راهکار هایی برای افزایش تمرکز موقع مطالعه

1485 بازدید
23 آبان 97
سمانه

راهکار هایی برای افزایش تمرکز موقع مطالعه

چنانچه می دانیم مطالعه کاری جدی است. بنابراین میزان یادگیری نسبت مستقیم با عکس العمل و کوشش ما دارد و این عکس العمل و واکنش فعل خواننده را از خواب رفتن باز می دارد. به منظور بالا بردن واکنش فعال می توان از فعالیت های حین مطالعه بهره جست، رایج ترین و شاید مفیدترین این فعالیت ها نوشتن است. زیر نکات مهم را خط کشیدن، علامت گذاری، حاشیه نویسی، نشانه گذاری لای کتاب های مرجع و … نیز مهم اند.

نکته قابل توجه این است که ضمن مطالعه حتما باید نسبت به آنچه که می خوانید واکنش فعال نشان دهید. مثلا یادداشت برداری دلیل آن است که ذهن شما در قبال آنچه که می خوانید یا می شنوید واکنش فعال نشان می دهد. وقتی که یادداشت بر می دارید، لابد مطالبی را نوشتنی تشخیص داده اید و برای نوشتن آن مطلب ناگزیر هستید به آنچه درباره آن مطلب خوانده اید و یا به بحث هایی که در آن باره شنیده اید بیشتر بیندیشید و البته می دانید که اندیشیدن اولین قدم در کار مطالعه جدی است.

بهره گیری از فعالیت های حین مطالعه موجب سرعت بخشیدن به فهم مطلب می شود و خواننده را از خواب آلودگی فکری هنگام مطالعه باز می دارد و آن ها عبارتند از علامت گذاری، خط کشی زیر عبارات مهم، یادداشت برداری، حاشیه نویسی، تصویرسازی، نمودار سازی، نقشه کشی که در ادامه به تک تک موارد پرداخته می شود.

علامت گذاری

هر کس باید تعدادی علامت برای خود مقرر کند و هنگام مطالعه از آن استفاده نماید. این علامت ها می تواند جنبه شخصی داشته باشد اما باید از زیاد شدن آن ها جلوگیری کرد. در این کار می توان از علائم ریاضی و حروف استفاده کرد.

راهکار هایی برای افزایش تمرکز موقع مطالعه

راهکار هایی برای افزایش تمرکز موقع مطالعه

خط کشی زیر عبارات مهم

وقتی کتابی را می خوانیم بهترین راه برای مرور بعدی خط کشیدن زیر مطالب عمده و مهم است. یعنی جملات و یا عباراتی را که مهم است و یا لب کلام را بیان می کند تشخیص دهیم و زیر آن ها را خط بکشیم تا هنگام مرور مجبور به دوباره خوانی نشویم. البته خط کشی نباید به گونه ای باشد که همه سطرهای یک صفحه یا حداکثر آن ها را در برگیرد.

یادداشت برداری

یادداشت کردن یکی از موثرترین راه های به کار انداختن نیروی فکری هنگام مطالعه است و یادگیری بدون چنین فعالیتی تقریبا غیر ممکن است، زیرا پس از یادداشت کردن مطالب خواهیم دید که آنچه را که خوانده ایم محفوظ است و از ذهنمان دور نشده است.

درباره یادداشت برداری به چند نکته توجه کنید

  • یادداشت برداری مختصر و مفید باشد.
  • در یادداشت برداری واژه های خود را به کار برید.
  • یادداشت ها را با عجله ننویسید.
  • یادداشت باید تمیز و مرتب باشد.
  • دو موضوع متفاوت را هرگز روی یک برگه یادداشت نکنید.
  • در یادداشت های خود تجدید نظر کنید و در صورت لزوم آن ها را دوباره بنویسید.
  • یادداشت های خود را تلفیق و تنظیم کنید.
  • همه یادداشت های مربوط به یک درس را در یک دفتر یادداشت کنید.
  • یادداشت های تحقیقی و مرجع را روی برگه های جداگانه مخصوص یادداشت ثبت کنید.

حاشیه نویسی

نظرات خود را در حاشیه مطلبی که می خوانید بنویسید. همیشه این طور نیست که آنچه را نویسنده نوشته است صد در صد حق و صحیح باشد. شما برای این که بهتر مطالب را فرا بگیرید مثل یک منتقد حرف های نویسنده را نقد و بررسی کنید و نظرات خود را در حاشیه کتاب بنویسید.

 

همچنین بخوانید: میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه

 

تصویرسازی

اگر کلماتی را که از متن خوانده است در ذهن شما تصویری را ایجاد می کنند مثلا اتوبوس یک همچین کلمه است و با دیدن این کلمه یک تصویر کلی از اتوبوس در ذهن خود می کشید. کافی است در این گونه موارد فقط به آن انرژی بدهید مثلا اتوبوس در حال حرکت سریع را تصور کنید. اما بعضی از کلمات انتزاعی هستند مثل ورزش که شکل خاصی را در ذهن شما نمی سازد بلکه ذهن شما را متوجه مقوله ای می کند که خود می تواند تصاویر زیادی را در زیر مجموعه بگنجاند. یکی با دیدن کلمه ورزش به یاد والیبال و دیگری به یاد شنا می افتد، اما مسلم است که مفهوم ورزش در تمام اقسام این تصورات جاری است. سعی کنید برای آن مفهوم یک مقوله تصویری در ذهن خود بسازید.

نمودار سازی

وقتی می شنوید یا می خوانید که آمار معتادان جامعه در سال های اخیر افزایش یافته ناخودآگاه میان چند چیز مقایسه می کنید.

  • الف.جامعه معتادان و غیر معتادان
  • ب.اعتیاد در سال های گذشته و اخیر

با همین برداشت ها می تونید نموداری در ذهن خود یا کاغذ ترسیم کرده و آن را به خاطر بسپارید.

نقشه کشی

وقتی صحبت از شیوع یک بیماری مثلا جنون گاوی در کشوری مثل انگلیس می شود ناخودآگاه ذهن شما متوجه قاره اروپا می شود و نه قاره های دیگر از این توانایی ذهن خود که مکان یابی نام دارد، استفاده کنید و به خوبی آن را پرورش دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بومادران با خواص برطرف کننده روماتیسم و دردهای استخوانی، تنظیم کننده قاعدگی، صاف کننده خون، رفع خستگی، ضدانگل آسکاریس و کیست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0