topNotif

روش های درمانی شب ادراری در کودکان و بزرگسالان

4052 بازدید
17 آذر 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

تاریخ به روز رسانی 07 مهر 1398

با روش های درمانی شب ادراری در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید

شب ادراری یا شب میزی از یک طرف باعث ناراحتی و آزار کودک می شود و از طرفی دیگر موجب شرمندگی کودک و فشار روانی به وی خواهد شد. خوشبختانه این مشکل با افزایش سن کودک رفع می شود، اما به هر حال در این فاصله باید کاری انجام داد. آنچه به آن می پردازیم از جمله بهترین روش های درمانی شب ادراری اند که می توان از آن بهره جست.

روش های درمانی شب ادراری در کودکان

1- واقع بین باشید

کودک را نه تشویق کنید و نه تنبیه. تنها رختخواب او را بدون این که حرفی بزنید تعویض کنید. چرا که این مشکل به خودی خود برطرف خواهد شد. بنابراین نه آن ها را در صورت خشک بودن جا تشویق کنید و نه به علت تر بودن آن را تنبیه کنید.

2- بهبود بخشیدن شرایط

به منظور رساندن فشار روحی به حداقل، اتاق کودک را طوری بچینید که او خود قادر به تعویض ملحفه باشد. یک تکه مشمع را با روکش پارچه ای کنار تخت کودک قرار دهید تا در صورت لزوم بتواند آن را روی قسمت خیس پهن کند. در ضمن یک شلوار خواب اضافه هم در اتاق برای او بگذارید تا در صورت نیاز شلوار خود را تعویض نمایید. به این ترتیب فرزند شما حداقل احساس بچه بودن، نمی کند.

3- عدم استفاده از اخطار دهنده ها

بنا به گفته پزشکان اخطار دهنده های حساس به رطوبت رختخواب می توانند مفید واقع شوند، اما بهتر است استفاده نکرده و مدتی این مسئله را تحمل کنید. از آنجا که صدای این اخطار دهنده ها بلند است احتمال بیدار شدن سایر افراد خانواده زیاد است. صدا به صورت زنگ یا آژیر است که در صورت خیس شدن رختخواب عمل می کند.

4- تقویت ماهیچه های مثانه

اگر کودک در طول روز نسبتا زیاد به دستشویی می رود ممکن است تقویت مثانه از طریق یک سری تمرین ها، برای او موثر واقع شود. به کودک در طول روز مایعات زیادی بخورانید و سپس از او بخواهید تا جایی که ممکن است ادرار را نگه دارد و سپس مثانه را تخلیه کند تا به تقویت ماهیچه های مثانه کمک شود.

5- صبر داشتن و عشق ورزیدن

فراموش نکنید که در همه کودکان که مشکل شب ادراری داشته اند، اغلب بهبود یافته اند، تنها یک تا دو درصد آن ها تا سنین بلوغ دچار این مشکل اند. بنابراین صبور و حامی کودک خود باشید، زیرا هیچ کودکی دوست ندارد جای خود را خیس کند. این مسئله فقط مختص کودکان است. به خاطر داشته باشید که هیچ کودکی مایل نیست کودک باشد، در یک کلام صبور باشید و کودک را سرزنش نکنید تا مشکل با تنش های روانی کمتری برایتان حل شود.

 

روش های درمانی شب ادراری

روش های درمانی شب ادراری

 

راه های مبارزه با شب ادراری و بی اختیاری ادرار در بزرگسالان

در برخی بزرگسالان نیز شب ادراری یا بی اختیاری ادرار مشاهده می شود که ممکن است در اثر استرس، کوچک یا ضعیف بودن مثانه و وجود یک بیماری (مانند عفونت مجاری ادراری و دیابت) ایجاد شود. راه های درمانی این مشکل عبارتند از:

1- ثبت زمان ادرار و عدم مصرف زیاد مایعات

ثبت زمان و دفعات تخلیه ادرار ممکن است این نکته را آشکار سازد که روزانه چند لیتر آب از بدن دفع می شود. اگر اندکی از مقدار مایعات مصرفی کاسته شود بی اختیاری تا حدودی برطرف می شود، بهترین راه، کاهش مصرف مایعات قبل از خواب است.

