topNotif

راهکارهایی موثر برای آموزش نظم به کودکان

1467 بازدید
06 دی 98
بهاره
,,

راهکارهایی موثر برای آموزش نظم به کودکان

شاید شما هم به عنوان یک مادر بیشتر وقت خود را به جمع آوری منزل و وسایل فرزندانتان می گذرانید و در آرزوی این هستید که فرزندان منظمی داشته باشید، اما چه باید کرد؟ آیا شما هم به زور و با فریاد کودکان خود را مجبور به جمع کردن اتاقشان می کنید؟ یا اینکه به آن ها باج می دهید تا کارهایشان را خودشان را انجام بدهند. آموزش نظم و انضباط از طریق دستور و فرمان کلامی و یا پاداش های بی مورد مطلوب نیست، بلکه به گونه عملی و تکنیکی اجرای آن بسیار مفید و ضروری است. حال در ادامه این مقاله با راهکارهایی موثر برای آموزش نظم به کودکان آشنا شوید.

 

راهکارهایی موثر برای آموزش نظم به کودکان

راهکارهایی موثر برای آموزش نظم به کودکان

 

الگوهای نظم و انضباط

هیچ انسانی دستور را دوست ندارد، اما علاقه وافری به الگوبرداری از حرکات و اعمال انسان های پیرامون خود دارد. بیش از هر کس و هر چیز، والدین الگوهای بسیار سرنوشت سازی برای کودک هستند. کودک از لحظه تولد تمام حرکات و اعمال و کلام مادر، پدر و اطرافیان خود را با دقت تحت نظر دارد و آنچه را که ضبط می کند، چندین برابر پس می دهد. حال می خواهد مثبت و مفید باشد یا منفی و مضر. بنابراین، هر کودک و نوجوانی ماحصلی است از معنای شخصیتی مادر و پدر و محتوایی است از خانواده و اطرافیان. لج بازی با کودک، ثمره رفتار غلطی است که مسیر زندگی اور ا ناهموار می کند و از راه به بیراهه و از بوستان به خزان منتهی می سازد.

کودک از تولد تا حدود هشت سالگی دارای نظم و ترتیبی است که برخلاف نظم و انضباط والدینش می باشد. در دنیای ما انسان ها سه نوع نظم وجود دارد:

1- نظم حیاتی

2- نظم هندسی

3- نظم متعادل

1- نظم حیاتی

نظم حیاتی که در کودک دیده می شود، حالتی از نظم است که لوازم مورد نیاز فرد، بر طبق نیازش مرتب می شود. در نظم حیاتی به ندرت به طبقه بندی رعایت می گردد، بر این اساس که اصل صحنه زندگی در نظم حیاتی برای بینندگان بسیار شلوغ است. در عرف زندگی، کودکان و مردان دارای نظم حیاتی هستند، به همین علت، زنان در زندگی همیشه فریادشان بلند است و اعتراض های تاریخی در بعد زمان دارند.

2- نظم هندسی

در نظم هندسی ترتیب قرار گرفتن اشیا در کنار هم کاملا رعایت می شود، زن ها در مقایسه با مردان که دارای نظم حیاتی هستند، بیشتر دارای نظم هندسی می باشند. کسانی که نظم هندسی عمیقی دارند، دچار پدیده یا بیماری وسواس می شوند. افراد وسواسی افراد متشنج و عصبی هستند و در نتیجه از زندگی و معیارهای آن لذت چندانی نمی برند.

 

همچنین بخوانید:  تربیت خوب فرزندان با 13 قانون ساده و عالی تربیتی

 

3- نظم و انضباط متعادل

افراد سالم دارای نظم و انضباط متعادل هستند، آن ها هر وسیله و مقوله ای را که در زندگی دارند بر طبق یک سری معیارهای اساسی و الویت بندی های خاص نظام بندی و مرتب می کنند و آن ها را مورد استفاده قرار می دهند.

یکی از شیوه های عملی در نظم کودک 3 تا 11 ساله، بی نظمی در محدوده زندگی شخصی اوست. اهمیت ندادن به محتوای نظم و تربیت کودک، رفتار نادرست اور ا تثبیت می کند. نظم و انضباط درست، تربیت کودک را ساماندهی می کند و به او می آموزد که در هر مکانی غیر از محدوده مجاور زندگی خود آشفتگی ایجاد نکند. والدین و مربیان فرهیخته به تکرار و ملایمت نظم هندسی را به کودکان خود می آموزند و به آن ها کمک می کنند تا مسیر انتقالی را از نظم حیاتی به نظم هندسی معتدل و متعارف طی کنند.

غفلت در آموزش نظم به کودک

نظم و ترتیب در اصل وراثی است، یعنی بعضی از افراد از ابتدای زندگی میراث نظم دارند و بعضی ها میراث بی نظمی تا پایان عمر همراهیشان می کند. غفلت والدین در تربیت و آموزش کودک باعث می شود او از نظم حیاتی به نظم هندسی پیشرفت نکند.

والدینی که هنر تربیت و آموزش دادن مسائل شخصی و اجتماعی را به کودک خود نداشته اند، بزرگترین خیانت اخلاقی را به فرزند خویش کرده اند. مادر و پدری که کودک خود را ناتوان بار آورده اند، باعث شده اند که تا آخر عمر فرزند آن ها در نظم حیاتی خود بماند. از دوران کودکی به مرور کارها و وظایف شخص کودک را به خودش بسپارید تا او نظم و قاعده هندسی زندگی را بیاموزد.

توصیه های مفید برای آموزش نظم و انضباط به کودکان

  • اولین توصیه به والدین برای تربیت کودک منظم این است که الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. به عنوان مثال مادری که به نظم و تمیزی خانه اهمیت نمی دهد و یا پدری که همیشه نامرتب است، چگونه توقع یک فرزند منظم را دارند. بنابراین، اصل ضروری در آموزش نظم به کودکان، الگوی مناسب بودن و داشتن عادت های خوب است.
  • برای خانه مقررات اساسی و مدون تنظیم کنید و به همه کودکان خود توضیح دهید. البته داشتن هر برنامه باید متناسب با با سن کودک باشد. برای مثال روال صبح شامل خوردن صبحانه ، شانه کردن موها ، مسواک زدن دندان ها و غیره به کودک 3 تا 6 ساله خود توضیح دهید. البته سعی کنید این قوانین خشک نباشد و با ترفندهای سرگرم کننده آن را به یک بازی تبدیل کنید. کودکان را مجبور به کاری نکنید، بلکه ترغیب کنید.
  • به کودک خود پاداش دهید و او را همواره تشویق کنید. برای تشویق بچه ها نیازی به صرف هزینه نیست بلکه با کوچکترین چیز می توانید آن را خوشحال کنید. برای مثال نموداری بر روی کمد او نصب کنید و بعد از انجام هر کار خوب به او یک امتیاز یا یک برچسب ستاره بدهید.

والدین عزیز توجه داشته باشید که تنبیه، مقایسه، عصبانیت و بی توجهی به کودکان نتیجه عکس دارد. شاید بچه ها به دلیل عصبانیت و خشم والدین، دستوراتشان را انجام دهند، اما واقعا نظم و ترتیب را آموزش نمی بینند و در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. علاوه بر این، مادران و پدران باید بدانند که برای تغییر یک عادت بد به عادت خوب، زمان طولانی نیاز است و صبر و شکیبایی کلید موفقیت والدین در تربیت است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسرول هندی را با خواص کاهش فشار خون، مسکن اعصاب، مخدر، پادزهر سموم، تصفیه کننده خون، خواب آور قوی و مقوی رحم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0