topNotif

راه های پیشگیری از عفونت واژن که هر خانمی باید بداند

2759 بازدید
07 تیر 99
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

راه های پیشگیری از عفونت واژن که هر خانمی باید بداند

علی رغم همه پیشرفت های تکنولوژی در زمینه مامایی، بیماری های زنان و عفونت واژن و سایر وضعیت های مهبلی به آزار و اذیت ما ادامه می دهند! چرا؟ یکی از دلایل آزادی جنسی است. هر چه قدر ارتباط جنسی زن بیشتر و متنوع تر باشد، خطر ابتلا به عفونت بیشتر است. اما دلایل مهم دیگری که آن را اکولوژی بدن می نامند وجود دارد.

عفونت می تواند از طریق مقاربت منتقل شود. وضعیت جوی یا موازنه اکولوژیکی درون مهبل و یا دستگاه مجاور آن که دستگاه ادراری است، دوره قاعدگی را تعیین می کند. یک محیط سالم دشمن موجودات مهاجم است و مانع حمله آنها می شود. عدم موازنه در اکوسیستم به هر حال می تواند محیط مناسبی را برای باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مضر ایجاد کند. متاسفانه عوامل متعددی وجود دارند که موازنه دستگاه تناسلی زن را بر هم می زند. قبل از اینکه بفهمیم که این عوامل چه هستند، باید دید که این اکوسیستم واقعا چگونه کار می کنند و راه های پیشگیری از عفونت واژن را شناخت؛

 

راه های پیشگیری از عفونت واژن

راه های پیشگیری از عفونت واژن

 

سیستم دفاع طبیعی

تحت شرایط عادی مهبل میزبان موجودات ریزی از قبیل استافیلوکوک (که مسبب عمده عفونت دستگاه ادراری می باشد) است. برای کنترل و نگهداری تهدید بالقوه این موجودات ریز یک دسته دیگر از باکتری های مفید از قبیل لاکتوباسیلوس و دودرلین باسیلوس وجود دارد. مسبب عمده ی حالت اسیدی در حدود 4/5 و یا کمتر می باشد. موجودات ریز عفونت زا برای رشد و نمو احتیاج به PH پنج به بالا دارند. اگر به خاطر لاکتوز باسیل نبود مهبل می بایست همیشه قندی باشد. محیط بازی، زمینه را برای عفونت مساعد می سازد. به این علت است که سلول های دیواره ای قند را به صورت گلوکز انبار می کنند.

باکتری، قارچ و تک یاخته تمایل به مصرف قند دارند. لاکتوز باسیل در محیط قندی سر زنده و شاداب است، اما برعکس سایر موجودات ذره بین آن را تبدیل به اسید لاکتیک می کند. این اسید ملایم بسیاری از موجودات زنده مضر را از بین می برد.

ترشح گردنه رحم عامل مهم دیگری است. ترشحی بدون بو و رنگ، که بین رنگ سفیده تخم مرغ و خمیر شیری رنگ متغیر است، رنگ این ترشح به مرحله و درجه قاعدگی بستگی دارد.

غدد گردنه رحم، ماده مخاطی ترشح می کنند و نقش آن ها شستشوی مهبل و تمیز کردن مواد زاید و سلول هایی که به طور طبیعی از دیواره رحم جدا و ریخته می شوند، می باشد. تنها تمیز کردن دهانه مهبل برای تمیز نگهداشتن حفره کافی است. ماده مخاطی عمل مهم دیگری نیز دارد. این ماده مخاطی دیواره های مهبل را روغن کاری می کند و بدین وسیله آن را از وارد شدن آسیب حفظ می کند. ماده مخاطی دهانه باز گردنه رحم را مسدود می کند و از توسعه عفونت رحم و لوله فالوبین جلوگیری می کند جایی که ممکن است بیماری التهاب لگن (PID) قرار گیرد و مانع باروری گردد.

به هم خوردن تعادل اکولوژی دستگاه تناسلی زن

انواع حالاتی که می توانند شما را کم و بیش مستعد عفونت واژن  سازند عبارتند از: فشار عصبی، دلواپسی، کمبود خواب (ممکن است باعث کاهش توان ایمنی و حتی باعث افزایش حالت بازی مهبلی گردد و شما را آماده ابتلای انواع عفونت ها نمایند.)؛ علاوه بر این ها عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است سبب عفونت واژن شود، در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

دوره قاعدگی

دوره قاعدگی روی حالت آسیب پذیری شما اثر می گذارد. و حالت بازی ماده مخاطی گردنه رحم (وقتی که شما بیشترین آمادگی را برای بارداری دارید) قدری بیشتر است.

