topNotif

رایحه درمانی چه تاثیراتی بر سلامت دارد

1947 بازدید
08 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آیا می دانید رایحه درمانی چه تاثیراتی بر سلامت دارد 

رایحه درمانی (آروماتراپی) یعنی استفاده مطمئن از روغن‌های فرار گیاهی برای استفاده از خواص شفابخش آن ها در حفظ سلامتی، برقراری آرامش و روح تازه بخشیدن به ذهن، جسم و روان به عبارتی دیگر استفاده از عصاره‌هایی که دارای منشا گیاهی برای ارتقای سلامتی و تندرستی گویند.

تاریخچه رایحه درمانی !

از روزگاران باستان گیاهان برای درمان بیماری های عفونی، هضم غذا و حفظ سلامتی مصرف می شده‌اند. دانش خواص شفابخش گیاهان، از دوران پیش از تاریخ تا زمان مصریان باستان و جهان عرب، توسط جنگجویان صلیبی به مغرب زمین آورده شد. با پیشرفت علم و پزشکی نوین، عطاری و رایحه درمانی فراموش شد تا آنکه در سال های 1920 و 1930 بار دیگر توسط دانشمندان اروپایی مجددا کشف شد. اما رونق رایحه درمانی در بریتانیا از سال های 1970 آغاز گردید و در روند کلی درمان‌های جایگزین و رایج جای گرفت.

روغن فرار چیست ؟!

روغن فرار جوهر گیاه است و عمدتا در اثر تقطیر گیاهان با بخار حاصل می شود. این عصاره را می توان از قسمت های مختلف بوته و درختچه تهیه کرد : از گلبرگ‌های گل محمدی، یاسمن، بهارنارنج، از ریشه گیاه مانند زنجبیل برگ بته مانند درخت چای، صمغ درخت کندر و حتی از خود چوب صندل می توان استفاده کرد. روغن های فرار اگرچه همه روغن نامیده می شوند ولی در اصل مانند آب و الکل هستند و دسته ای نیز مانند روغن صندل غلظت بیشتری دارند.

این روغن‌ها بسیار غلیظ اند و حاوی تمام خواص مهم درمانی مواد موجود در گیاه حتی رایحه آن به صورت بسیار فشرده هستند. در تولید بعضی روغن ها، مانند روغن گل سرخ و بهارنارنج از چندین هزار کیلو گل، چند درصد گرم روغن حاصل می شود. این نوع روغن بسیار گران است و در رایحه درمانی از آن به صورت چند قطره استفاده می شود.

همه روغن‌ها نوعی خواص درمانی مهم دارند. بعضی آرام بخش، دسته ای نشاط آور و گروهی ادرار آورند، بعضی ضدالتهاب و بعضی دیگر عفونت‌های ویروسی و قارچی را التیام می بخشند و اکثر آن ها ضدعفونی کننده اند. دسته ای نیز بر سیستم هورمونی بدن تاثیر می گذارند.

رایحه درمانی چه تاثیراتی بر سلامت دارد

رایحه درمانی چه تاثیراتی بر سلامت دارد

این روغن ها قابل رقیق شدن و می توان حداکثر تا سه نوع مختلف آن را با هم مخلوط کرد. در بسیاری موارد مخلوط شده چند روغن تاثیر درمانی بیشتری دارد، روغن های فرار هم جسم را شفا می دهند و هم احساسات را بر می انگیزند.

روش استفاده از روغن های فرار :

جذب روغن از راه پوست هنگام مالیدن روغن به بدن یا استحمام، جذب از راه بینی هنگام استنشاق روغن، جذب از راه معده (که این راه پیشنهاد نمی شود) توصیه می شود هیچ یک از روغن ها از راه دهان مصرف نشود، غلظت شدید آن‌ها می تواند به جداره معده آسیب جدی وارد کند.

حس بویایی !

