روش های درمان فشار خون پایین در بدن

2509 بازدید
21 اسفند 97
بهاره
,,

فشارخون پایین (علل،علائم و روش های درمان)

فشار خون (Blood pressure) مقدار فشاری است که توسط خون در جریان، از قلب پمپاژ شده و به دیواره رگ‌ها وارد می‌آید. هرگونه تغییر در فشار خون (چه افزایش و چه کاهش) سبب بروز مشکلاتی برای بدن می شود. برای مثال افزایش فشار خون سبب بروز سکته مغزی، نارسایی کلیه، نارسایی قلب و یا حتی مرگ منجر شود. بسیاری از افراد فشار خون پایین را خطرناک نمی دانند، اما بهتر است بدانید افرادی که دچار افت فشار هستند نیز در معرض خطر مشکلات مغزی و حتی مرگ می باشند. خوشبختانه با رعایت برنامه غذایی مناسب می توانید به راحتی این مشکل را بر طرف کنید. لذا در این مقاله شما را با روش های درمان فشار خون پایین در بدن، آشنا می کنم.

  روش های درمان فشار خون پایین در بدن  

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین به معنای حرکت آهسته و یا کم خون از قلب به رگ های خونی است، که باعث کاهش میزان اکسیژن به تمام بافت های بدن انسان می شود، که ممکن است منجر به تخریب سلول های کامل یا جزئی مغز شود. همچنین، منجر به ضعف و احساس خستگی در فرد می شود.

علت فشار خون پایین

دلایلی مانند کم خونی و یا خونریزی شدید، از دست دادن آب بدن، نارسایی قلبی و عروقی، مشکلات غدد درون ریز، تاثیر مصرف برخی از داروها مانند داروهای فشار خون بالا و یا افسردگی، برخی از تغییرات هورمونی در بدن، ضربان قلب نامنظم، بارداری، که در آن فشار خون پایین از آغاز بارداری شروع شده و بعد از زایمان نیز ادامه می یابد و کهولت سن می توانند از عوامل موثر در افت فشار خون باشند.

علائم فشار خون پایین

نشانه های افت فشار عباتند از: احساس سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، احساس خستگی بسیارحتی با وجود استراحت و عدم فعالیت، احساس سوزش و ضعف، تهوع، تاری دید، سردرگمی روانی، بی تابی، ضربان قلب سریع اما ضعیف، سریع نفس کشیدن و سرد شدن بدن به ویژه دست و پا.

 

همچنین بخوانید:  کنترل فشار خون بالا و کاهش سریع آن با کمک 11 ماده غذایی

 

روش های درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین یکی از بیماری هایی است که با تغییر شیوه زندگی و توجه به رژیم غذایی روزانه به راحتی درمان می شود. برای کنترل و درمان فشار خون پایین می توانید نکات غذایی زیر را رعایت کنید:

  • خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، به ویژه غنی از ویتامین ب 12، ویتامین جی و پروتئین ها
  • اضافه کردن نمک به غذا، کمی بیشتر از حد معمول
  • اجتناب از نوشیدن الکل و مواد مخدر
  • نوشیدن آب زیاد به ویژه در هوای گرم
  • تقویت جریان خون با ورزش
  • استراحت کافی و کاهش کارهای سنگین
  • کاهش مصرف کربوهیدرات بالا
  • نوشیدن آب و نمک (مصرف بیش از حد نمکبرای بیمران قلبی توصیه نمی شود)
  • نوشیدن یک لیوان آب هویج یا آب چغندر
  • بهتر است به هنگام افت فشار خون، فرد بیمار را روی زمین خوابانده و پاهای او را بالا بگیرید. این عمل به جریان خون بهتر کمک می کند. همچنین، توصیه می شود از ساکن و بی حرکت نگه داشتن بدن و ایستادن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.

درمان فشار خون پایین با دارو

برخی از داروها، هنگامی که شرایط بدتر می شود، به شما به درمان افت فشار خون کمک می کند. از جمله: فلوکروتیتسون، میدودرین و در برخی موارد داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، پیریدوستیگمین و اکترواتید تجویز می شود. توجه داشته باشید مصرف داروهایی که سبب افزایش فشار خون می شود، دارای عوارض جانبی بوده و برای همه افراد به ویژه بیماران قلبی توصیه نمی شود، لذا قبل از مصرف هر دارویی برای درمان افت فشار خون، با پزشک مشورت کنید.

درمان فشار خون پایین با گیاهان

بسیاری از گیاهان برای درمان موارد متعدد فشار، چه بالا یا پایین، وجود دارد و این درمان بسیار موثر و مفید است و هیچ عارضه جانبی ندارد. گیاهان موثر در برای افزایش فشار خون در بیمارانی که دچار افت شدید فشار خون می شوند عبارتند از: چغندرقند، جو، جینسینگ، شیرین بیان، روغن رزماری، چای سیاه. همچنین، اگر افت فشار خون در اثر کم خونی و یا خونریزی شدید باشد استفاده از انجیر، اسفناج، ماهی، بادام، تخم مرغ، گوجه فرنگی، گوشت قرمز و نخود فرنگی، بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0