خونی که زمان قاعدگی در مهبل شما جریان پیدا می کند واسطه ای، شیرین و بازی (قلیایی) است. به همین دلیل است که خیلی از زنان هنگام قاعدگی در می یابند علایم عفونت های قارچی آنها افزایش می یابد. ارتباط جنسی هنگام قاعدگی ممکن است این وضعیت را بدتر کند. برای مثال: ماده مترشحه مردانه و خون قاعدگی برای باروری، باکتری فراهم می کند. و به علت انبساط دهانه رحم، هنگام قاعدگی فرصت بسیار مناسبی برای بالا رفتن باکتری ها به درون حفره زهدان و توسعه بیماری تورم لگنی پدید می آید.

هنگام بارداری به علت تغییرات هورمونی التهاب مهبل تهدید عظیم تری خواهد بود و موجب می گردد قند بیشتری در سلول های مهبی ذخیره شود. مصرف قرص ضد بارداری نیز همین نتیجه را در بردارد.

مصرف آنتی بیوتیک

عامل دیگر مصرف آنتی بیوتیک می باشد. آنتی بیوتیک برای عفونت مهبلی که توسط گروهی از باکتری ها ایجاد می گردد تجویز می شود. مسئله اینجاست که در جریان از بین بردن موجودات مضر آنتی بیوتیک باکتری های لاکتوباسیل که محیط مهبل را اسیدی نگه می دارد از بین می برد و به همین علت بعد از معالجه با آنتی بیوتیک، خانم ها خودشان را با عفونت قارچی مواجه می بینند.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی خارش واژن در طب سنتی

 

راه های پیشگیری از عفونت واژن با رژیم غذایی

حذف شیرینی و شکر

غذایی که می خورید روی اکولوژی بدن شما نیز اثر می گذارد. کربوهیدراتهای ساده، قند، شیرینی، حتی شراب ممکن است شما را مستعد عفونت مهبلی به خصوص عفونت قارچی نماید. اگر چه این ارتباط از نظر علمی ثابت نشده است، با این حال بسیاری از زنان و افرادی که در مراقبت های بهداشتی تبحر دارند، معتقد هستند قطع قند در رژیم غذایی باعث قطع عفونت می گردد و این ارتباط محسوس است.

بیماری قند، حاملگی و قرص ضد بارداری همه مقدار قند جداره مهبل را افزایش می دهند و به عنوان شروع کننده بیماری شناخته شده اند. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند احتمالا همین نتیجه را در بر خواهد داشت. رژیم غذایی ارتباط دیگری نیز با تورم مهبلی دارد. بعضی از پزشکان معتقد هستند قارچ های مربوط به مواد غذایی ممکن است باعث اشاعه عفونت قارچی شود.

اثرات قارچ ها و مخمرها در عفونت واژن

تیره ای از قارچ ها از نظر بیولوژیکی مربوط به کپک در پنیر، مخمر آب جو، شراب، سرکه و نان ها می باشند. خوردن چنین غذاهایی ممکن است سیستم را پر از قارچ یا مخمر بنماید که باعث عفونت یا التهاب قارچی شوند. سایر قارچ ها و مخمرهایی که در گوشت و نان، ماهی، جوجه، شیر پرچرب، نوشابه های مالت دار، قارچ سارکروت، میوه جات خشک شده، آب مرکبات فریز شده یا کنسرو، نوشیدنی شیرین معطر یا سس سویا، خیارشور و حتی آنتی بیوتیک هایی که در بعضی از دام پروری ها مصرف می شوند، می تواند آغاز کننده عفونت قارچی باشد.

شما اگر مستعد عفونت هستید از رژیم غذایی بدون گوشت استفاده کنید و یا اینکه گوشت هایی را مصرف کنید که به طور طبیعی تهیه شده اند.

هرپس تناسلی چیست؟

راه و طریق تغذیه بعضی از مردم طوری است که منتهی به یک نوع تب عفونی هرپس (herpes) می شود. این بیماری موقعی بروز می کند که مقدار زیادی آرگیناین (یک نوع اسید آمینه) در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. دانشمندان دریافته اند آرگیناین باعث رشد و تولید ویروس های بیماری عفونی که با تبخال همراه است، می شود. برخی از غذاهای آرگیناین دار شامل بادام، بادام زمینی، بادام هندی، گندم، جو، جو دوسر، ذرت، شکلات و نارگیل می باشد.

