topNotif

راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

1669 بازدید
10 اسفند 98
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

راهکارهایی برای کودکان کم غذا

برخی کودکان (و بزرگسالان)، ظرفیت گوارشی اندکی دارند و خوردن سه وعده بزرگ غذایی در روز برای ایشان مناسب نیست. از این گذشته، اکثر بزرگسالان هنگام گرسنگی غذا می خورند. مقادیر کم و دفعات زیاد غذا خوردن ممکن است برای دستگاه گوارش کوچک و دستگاه عصبی شما بهتر باشد.

آنچه می خورید مهم تر از زمان خوردن است. هر چند ممکن است از نظر اجتماعی درست نباشد، اما اگر هنگامی که در حال پختن غذا هستید کودکان خواستند لقمه ای از سبزی های خام بردارند، به آن ها اجازه دهید. از این گذشته، بسیاری از ما اضافه وزن داریم و من فکر می کنم اگر همه ما به خوردن سبزی های خام علاقه داشتیم و کم تر مواد غذایی دیگری مصرف می کردیم سالم تر و لاغرتر بودیم. با تهیه ساندویچ های سبزی خام می توانید این تمایل را در خانواده تان تشویق کنید.

 

راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

 

دلایل بدغذایی کودکان

برخی موارد زیر دلایلی است که بیشتر اوقات باعث می شود نوزادان اشتهای خود را از دست دهند. علل چیست؟

رشد کودک

باید بدانید که رشد کودک می تواند باعث از بین رفتن اشتهای او شود. بسیار طبیعی است اگر در حدود 16 ماهگی اشتهای کودک کاهش یابد. در این سن، کودکان معمولا کمتر از قبل غذا می خورند و ممکن است نیاز به کالری زیادی مانند گذشته نداشته باشد.

دندان در آوردن

این شایع ترین علتی است که کودکان اشتهای خود را از دست می دهند. اما این موقتی است و معمولا کودک ظرف 2 هفته یا کمتر دوباره اشتهای خود را به دست می آورد.

  • دندانپزشکی چه ارتباطی با کاهش اشتها دارد؟ ممکن است بعد از ترمیم دندان، کودک هنگام غذا خوردن یا نوشیدن مایعات، در لثه احساس دردی داشته باشد؛ بنابراین طبیعی است که هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی کند و یا تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد.
  • هنگام خلال دندان، لثه کودک متورم شده و باعث مشکل در خوردن غذا می شود. اگر این مورد را دارید، جای تعجب نیست که بچه ها بیشتر عصبانی هستند و اشتهایی ندارند.

گلودرد

نه تنها مادر، بلکه نوزادان نیز ممکن است در هنگام گلو درد و سرماخوردگی اشتهای خود را از دست دهند. گلودرد، در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود که می تواند اشتهای کودک را نیز کاهش دهد. اگر التهاب و سوزش گلو همراه با تب است، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:  علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها

 

شروع دادن غذاهای جامد به نوزاد

در طول 6 ماه اول زندگی، کودک شما فقط شیر مادر (یا شیر خشک) می نوشد. هنگامی که تازه شروع به لذت بردن از غذاهای جامد کرد، بدن وی برای تنظیم این روند به زمان نیاز دارد و روند هضم غذا نیز کمی بیشتر طول خواهد کشید و ممکن است او غذای کمتری بخورد. برای کاهش این احتمال، مادر می تواند برخی از غذاهای جدید را کم کم به رژیم غذایی کودک اضافه کند، تا زمانی که کودک و بدن وی شروع به دریافت این غذاها کنند.

مشکلات سلامتی

برخی از مشکلات سلامتی که اغلب باعث از بین رفتن اشتها می شود، به عنوان مثال تب، سرفه و عفونت های باکتریایی و ویروسی می تواند باعث عدم اشتهای کودک شود. همچنین شرایطی مانند عفونت گوش، عفونت ریه و آنفولانزا می تواند ضربان قلب کودک را افزایش داده و باعث درد شود و ممکن است بر اشتهای کودک تاثیر بگذارد.

یبوست

یبوست یک بیماری بسیار رایج در نوزادان است و اغلب باعث اعتصاب غذا می شود. اگر کودک دچار یبوست باشد، هضم غذا دشوار است، این به احتمال زیاد باعث می شود کودکان به ندرت احساس گرسنگی کنند. علاوه بر یبوست، عدم تحمل غذا همچنین باعث می شود نوزادان اشتهای خود را از دست دهند. به عنوان مثال: عدم تحمل تخم مرغ، شیر، شیر سویا و آجیل. همه این موارد می تواند باعث خارش، حالت تهوع، اسهال و البته از دست دادن اشتها شود.

کم خونی

معلوم شده است که کم خونی می تواند باعث شود کودک اشتهای خود را از دست بدهد. معمولا نوزادان کم خون، ضعیف به نظر می رسند و به راحتی خسته می شوند. اگر علائمی از کودک کم خونی پیدا کردید با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. علاوه بر این، فراموش نکنید که منوی غذایی را که سرشار از منابع آهن است، تهیه کنید.

 

راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

راهکارهایی برای کودکان کم غذا و بد غذا

 

راهکارهای کلی برای کودکان کم غذا

1- اجازه دهید تا حدی خود کودکان مواد غذایی دلخواهشان را انتخاب کنند. معمولا شما مواد غذایی ای را که دوست ندارید نمی خرید. مثلا اگر در حال چیدن پنج سبزی مختلف برای یک وعده غذایی هستید، می توانید از کودک کم غذای خود بپرسید که به عقیده او کدام سه سبزی از بقیه بهتر است. بسته به شرایط، می توانید به کودکان اجازه دهید هنگام خرید مواد غذایی خودشان را انتخاب کنند.

