topNotif

روش نگهداری و پرورش گیاه تاج خروسی | گیاهی با رازهای فراوان

648 بازدید
27 اسفند 01
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 اسفند 1401

روش نگهداری و پرورش گیاه تاج خروسی

تاج خروسی

با سلام و درود به شما مهربانان و همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه؛ دوستان سبز انگشتی امروز با هم درباره گیاه پرخاصیت و زیبای تاج خروسی صحبت می کنیم؛ اگر علاقه مند به نگهداری این گیاه زیبا هستید تا پایان مقاله همراهم باشید؛ امید می رود نکات ریز و مهمی با هم در مورد این گیاه مفید مرور کنیم از این که تا پایان مقاله همراهم هستید سپاسگزارم.

این گیاه علاوه بر زیبایی که به محل زندگی شما می دهد گیاهی بسیار مفید برای انواع بیماری ها است امروزه از این گیاه به عنوان گیاه با خواص داوریی کشت می شود.

نور مورد نیاز گل تاج خروسی

گیاه تاج خروس نیاز نوری بالایی دارد. در نور فروان و مستقیم رشد ایده عالی خواهد داشت، در مکان های کم نور هم رشد خواهد کرد اما در مکان پر نوری که از چند ساعت آفتاب مستقیم بهره ببرد رشد مطلوب تری خواهد داشت. این گیاه به حدودا شش تا هشت ساعت نور خورشید نیاز دارد؛ اگر از این گیاه درون گلدان و داخل منزل نگهداری می کنید دقت داشته باشید کنار پنجره جنوبی و پرنور ترین مکان را به این گیاه اختصاص بدهید. البته یادتون باشه کیفیت گلهایی که در فضای باز نگهداری می شود نخواهد داشت اما اگر دوست دارید که این گیاه زیبا را داخل منزل نگهداری کنید حواستون به نور مستقیم خورشید باشد که روی گیاه بتابد. این گیاه عاشق گرماست هرگز گیاه را در معرض سرما قرار ندهید.

آبیاری گل تاج خروس

گیاه تاج خروسی به آبیاری متوسطی نیاز دارد هرگاه سطح خاک چند سانتی متر خشک شد گیاه را آبیاری کنید؛ دقت داشته باشید گیاه را هرگز غرقاب نگه ندارید اجازه دهید چند سانت از سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید و هرگز گیاه را خشکی ندهید؛ خشکی کامل خاک گیاه به ریشه ها آسیب می زند؛ همچنین این گیاه نیاز به رطوب و آبپاشی و غبار پاشی دارد. در فصل تابستان گیاه را آبپاشی کنید اگر در منطقه ای زندگی می کنید که باران فراونی می بارد بعضی اوقات گیاه را زیر باران بگذارید تا هم رطوبت مورد نیاز را از باران بگیرد هم آب باران به گیاه برسد.

 

روش نگهداری و پرورش گیاه تاج خروسی

روش نگهداری و پرورش گیاه تاج خروسی

رطوبت مورد نیاز گل تاج خروسی

این گیاه نیاز به رطوبت نسبی دارد اگر در محیط بیرون از گیاه نگهداری می کنید گیاه را در هوای گرم آبپاشی کنید و اگر درون گلدان و داخل منزل از گیاه نگهداری می کنید برای گیاه جزیره درست کنید و یا گیاه را در ساعت هایی که نور خورشید روی گیاه نیست مه پاشی کنید (صبح و غروب)؛ مه پاشی زیر نور خورشید باعث آسیب دیدن گیاه می شود. یا می توانید برای گیاه از جزیره استفاده کنید.

خاک مناسب برای گیاه تاج خروسی

گیاه تاج خروسی نیازمند خاک سبک همراه با زهکشی عالی است؛ زهکشی بالا و عالی یعنی ته گلدان سوراخ های فراوانی داشته باشد. ترکیبی از خاک برگ + پیت ماس + شن استفاده کنید؛ اگر خاک گیاهتون سبک باشد اما گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود؛ آب اضافه مدت زیادی در خاک گلدان می ماند و باعث پوسیدگی ریشه ها و بیماری ها می شود. خاک سنگین و عدم زهکشی خوب گیاه را به نابودی می کشد.

کود مناسب گل تاج خروس

در فصل بهار و تابستان گیاه را با کود های موجود در بازار تقویت کنید؛ اگر برای گیاه از خاک خوب و مناسبی استفاده کرده باشید نیازی به کود دهی ندارد؛ اگر خاک فقیری داشت از کود سه بیست و کود های پتاس بالا استفاده کنید در فصل بهار و تابستان زیاده روی در مصرف کود دهی نکنید.

 

همچنین بخوانید: نحوه درست نگهداری گل هورتانسیا یا گل ادریسی در خانه

 

تکثیر گیاه تاج خروسی :

بذر این گیاه را از فروشگاهی معتبر خریداری کنید. اواخر زمستان بذر ها را در بستر نمدار با عمق یک سانتی متر بکارید. سه الی چهار بذر را در یک بستر یا گلدان بکارید با خاک سبک و همیشه نمدار و گیاه را کاور کنید و در مکان گرم نگهداری کنید یک الی دو هقته طول می کشد تا بذر ها جوانه بزند. پس از جوانه زنی کاور را بدارید و گیاه را در مکانی آفتابی و پرنور نگهداری کنید.

مشکلات و بیماری های گیاه تاج خروسی :

این گیاه از آبیاری زیاد و بی رویه نامنظم دچار بیماری قارچی می شود؛ آبیاری را کمتر کنید.

آفت این گیاه کنه تارعنکوبتی است. اگر این آفت به گیاه شما حمله کرد گیاه را آبپاشی کنید.

امیدوارم مطلبی که گفته شد برای شما دوستان و عزیزان مفید بوده باشد؛ اینو یادتون باشه نگهداری از گیاهان علاوه بر شادابی و طراوتی که به محیط ما می بخشد باعث می شود آرامش بیشتری داشته باشیم و روحیه بهتری داشته باشیم؛ پس سعی کنید حتی اگر شده یک گلدان برای سلامتی و شادابی خودتان نگهداری کنید. مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاج خروس را با خواص کاهش وزن و لاغری، ضد یبوست، تقویت مو، تقویت ناخن ها، رفع کم خونی، درمان سیاتیک و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0