آشنایی با روش های جلوگیری از انتقال ایدز

1765 بازدید
12 شهریور 98
بهاره
,,

با روش های جلوگیری از انتقال ایدز آشنا شوید

نام کامل بیماری ایدز، سندرم اکتسابی نقص دستگاه ایمنی بدن (Acquired immune deficiency syndrome) یا AIDS است. همان طور که اسم این بیماری پیداست، این مرض در اثر نوعی نقص در دستگاه ایمنی بدن، توسط ویروس HIV به وجود می آید که در همه بیماران یکسان و به یک شکل نیست. ایدز یک بیماری عفونی مسری ویروسی است که ویروس آن به طرق مختلف از فرد به فرد دیگر منتقل می شود. از آنجا که درمان قطعی ایدز هنوز ممکن نیست، بنابراین، سلاح اصلی ما در مقابله با این بیماری کشنده جلوگیری از انتقال آن است. حال در ادامه این مقاله با روش های جلوگیری از انتقال ایدز آشنا شوید.

 

آشنایی با روش های جلوگیری از انتقال ایدز

آشنایی با روش های جلوگیری از انتقال ایدز

 

راه های انتقال ویروس HIV

تمام مایعات بدن فرد مبتلا حاوی ویروس ایدز است، اما بیشترین مقدار آن در خون، منی و ترشحات واژن انباشته می شود. اگرچه احتمال وجود ویروس در اشک و بزاق دهان نیز هست، اما احتمال انتقال از چنین مسیرهایی بسیار کم است. مهمترین و اصلی ترین راه انتقال ویروس ایدز ارتباط جنسی است که شایع ترین طریق آن، قرار گرفتن آلت مرد در وازن زن است. همچنین، وجود زخم در آلت مرد یا دیواره واژن زن، وجود بیماری های مقاربتی، مقاربت از مقعد، آمیزش جنسی دهانی ابتلا به این بیماری افزایش می دهد. علاوه بر این، انتقال از مادر به کودک، تغذیه با شیر مادر، استفاده از سرنگ آلوده (که بیشتر در معتادان دیده می شود)، ترزیق خون آلوده و خراش و بریدگی های پوستی راه های دیگر انتقال ویروس HIV به فرد دیگر است.

لازم به ذکر است تماس پوستی، ادرار و مدفوع، حشرات، در آغوش گرفتن، بوسیدن، ترشحات بینی، اشک، عرق، بزاق و استفراغ (مگر اینکه با خون آلوده باشد) منتقل کننده ویروس ایدز نمی باشد.

آشنایی با روش های جلوگیری از انتقال ایدز

1- تغییر در نحوه و سبک ارتباط های جنسی

مهمترین روش جلوگیری از سرایت HIV تغییر در نحوه روابط جنسی است، طوری که مسبب انتقال ویروس نشود. و بر اساس یک اصل و آن ترک فعالیت های جنسی پر خطر می باشد.

روش های کم خطر نزدیکی جنسی

احتمال انتقال ویروس ایدز در انواع مختلف مقاربت های جنسی به یک میزان نیست. برای مثال نزدیکی از مقعد، مهبل و یا تماس آلت تناسلی با دهان از پرخطرین راه های انتقال ویروس ایدز است، اما هر نوع نزدیکی با کاندوم و یا ماساژ و بوسیدن خشک بسیار کم خطر می باشد. روش های کم خطر نزدیکی جنسی عبارتند از:

کاندوم مردان (کاپوت)

کاندوم وسیله ای پلاستیکی است که آلت مرد را پوشانده و‌ از ریخته شدن منی به داخل واژن (مهبل) جلوگیری می کند. کاندوم هایی که هنگام نزدیکی مقعد استفاده می شود باید محکم تر باشد. برای کاندوم نام های دیگری نیز گذاشته اند: کاپوت، دورکس، فرنچ لتر و حتی بارانی و چکمه پلاستیکی.

مدت هاست که استفاده از کاندوم، هم برای جلوگیری از بارداری و هم برای جلوگیری از سرایت امراض جنسی، بین مردم رایج شده است. بر اساس آمار در صورت استفاده مناسب از کاندوم، احتمال خطر ۲ تا ۴ درصد است.کارایی کاندوم بسته به استفاده صحیح از آن است.

 

همچنین بخوانید:  نکات کلیدی روانی برای درمان ایدز

 

میکروبیوسیدها

مردها معمولا در روابط جنسی، خواسته های خود را تحمیل می کنند، بنابراین برای زنان مشکل است که آن ها متقاعد به استفاده از کاندوم کنند. خوشبختانه امروزه روش های کنترلی که در آن ها زن باید مجری باشد در حال افزایش است. یکی از راه ها، استفاده از میکروبیوسیدها است. میکروبیوسیدها مواد شیمیایی کشنده HIV و دیگر میکروب ها بوده و به صورت ژل، کرم و کپسول (شیاف) ساخته می شوند. با قرار دادن این مواد در واژن یا مقعد، از انتقال ایدز و دیگر امراض جنسی جلوگیری می شود، اما متاسفانه وجود ماده نونوکسی نول-۹ نمی تواند صد در صد از سرایت ویروس در زنان جلوگیری کند و به کارگیری درصد بالای این ماده هم به واژن صدمه می رساند و حتی احتمال انتقال ویروس را افزایش می دهد. این روش همچنان راه مطمئنی برای پیشگیری از ایدز نمی باشد.