2- برای همه افراد کم اشتها، هرگز مقدار زیادی غذا نکشید زیرا این کار موجب می شود آن ها قبل از شروع به غذا خوردن احساس سیری کنند.

3- اغلب کودکان (و بزرگسالان) از یادآوری دائمی این مطلب که یک ماده غذایی خاص برای سلامتی آن ها مفید است، بیزارند.

4- اگر مجبور به دادن باج به کودکان شدید، سعی کنید از مواد سالم یا غیرخوراکی برای این منظور استفاده کنید. دستورالعمل های زیادی برای تهیه مواد غذایی سالم وجود دارد، مثلا نوار میوه ای که در ادامه روش تهیه آن آمده است:

مواد لازم برای تهیه نوار میوه ای

  • یک و یک چهارم فنجان میوه خشک کاملا خرد شده
  • نصف فنجان آب
  • یک چهارم فنجان بادام آسیاب شده
  • یک قاشق دسرخوری آب پرتقال
  • نصف فنجان عسل
  • یک فنجان شیر خشک (یاگرد شیر سویا)
  • یک قاشق غذاخوری جوانه گندم (یا گرد هویج)
  • نصف فنجان نارگیل خشک شده

روش تهیه: میوه خشک شده را به مدت حدود 15 دقیقه به آرامی در آب بجوشانید. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و سایر مواد را به آن اضافه و مخلوط کنید. مخلوط را ته یک ظرف کم عمق که قبلا چرب شده است پهن کنید. آن را حدود 2 ساعت در یخچال بگذارید و سپس به نوارهایی ببرید. این نوارهای میوه ای را درون پلاستیک بپیچید و در یخچال نگهداری کنید.

5- برای کودکان نوپایی که گوشت دوست دارند اما از خوردن بیش تر سبزی ها امتناع می کنند، سبزی های رنده شده یا خرد شده را در آش، مخلوط با همبرگر، لای برش های گوشت یا در سوپ امتحان کنید. می توان سبزی ها را قدری تغییر قیافه داد و مثلا در نان های خانگی و کیک ها به کاربرد.

6- غلات کامل می توانند پخته شوند و در شیر بستنی غلیظ همراه با میوه تازه و آجیل مخلوط و ناپدید شوند.

7- کمی پول تو جیبی برای خرید آنچه کودکان دوست دارند در اختیارشان بگذارید.

من هرگز نشنیده ام که یک کودک کم غذا از گرسنگی بمیرد. شما نمی توانید به زور به کودک غذا دهید، لذا هر وعده غذایی را به غمنامه ای تبدیل نکنید. افراد بسیار معدودی هستند که رژیم غذایی مناسب، کودکان بی عیب و نقص و و الدینی بی نقص دارند. خوردن برای کودکان بزرگ تر وسیله ای جهت بیان استقلال و شبیه سازی آن ها به دوستانشان است، کودکان نوپا از غذا خوردن برای جلب توجه دیگران استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با نکته های ضروری در رابطه با تغذیه نوزادان

 

انتخاب غذاهای مختصر سالم تر

خیلی از کودکان از جویدن هویج لذت نمی برند یا وقت این کار را ندارند، اما برش های سیب همراه با مقداری کشمش را می خورند. در یک روز داغ، می توانید تکه هایی از طالبی، هندوانه یا سایر میوه ها را همراه با مقداری یخ خرد شده در ظرفی بلورین بریزید.

به جای شکلات از خرنوب استفاده کنید. در این جا مقداری از محتویات آن ها مقایسه شده است.

در هر 100 گرم خرنوب:

760 کالری، 1.4 گرم چربی، 7.7 گرم فیبر، 352 میلی گرم کلسیم، کافئین صفر، 3 میلی گرم تئوبرومین (محرک طبیعی)

در هر 100 گرم شکلات:

2100 کالری، 53 گرم چربی، 2.5 گرم فیبر، 78 میلی گرم کلسیم، 180 میلی گرم کافئین، 2320 میلی گرم تئوبرومین

علاوه بر اینکه شکلات قند و چربی دارد و محرک است، مشکل دیگری هم دارد. آزمایش جدیدی روی شکلات سیاه نشان داده است که میزان کادمیم آن بیش از حد مجاز می باشد. نمونه های کاکائو نیز دارای غلظت کادمیم بیش از حد مجاز بودند. در اکثر دستورالعمل ها پودر خرنوب را می توان به جای کاکائو به کار برد.

*کادمیم عنصری فلزی نرم به رنگ سفید مایل به آبی است که بسیار سمی است. کادمیم در ابتدا توسط خون به کبد می رود. در کبد به پروتئین ها متصل می شود و کمپلکسی را تشکیل می دهد که به کلیه می رود و در کلیه تجمع می یابد و باعث اختلال فرآیند تصفیه می شود. این امر باعث دفع پروتئین های ضروری و قند از بدن می شود و به کلیه آسیب می رساند. دفع کادمیم تجمع یافته در کلیه مدتی طولانی طول می کشد. عوارض دیگری که توسط کادمیم ایجاد می شود عبارتند از:

  • اسهال، شکم درد و استفراغ شدید
  • شکستگی استخوان
  • عقیم شدن و نازایی
  • آسیب سیستم عصبی مرکزی
  • آسیب سیستم ایمنی
  • ناهنجاریهای روانی
  • آسیب احتمالی DNA یا سرطان

امیدوارم اشتهای فرزند شما همیشه تحت کنترل باشد…

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0