از طرف دیگر دیده شده که لیزین (اسید آمینه دیگر) با کم کردن میزان جذب آرگیناین از رشد ویروس ها جلوگیری می کند. یک متخصص در درمان به وسیله غذا توضیح می دهد که اگر نسبت آرگیناین به لیزین در غذا بیشتر باشد بیماری تب عفونی هرپس ایجاد می شود. اما هرگاه نسبت لیزین به آرگیناین در غذا بیشتر باشد کمک به قطع تب عفونی می شود. گوشت، سیب زمینی، شیر و مخمر دارای مقدار زیادی لیزین می باشد.

نتایج آزمایشات در مورد مصرف Lysine متفاوت و متغیر است. محققین گزارش کرده اند که مقدار لیزین از 500 تا 1000 میلی گرم در روز باعث کاهش سریعتر درد و شفای تب عفونی می گردد. اما کنترلی که روی عده ای صورت گرفت و به آنان مقداری دارو داده شده نتیجه کمتر از آنچه فکر می کردند شد. اگر خواستید روی خودتان آزمایش کنید و ببینید آیا لیزین در این مورد کمک می کند اشکالی ندارد چون که مقدار تجویز شده بی زیان است.

مضرات صابون و ژل خوشبو کننده واژن

صابون ها، حمام های معطر و کف دار و محصولات بهداشتی بانوان شاید از پر سر و صداترین کمک کننده ها به عفونت واژن باشند. اینها ممکن است اکوسیستم شما را بر هم بزنند. مطالعه نشان داده بیشترین بیماری مهبل بین آن دسته از زنانی شایعه بوده است که از آب صابون دار، مواد برطرف کننده بوی بد، اسپری ها و مایعات بهداشتی استفاده می کرده اند. اسپری های بهداشتی بیشترین اثر زیان بار را دربردارند.

نوارهای بهداشتی و دستمال های ضد بو ممکن است باعث تحریک شوند. به ویژه مصرف نوار بهداشتی معطر، که بسیار بی ارزش است. زیرا خون قاعدگی بدون بو است مگر اینکه در مجاورت هوا قرار گیرد.

خطرات استفاده از مایعات بهداشتی

استفاده از مایعات بهداشتی به چند دلیل  مضر است:

  • امکان دارد به مواد شیمیایی معطر در مایعات بهداشتی حساسیت داشته باشید، بخصوص مواد معطری که به صورت تجاری تولید می شوند.
  • مواد معطر ممکن است ماده مخاطی محافظ را خشک نموده و خساراتی به دیواره مهبل وارد کند و تعادل اسیدی آن را از بین ببرد.
  • استفاده بد و نامناسب از این مواد باعث رانده شدن موجودات ریز از مهبل به درون زهدان و یا حتی بالاتر می شود.
  • اگر از این مواد بخصوص با فشار و به طور مکرر استفاده شود ممکن است باعث از بین بردن و پاک کردن ماده مخاطی که گردنه رحم را مسدود کرده و دارای خاصیت حفاظتی طبیعی برای زهدان و لوله های فالوپین است، بشود.
  • استفاده از مایعات معطر هنگام قاعدگی و بارداری به مصلحت نیست، به خصوص هنگامی که دهانه رحم منبسط است. جریان رو به بالا ممکن است مواد عفونت زا را به زهدان برساند.

کلام پایانی

علی رغم تمام این احتیاط ها اگر مبتلا به عفونت شدید، تسلیم نشوید و به خاطر بسپارید موازنه فضای دستگاه تناسلی ممکن است پاسخ بدن شما را به معالجات پزشکی سریعتر نماید و حتی از تهاجم موجودات ذره بینی خیلی زودتر از رفتن شما به دکتر جلوگیری نماید. آمادگی ذهنی شما در مورد اکولوژی بدنتان وسیله مهمی را به شما در این مبارزه خواهد داد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیاف ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی فروشگاه عطارک و دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید محصول، می توانید از طریق پیام رسان های اجتماعی و تماس با ما، اقدام نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمد مرجانی شهرستان مراغه
    17 آذر 1402

    عالیه ممنون ازرهنمایی

0