کاندوم زنان

کاندوم زنان کیسه ای است از جنس پولی یورتن (Polyurethane) روغنی، به طول ۱۷ سانتی متر که در داخل و خارج دارای حلقه است. حلقه داخلی توسط خود فرد به راحتی داخل واژن داده می شود و حلقه خارجی بیرون می ماند تا مانع لیز خوردن کاندوم به طرف داخل شود. کاندوم زنان محصول شرکت بهداشتی است که تحت نام های فمیدون، رئالیتی و فمی روانه بازار می شود. بر اساس آزمایشات انجام شده، درصورت استفاده صحیح، این نوع کاندوم مانع سرایت امراض جنسی می شود. مزایای کاندوم زنان شامل: قابلیت استفاده آن قبل از نزدیکی، کم بودن احتمال لیز خوردن یا پاره شدن نسبت به کاندوم مردان و امکان استفاده از لیز کننده های مختلف در این نوع کاندوم است. نقایص آن نیز شامل دشوار بودن نصب آن برای برخی زنان، ایجاد ناراحتی توسط حلقه داخلی و تولید صدا و حرکت آن به هنگام نزدیکی است.

مقاربت کم خطرتر

باید دانست که روش های کنترل بارداری از قبیل مصرف قرص، آی.یو.دی (IUD) و دیافراگم نقشی در جلوگیری از انتقال HIV ندارند. برنامه های تنظیم خانواده فقط برای کنترل بارداری است و به روش های جلوگیری از انتقال ایدز ارتباط ندارند. اگر چه استفاده از کاندوم به پیشگیری کمک می کند، اما تنها این روش از جلوگیری از بارداری برای ایدز مناسب بود، اگر چه رعایت برخی نکات نیز علاوه بر کاندوم ضروری است.

شعار دوری جستن ار ارتباط جنسی، از نظر مبتلایان به HIV و ایدز نیز غیر واقعی است. منطقی نیست که این گروه به طور کامل از نزدیکی جنسی منع کنیم، بلکه باید آن ها و همسرشان را از روش های مقاربت کم خطرتر آگاه سازیم.

2- جلوگیری از انتقال بیماری های جنسی

بیماری هایی نظیر سیفیلیس یا شانکر در شخص، احتمال ابتلا به اچ آی وی از طریق رابطه جنسی را تا حد زیادی افزایش می دهد. طی تحقیقات انجام شده مشخص شد که میزان ابتلا به HIV در افرادی که بیماری جنسی آن ها معالجه شده است، نسبت به افراد معالجه نشده، تا ۴۰ درصد کمتر است.

امراض جنسی در صورت انتخاب آنتی بیوتیک موثر بر آن بیماری، به سهولت قابل درمان هستند. البته به دلیل مقاومت های گوناگون میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری های جنسی در مقابل آنتی بیوتیک ها، دقت در انتخاب داروی مناسب حائز اهمیت است. نشانه های این بیماری در مردان به راحتی قابل تشخیص است، اما در زنان این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا تا مدتی از وجود بیماری جنسی خود بی اطلاع بماند.

علایم اولیه بیماری های جنسی

علایم اولیه بیماری های جنسی عبارتند از:

  • احساس خارش، درد یا ترشحات در واژن، آلت مرد و مقعد
  • ایجاد زخم، جوش و برآمدگی در اندام های تناسلی یا مقعد
  • افزایش دفعات ادرار کردن و درد به هنگام آن

نکته مهم در درمان این بیماری ها این است که در ابتدا فرد مبتلا به بیماری های مقاربتی حتما باید موضوع بیماری خود را با همسرش در میان بگذارد، مخصوصا اگر طرف مقابل زنی باشد که علایمی ندارد. بعد از بیان این مسئله بیماران باید به نکات زیر توجه کنند:

  • تمام داروهای تجویز شده را تا خاتمه درمان مصرف و اطمینان حاصل کنید که معالجه به طور کامل صورت گرفته است. غیر از داروهای تجویز شده از داروی دیگری استفاده نکنید.
  • احتیاط کنید که بیماری به افراد دیگر سرایت نکند. از مقاربت تا خاتمه درمان پرهیز کنید.
  • روند درمان را پیگیری کنید و برای تایید قطعی درمان، نزد پزشک معالج خود بروید.
  • از همسر خود بخواهید نزد پزشک رفته و معاینات لازم را انجام دهند.

روش های مقاربت کم خطرتر و استفاده از کاندوم که احتمال ابتلا به ایدز را کاهش می دهد، درجلوگیری از سرایت امراض جنسی نیز موثرند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه رازک را با خواص تقویت اعصاب، معده، رحم، مبارزه با سرطان و ایدز، کاهش میل جنسی و آرامبخش و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0