2- اجتناب از مصرف الکل، سیگار، کافئین و آب گریپ فروت

کافئین در داروها و نوشابه ها یافت می شود و مانند الکل در بی اختیاری ادرار اثر دارد. نیکوتین موجود در سیگار نیز سبب تحریک جدار مثانه خواهد شد. همچنین، آب گریپ فروت هم یکی از موادی است که ادرار را افزایش می دهد.

3- درمان یبوست

یکی از علت های بی اختیاری ادرار ممکن است مشکل یبوست باشد. پس باید از مواد غذایی ملین استفاده کنید، مصرف روزانه ذرت بو داده به این این افراد توصیه می شود.

4- کاهش وزن اضافه

اغلب افراد چاقی که از وزن خود کاسته اند در کنترل ادرار موفق تر بوده اند. لذا، با داشتن یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را در حد ایده آل نگاه دارید.

5- تخلیه به موقع

نگه داشتن ادرار موجب عفونت مثانه، کشیدگی بیش از حد و تضعیف دریچه حلقوی دهانه مثانه می شود و کوچک ترین حرکتی نظیر سرفه، عطسه، خندیدن موجب نشست ادرار می شود. در ضمن مدت زمانی که صرف رسیدن به دستشویی می شود را در افراد با سن بالاتر، باید در نظر بگیرند.

6- تمرینات لگنی

انجام تمرینات لگنی، اثرات مثبتی برای رفع این مشکل دارد. متخصصان می گویند با این تمرینات می توان تا حدودی بی اختیاری ادرار را کنترل کرد و یا اگر احتمال می دهید که می خواهید عطسه و یا سرفه، یا شی سنگینی را بلند کنید، دریچه حلقوی را منقبض کنید.

 

همچنین بخوانید:  دلیل شب ادراری کودکان چیست و چگونه درمان کنیم؟

 

درمان های گیاهی شب ادراری

قره قاط

عصاره قره قاط خاصیت اسیدی دارد و تاثیر آن بر مثانه مورد قبول بسیاری از افراد واقع شده است. لذا، استفاده از دمنوش یا عصاره آن بسیار مفید می باشد.

داغداغان

یک قاشق غذاخوری از میوه داغداغان را آسیاب کرده و در یک لیوان شیر حل نمایید. سپس، این ترکیب را روزانه در سه نوبت (صبح، ظهر و عصر) میل نمایید.

عرق کاکوتی

دو قاشق غذاخوری عرق کاکوتی را در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق غذاخوری نبات خرد شده به آن اضافه کرده و پس از حل شدن میل نمایید. شما می توانید این روش را روزانه، ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

عرق پونه

عرق پونه نیز یکی از موثرترین درمان های شب ادراری و بی اختیاری در ادرار می باشد. بدین منظور، روزانه ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا، یک استکان عرق پونه میل نمایید.

میوه بلوط

یک قاشق غذاخوری میوه بلوط را آسیاب و پودر کرده و در یک لیوان شیر حل نمایید. سپس، این ترکیب را روزانه در سه نوبت (صبح، ظهر و عصر) میل نمایید. این دستورالعمل علاوه بر بزرگسالان، برای کودکان نیز مناسب می باشد.

ترکیب گیاهان دارویی

ترکیبات:

  • پونه وحشی ۵۰ گرم
  • پونه معمولی ۱۰۰ گرم
  • آویشن شیرازی ۳۰ گرم
  • آویشن کوهی ۴۰ گرم
  • پولک ۸۰ گرم
  • اسطوخودوس ۳۰ گرم
  • گل بومادران ۳۰ گرم
  • گل بابونه ۵۰ گرم
  • گل ختمی ۵۰ گرم
  • گل پنیرک ۴۰ گرم
  • مرزنجوش ۳۰ گرم
  • کاکوتی ۳۰ گرم
  • تخم رازیانه ۵۰ گرم
  • تخم گشنیز ۵۰ گرم

روش آماده سازی: تمامی مواد مزبور را خرد کرده و با مخلوط نمایید. سپس، روزانه ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری از این ترکیب را با ۴ لیوان آب جوش مخلوط کرده و اجازه دهید، به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از آن، دمنوش را صاف کرده و بتدریج میل نمایید.

توجه: این نسخه درمانی جهت کودکان بالای ۱۰ سال استفاده می شود، لذا از دادن این دمنوش به خردسالان اجتناب نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 پکیج شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار و شب ادراری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. نسترن
    11 خرداد 1401

    سلام پسرم 22سالشه سرسه چهارماه شب ادراری داره

0