topNotif

روش های شستشو و جرم گیری گوش

3503 بازدید
02 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

بهترین روش های شستشو و جرم گیری گوش در خانه

شایع ترین مشکلی که در رابطه با جرم گوش برای افراد پیش می آید عبارت است از : تبدیل جرم به یک توده ی کوچک و سخت در مجاورت پرده ی صماخ که لازم است توسط پزشک خارج شود. با مطالعه ی روش های زیر خواهید دید چگونه می توان از تشکیل این توده و بروز این مشکل جلوگیری نمود؛

اجتناب از فرو کردن اشیا به داخل گوش :

جمله کلیشه ای، هرگز چیزی را که از آرنج تان کوچک تر است در گوش خود فرو نبرید، جمله ای است که همه پزشکان گوش و حلق و بینی به آن قسم خورده اند. هرگز اشیای نوک تیز نظیر سنجاق سر یا نوک مداد را وارد گوش نکنید. زیرا این اشیا می توانند باعث پارگی پرده صماخ شوند. حتی پزشکان فرو بردن گوش پاک کن و انگشت به داخل گوش را نیز منع می کند. شاید از نظر خودتان، گوشتان را تمیز می کنید، ولی باید بدانید که با این کار جرم گوش را هر چه بیشتر به طرف عقب و عمق گوش هدایت می کنید و باعث قرار گرفتن این توده در مقابل پرده صماخ می شوید.

روش های شستشو و جرم گیری گوش

روش های شستشو و جرم گیری گوش

استفاده از قطره های نرم کننده جرم :

ریختن چند قطره از مایعاتی که در منزل دارید، می تواند به نرم شدن جرم گوش کمک کند. برخی پزشکان، چکاندن چند قطره روغن معدنی، گلیسیرین و یا پروکسید هیدروژن را در گوش توصیه می کنند، یا می توانید از قطره های جرم گیر مجاز در داروخانه ها، برای این منظور استفاده کنید، یک  یا دو قطره از محلول یا دارو را داخل گوش بچکانید و بگذارید اضافه آن از گوش خارج شود. مقدار محلولی که در گوش باقی می ماند، جرم گوش را نرم می کند. این کار را تا چند روز انجام دهید. هنگامی که جرم نرم شد، زمان شستشوی گوش فرا رسیده است.

خشک کردن گوش :

توصیه پزشکان، عدم خشک کردن گوش به کمک گوش پاک کن، پارچه یا نظایر آن است. به جای این کار می توان از سشوار یا یک قطره الکل برای خشک کردن گوش استفاده کرد. پس از شست و شوی گوش و هر بار پس از استحمام از سشوار یا الکل برای خشک کردن گوش استفاده نمایید.

اجتناب از شستشوی زیاد گوش :

شستن ماهیانه گوش، برای همه افراد کافی است. شستشوی بیش از این مقدار، سلامت آن را به خطر می اندازد.

 

همچنین بخوانید:  دلیل عفونت گوش میانی و درمان آن

 

روش هایی جهت بهبود عفونت گوش :

هنگامی که خود یا فرزندتان به گوش درد دچار می شوید، سعی کنید هر چه زودتر از آن رهایی یابید. توصیه های متخصصان جهت رفع عفونت گوش به شرح زیر است :

1- ترک سیگار :

با کشیدن سیگار در افرادی که دارای مشکلات گوش می باشند از طریق وارد شدن هوای آلوده و محرک که به تدریج موجب احتقان و گرفتگی مجرای شیپور استاش می شود، زمینه ابتلا به عفونت های گوش فراهم می آید. استنشاق دود سیگار توسط کودکان مستعد ابتلا به عفونت گوش نیز به اندازه ی استعمال سیگار خطر آفرین است.

2- مصرف استامینوفن :

مصرف این دارو اولین انتخاب است که یک پزشک انجام می دهد. مصرف یک دوز استامینوفن قبل از خواب مانع از بروز درد گوش شما یا فرزندتان حین خواب می شود.

3- سر را بالا نگه دارید :

هنگامی که سر در راستای قائم قرار می گیرد، مجاری شیپور استاش به طور طبیعی پاک و تخلیه می شوند. ظاهرا به همین دلیل است که کودکان مبتلا به عفونت گوش در طول روز به جست و خیز و بازی مشغولند و تخلیه و تهویه مجاری شیپور استاش به داخل حلق صورت می گیرد.

4- تغذیه کودک با شیر مادر :

بعضی از متخصصان بر این باورند که تغذیه کودک با شیر مادر احتمالا شانس ابتلا به بیماری گوش را کاهش می دهد و سیستم ایمنی کودکان تغذیه شده با شیر مادر نسبت به عفونت های تنفسی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

هشدار پزشکی :

در صورت کم شدن شنوایی و یا گرفتگی گوش تا چند روز پس از ابتلا به سرماخوردگی، به نزد پزشک بروید. زیرا ممکن است از قبل دچار عفونت گوش یا تجمع مایع در گوش میانی شده باشید. عدم معالجه عفونت گوش می تواند به کاهش شنوایی دائمی در کودکان و بالغین منجر شود. درمان آن مصرف ده تا چهارده روز آنتی بیوتیک است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن سداب را با خواص درمان کم شنوایی، رفع گوش درد و عفونت گوش، رفع سرگیجه ناشی از مایع گوش، زیاد شدن عقل، درمان ام اس، صرع، کاهش تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0