدن ویکس به بدن، به واسطه بوی تند این پماد از خطر گزیدگی مصون می مانند.

روی (زینک) : خوردن مقدار مناسبی روی در روز (حداقل 60 میلی گرم) به مدت یک ماه، یک دافع طبیعی به شمار می آید.

توجه : اشخاصی که به نیش زنبور یا حشره ای با بیش از چهار کهیر با نقطه متورم در هر 10 سانتی متر پوست پاسخ دهند یا واکنشی چون خارش، آسم یا افت فشار خون بروز دهند باید برای آزمایش خون و پوست به پزشک خود مراجعه کنند تا حساسیت به نیش حشره تشخیص داده شود، متخصصان آلرژی نیز توصیه های لازم را در این مورد می کنند.

 

همچنین بخوانید:  درمان هایی برای عقرب و مار گزیدگی

  کنه

اگر مجبورید اوقات زیادی را در خارج از منزل و در مکان های پر درخت یا جاهایی که به وسیله گیاهان پوشانده شده است، بگذرانید، این احتیاطات را به عمل آورید:

یک تکه پارچه سفید پشمی را در میان گیاهان چند بار بکشید، اگر کنه ای وجود داشته باشد، به پارچه می چسبد. در صورتی که در محل کنه وجود دارد، تا حد ممکن بدن خود را با لباس و جوراب بلند بپوشانید. انواع ساس و کنه مشکلات ویژه ای به وجود می آورند، زیرا آرواره های کوچک خود را درون پوست فرو می کنند و محکم نگه می دارند. سعی در جدا کردن آن هم باعث می شود قسمت هایی از دهان و آرواره اش زیر پوست باقی بماند و ایجاد عفونت می کند.

راه هایی که می تواند ساس یا کنه را وادار کنید تا شما را رها کند :

  1. با یک موچین کنه را بگیرید و بکشید و در انجام این کار عجله نکنید و احتیاط کنید، اگر موفق نشدید یک چیز گرم مانند یک چوب کبریت که بلافاصله پس از خاموش کردن، به پشتش نزدیک کنید، وجود حرارت باعث می شود پوست را رها کند.
  2. چکاندن یک قطره گازوئیل یا نفت، بنزین یا الکل در اطراف سر کنه باعث رها کردن آرواره هایش می شود. صبور باشید، شاید ده دقیقه زمان لازم باشد، دقت داشته باشید که این مواد قابل اشتعال است و موارد احتیاط را رعایت کنید.
  3. یک قطره لاک یا پارافین اطراف ساس یا کنه بریزید، این مواد راه های ظریف تنفسی را مسدود و آن را خفه می کند.

وقتی کنه را از پوست جدا کردید، محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید. بعد محلول یددار یا مواد ضد عفونی کننده بمالید تا از عفونت بعدی جلوگیری شود.

سگ و گربه

برای تمامی زخم ها در رابطه با گاز گرفتن سگ و گربه، از کمک های پزشکی استفاده کنید، مگر آن که آسیب جزیی باشد.

  1. جای گاز حیوان را به مدت پنج دقیقه، کامل بشویید تا آب دهان یا هر گونه آلودگی دیگر از روی پوست پاک شود، گاز حیوانات، به خصوص گربه، دارای عفونت است.
  2. اگر خونریزی کرد، زخم را با پارچه تمیز یا گاز استریل، یا اگر در دسترس نبود، دست را تمیز بشویید و محکم و با فشار روی زخم قرار دهید. یا با مقداری یخ که داخل نایلون گذاشته اید، این کار را انجام دهید و دست را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا به قطع خونریزی کمک شود.
  3. برای کم کردن درد مسکن بخورید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پنج انگشت را با خواص راندن حشرات، درمان افسردگی، رفع سردرد و میگرن، درمان اختلالات هورمونی زنانه، آسم، برونشیت مزمن، عفونت های دستگاه گوارش، درمان اسهال، درمان برخی از سرطان ها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0