topNotif

راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد

2065 بازدید
26 خرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد آشنا شوید

کوتاهی قد به پایین تر بودن قد فیزیکی به میزان بیش از دو انحراف معیار نسبت به میانگین قد مربوط به آن سن و جنس اتلاق می شود. کوتاهی قد یک واژه کلی بوده و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. کمبود هورمون رشد جز علل نادر کوتاهی قد می باشد. در ادامه این مطلب با راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد آشنا شوید.

 

راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد

راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد

 

 کمبود هورمون رشد

کمبود مطلق هورمون رشد یک بیماری ژنتیکی است که به دلایل متفاوتی همچون کمبود GHRH، نبود ژن GH و عدم تشکیل هیپوفیز ایجاد می شود. کمبود نسبی GH یک بیماری اکتسابی بوده که ممکن است به علت ترمورهای هیپوتالاموس یا هیپوفیز، رادیوتراپی جمجمه، ضربه به سر، انفارکتوس هیپوفیز و عفونت های مختلف مغزی ایجاد می شود. فقر روانی و‌ اجتماعی، کم کاری تیروئید، دیابت شیرین کنترل نشده، درمان بلوغ زودرس با آگونیست های GNRH و عوامل دارویی همانند گلوکوکورتیکوئیدها، متیل فندات و ترکیبات شبه آمفتامین ممکن است باعث کمبود گذرای هورمون رشد شوند.

سایر علت های کوتاهی قد

برخی عوامل بدون تاثیر بر سطح سرمی هورمون رشد می توانند باعث کوتاهی قد شوند. نقص رشد داخل رحمی، تاخیر رشد جنینی، سو‌ء تغذیه، سوء جذب در بیماری هایی همانند IBD، سلیاک و فیبروز کیستیک، نارسایی مزمن کلیه، نقص تشکیل غضروف و مفاصل و سندرم های ژنتیکی مانند ترنر از جمله این عوامل هستند. به علاوه، در بسیاری از کودکان با کوتاهی قد علتی نمی توان یافت. این حالت را به عنوان کوتاهی قد ایدیوپاتیک (Idiopathic Short Stature) می شناسند.

کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد در کودکان

کودکان با کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد در هنگام تولد وزن متوسط داشته و کاهش سرعت رشد آن ها بین سنین ۶ ماهگی تا ۳ سالگی ظاهر می شود. این بیماران در تست تحریکی ترشح هورمون رشد پیک غلظت سرمی کمتر از mg/L 10 داشته و سطح سرمی انواع IGF آن ها نیز پایین تر از حد طبیعی است. هیپوگلیسمی و هیپوتیروئیدی نیز ممکن است در این افراد دیده شود.

نکته

  • منحنی های استاندارد رشد شامل قد، وزن و اندازه دور سر قابل استفاده اند. سن استخوانی و سرعت رشد از روی این منحنی ها محاسبه می شود.
  • عوامل تحریکی مورد استفاده جهت ارزیابی سطح سرمی هورمون رشد شامل هیپوگلیسمی ناشی از انسولین، کلونیدین، لوودوپا، آرژینین، گلوکاکون و GHRH می باشند.
  • معیارهای تشخیص کمبود هورمون رشد غیر طبیعی بودن سرعت رشد، سن استخوانی تاخیری و پاسخ کم به دنبال تست تحریکی هورمون رشد است.

راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد

هورمون رشد نوترکیب

اصلی ترین درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد، GH نوترکیب انسانی می باشد.

  • هورمون رشد نوترکیب در کودکان با کوتاهی قد ناشی از کمبود این هورمون باعث بهبود سرعت رشد در سال اول مصرف و نهایتا افزایش اندازه قد در دوران بلوغ می شود.
  • درمان مناسب با هورمون رشد باعث افزایش قد در دوران بلوغ به میزان 3/7 سانتی متر (1/5 اینچ) می شود.
  • شروع تجویز هورمون رشد در زمان مناسب (قبل از بلوغ) بسیار مهم است.
  • گلوکوکورتیکوئیدها، آندروژن ها، هورمون های تیروئید و استروئیدهای آنابولیک با تسریع بسته شدن صفحه استخوانی، اثر هورمون رشد را می کاهند.

سایر موارد استفاده از هورمون رشد شامل کوتاهی قد در کودکان مبتلا به نارسایی کلیوی، نقص رشد داخل رحمی، سندرم ترنر، موارد ایدیوپاتیک کوتاهی قد، درمان کمبود  در بالغین، افراد مبتلا به سندرم کوتاهی روده که تحت درمان با رژیم غذایی خاص هستند و سندرم کاهش وزن شدید در بیماری ایدز می باشد.

 

همچنین بخوانید:  10 ترفند برای افزایش قد

 

فرآورده های دارویی

ده فرآورده نوترکیب هورمون رشد در بازار دارویی دنیا موجود می باشد که عبارتند از:

1- Genotropin

2- Hamatrope

3- Norditropin

4- Nutropin A

5- Nutropin Depot

6- Omnitrope

7- Saizen

8- Serostim

9- Tev-Tropin

10- Zorbtire

  • تمام این فرآورده ها حاوی سوماتروپین با توالی اسید آمینه شبیه هورمون رشد انسانی بوده و به صورت عضلانی یا زیر جلدی استفاده می شوند.
  • داروهای Nutropin A ،Norditropin و Serostim تنها فرآورده های هورمون رشد با فرمولاسیون مایع می باشند. سایر فرآورده ها به صورت پودر لیوفیلیزه بوده که قبل از تزریق باید آماده شوند.
  • داروی Nutropin Depot به صورت تزریق زیرجلدی یک تا دو بار در ماه تجویز شده و برای بیمارانی که پذیرش کمی داشته یا دچار عوارض ناشی از تزریق های مکرر می شوند مناسب است.
  • قدرت فرآورده های GH به صورت واحد بین المللی (IU) بیان می شود که هر میلی گرم معادل 2/6 واحد است.
  • مطالعه مقایسه ای جهت ارزیابی اثر فرآورده های مختلف انجام نشده است و به نظر می رسد تمام این فرآورده ها به یک میزان موثر باشند.

دوز مجاز داروها

دوز توصیه شده هورمون رشد در درمان کوتاهی قد کودکان 0.3 mg/kg در هفته می باشد. هورمون رشد نو ترکیب می تواند روزانه و یا در دوزهای معادل و منقسم ۶ بار در هفته تزریق شود. به نظر می رسد رژیم هایی که تواتر تزریق بیشتری دارند پاسخ دهی مناسب تری در کوتاه مدت دارند. درمان تا زمان رسیدن به قد مطلوب و یا تا زمانی که سرعت رشد به کمتر از در سال برسد (که نشان دهنده عدم پاسخ بیشتر با ادامه درمان می باشد) ادامه می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آشواگاندا را با خواص  افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0