topNotif

علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها

1961 بازدید
04 آذر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها

آیا به تازگی مادر یا پدر شده اید؟ آیا کودکتان اخیرا همانند گذشته غذا نمی خورد؟ آیا نگران خوراک کودک بد غذای خود هستید؟ همانطور که می دانید غذا بخش مهمی از زندگی هر شخص هست، مواد غذایی سالم به رشد و کیفیت زندگی افراد مخصوصا کودکان کمک می کنند، در حالی که مواد غذایی ناسالم برعکس هستند. اما اگر کودک شما از غذا خوردن خودداری می کند آن وقت چه می شود؟ علل بدغذایی کودکان چه مواردی هستند؟ اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید با استفاده از تکنیک هایی می توانید از آن خلاصی یابید. حال در این مقاله با علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها آشنا شوید.  

علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها

علل و راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها

 

علل بدغذایی و بی اشتهایی کودکان

1- ابتلا به بیماری های گوارشی

ممکن است کودک شما دچار مشکلات گوارشی همچون برگشت اسید معده (رفلاکس)، نفخ یا عدم هضم مواد غذایی باشد و به همین علت از غذا خوردن اجتناب کند. به همین علت بایستی به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با معاینه و انجام آزمایشاتی متوجه می شود که آیا کودکتان بیمار است.

2- مصرف بیش از اندازه تنقلات ما بین وعده های غذایی

توجه کنید، کودک شما مابین وعده های غذایی چه خوراکی هایی می خورند. اگر کودکان به مصرف پفک و چیپس، بیسکویت، کیک، شیرینی و تنقلات قبل از وعده های غذایی بپردازند، کاملا طبیعی است که میلی به غذا نداشته و بی اشتها باشند.

3- ناتوانی در جویدن یا قورت دادن مواد غذایی

برخی از کودکان نمی تواند برخی از مواد غذایی را همانند پوره سیب زمینی قورت دهند و به دلیل ترسی که از این کار دارند، ترجیح می دهند از مصرف مواد غذایی خودداری کنند. همینطور بعضی از کودکان به بو، مزه، یا شکل ظاهری بعضی از مواد غذایی مانند کلم بروکلی حساس هستند و از خوردن آن امتناع می کنند.

4- نداشتن وعده های غذایی منظم

شاید شما عادت داشته باشید جدا از کودکتان غذا بخورید؟ یا به کودکتان اجازه دهید جلوی تلویزیون یا هنگام بازی با موبایل غذا بخورد؟ یا به او اجازه دهید وعده غذایی خود را انتخاب کند؟ همه این رفتارها باعث می شوند کودک بدغذایی تربیت کنید. کودکان زمانی که در محیط آرام و در کنار والدین خود باشند، می توانند وعده غذایی خود را کامل مصرف کنند. طبق تحقیقات بررسی شده، کودکان در کنار والدین نگران خود نمی توانند غذا بخورند، زیرا آن ها نگرانی و استرس والدینشان را حس کرده و از خوردن امتناع می کنند.

5- رفتار نامناسب والدین با کودک

اگر جز آن دسته از والدینی هستید که به کودکتان اجازه می دهید قبل از غذا تنقلات بخورند، یا مواد غذایی دلخواهشان را در اختیارشان قرا می دهید تا از گریه آن ها خودداری کنید. لازم هست با مشاور مشورت کنید زیرا باج دادن به کودک راه درستی نیست.

 

همچنین بخوانید:  غذاهای مفید برای رشد کودکان و حفظ سلامت و افزایش هوش آن ها

 

6- عدم تنوع مواد غذایی

کودکان تمایل به مصرف وعده های غذایی متنوع دارند، به همین خاطر اگر یک غذا را در طول دو تا سه روز به او بدهید ، خسته می شود و از غذا خوردن دست می کشند. حالا که به اهمیت تنوع وعده های غذایی پی بردید سعی کنید برای آن ها غذاهای متنوع آماده کنید.

7- کودک گرسنه نمی شود

باید بدانید کودکان پس از 2 سالگی کمتر از قبل احساس گرسنگی می کنند، زیرا رشد آن ها آرامتر از قبل ادامه پیدا می کند. سعی کنید از طریق ابداع بازی جدید متوجه شوید آیا کودکتان گرسنه است یا نه؟ اینگونه بهتر می توانید متناسب با بدنشان برایشان غذا تهیه کنید.

8- بیش از اندازه به کودک غذا می دهید

ظرف غذای کودکان را بیش از توانشان پر نکنید و به آن ها اجازه دهید به آرامی غذایشان را تمام کنند.

9- ممکن است کودکتان بیش از حد خسته باشد

اگر جز آن دسته از والدینی هستید که از ابتدای صبح کودک را به مهدکودک یا مدرسه و کلاس های مختلف، باشگاه و… می فرستید، باید بدانید او خسته می شود و همین خستگی علت غذا نخوردن اوست. پس کمی به کودک فضا دهید او را راحت بگذارید، تا خاطرات زیبایی از کودکی برایش باقی بماند.

راهکارهای مناسب برای کودکان بدغذا و بی اشتها
  • با کودک خود صحبت کنید. از او بخواهید شرح دهد، چرا غذا نمی خورد؟ آیا احساس درد دارد؟ یا گرسنه نیست؟ اگر کودکتان تمایلی به صحبت ندارد، برای او بازی ابداع کنید و به این طریق علت را جویا شوید.
  • به کودکتان یک تا دو ساعت قبل از غذا چیزی به جز آب ندهید.
  • با کودک خود در محیطی شاد و آرام غذا بخورید، از جر و بحث با همسر یا کودکتان و صحبت راجع به موضوعات نگران کننده بر میز غذا خودداری کنید، این موارد باعث کاهش اشتها افراد می شود.
  • به او میوه های ترشی همانند انار، پرتقال و… دهید تا اشتهایش افزایش یابد.
  • یک ساعت قبل از غذا به او مقداری آب بنوشانید.
  • وعده های غذایی را در رنگ ها و شکل های مختلف و جالب تهیه کرده و در اختیار کودک قرار دهید، اینگونه تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا می کند.
  • سعی کنید غذاهای خوشمزه او را بشناسید و هر چند روز یک بار برای او غذای دلخواهش را آماده کنید.
  • حتی اگر کودک می گوید اشتها ندارد، به او بگویید فقط یک قاشق کافیست. با بلعیدن یک قاشق غذا تمایل او به غذا خوردن افزایش می یابد.
  • از ادویه هایی همانند دارچین، و… در غذاهایتان هنگام طبخ استفاده کنید، این ادویه ها افزایش دهنده اشتها هستند.
  • به کودکان غذاهای چرب ندهید.
  • سعی کنید با کودکانتان بازی کنید، آن ها را در باشگاه یا کلاس رقص ثبت نام کنید، وقتی فعالیت بدنی آن ها افزایش می یابد به طبع اشتهایشان هم بیشتر می شود.
  • وعده های غذایی کودک را با جزئیات ( چه خورد؟ چه ماده غذایی را دوست دارد یا دوست ندارد؟) دفترچه ای یادداشت کرده و از آن برای بهبود وضعیت غذایی او استفاده کنید.
نکته:

اگر راهکارهای ارائه شده به بازگشت اشتهای کودک شما کمک نکرد، حتما با متخصص تغذیه و مشاوران کودک مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0