استنشاق روغن فرار سریع‌ترین روش نفوذ و تاثیر بو است و سازوکار بو کردن یکی از کهن ترین حواس در بدن ما است، حس بویایی در اشخاص و در زمان های مختلف متفاوت است، این حس در زن‌ها هنگام تخمک گذاری و در دوران بارداری بسیار قوی است. استنشاق روغن‌های فرار سریع ترین روش تاثیر بو بر بدن است که بعد از چند دقیقه بر مغز و به تبع آن بلافاصله بر احساسات اثر می گذارد. هنگام استنشاق روغن مستقیما با غشای مخاطی داخل بینی و شش ها تماس می یابد و این مفیدترین روش برای درمان عوارضی چون زکام و سینوزیت است.

حس لامسه !

پوست غشای نیمه نفوذپذیری است که نفوذ برخی مواد به درون بدن و دفع آن از بدن را ممکن می سازد، مثلا نمک ها با عرق ریزی از راه منافذ پوست از بدن دفع می شوند. روغن های فرار پس از نفوذ از راه پوست جذب جریان خون و سیستم لنفاوی به قسمت های مختلف بدن هدایت می شوند. این جریان با توجه به نوع پوست شخص از بیست دقیقه تا چندین ساعت طول می کشد.

پوست سالم و خشک روغن را به سرعت جذب می کند ولی اگر شخص سیگاری قهاری باشد و یا به بیماری پوستی مبتلا باشد جریان جذب بسیار کند خواهد بود چون بدن سموم را دفع می کند و این باعث کندی جذب روغن های فرار می شود. همینطور در مورد شخصی که زیاد عرق می ریزد و از بدنش نمک و مایعات ترشح می شود.

نفوذ :

روش رایج برای جذب روغن در رایحه درمانی ماساژ است و متخصصان این رشته عموما از این شیوه استفاده می کنند. روغن های فرار به سبب ماهیت غلیظشان نخست در یک نوع روغن نباتی، مانند بادام شیرین یا هسته انگور رقیق می شوند سپس در روغن های کانی مانند روغن بچه روی سطح پوست می ماند و مانع نفوذ روغن های فرار می شوند.

 

همچنین بخوانید:   استفاده از رایحه درمانی در دوران بارداری

 

اثر روغن های فرار بر بدن !

تاثیر دارویی : در درجه اول روغن های فرار به وسیله واکنش هورمون و آنزیم هایشان بر بدن تاثیر می گذارند. بعضی روغن های فرار مانند رازیانه دارای نوعی استروژن طبیعی است که تاثیرشان مانند هورمون استروژن بدن است. استفاده از این نوع روغن برای رفع اختلالات یائسگی و عادت ماهانه مفید است.

تاثیر جسمی : دوم آنکه روغن های فرار می توانند در بدن تاثیر فراگیر تحریک کننده یا آرام بخش داشته باشند. ریحان ماده محرکی است که استفاده از آن در هنگام مطالعه سودمند است اما اثر آرام بخش اسطوخودوس بر بدن فراگیر است.

تاثیر روانی : سومین و مهمترین تاثیر روغن های فرار بر احساسات است و بیشتر این روغن ها این خاصیت را دارند. بعضی از آنها مثل اترج نشاط آورند و افسردگی را رفع می کنند. زنجبیل طبع گرم دارد و آرامش می دهد مخصوصا هنگامی که شخص احساس تنهایی می کند.

چند روش جذب روغن های فرار از طریق وان حمام، رقیق شده در روغن حلال برای ماساژ، کمپرس با حوله تر (گرم یا سرد)، حمام نشسته، غرغره کردن و استفاده از روغن فرار در جکوزی از روشهای جذب روغن های فرار برای درمانهای مختلف هستند.

روش های مختلف استنشاق روغن های فرار از طریق پخش کننده برقی، چراغ حلقه ای، ریختن روغن در حمام وان، در سونا، چند قطره روی دستمال، استنشاق بخار از کاسه آب گرم، استفاده از افشانه مخصوص رایحه درمانی، افشانه سنگی، در اتاق بخار، افشانه هوا و پاشیدن چند قطره روی گل های خشک را می توان اعمال کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شيرين را با خواص تقویت اعصاب، رفع بی خوابی، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تمیزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوی ویتامین های E و B، بدون هیچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهیه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0