روش های صحیح مطالعه و درس خواندن برای رسیدن به موفقیت

1476 بازدید
26 دی 97
سمانه
,

روش های صحیح مطالعه و درس خواندن برای رسیدن به موفقیت

دانش پژوه باشید.

هر انسانی که سواد خواندن دارد، توانایی این را دارد که ارزش خود را بالا ببرد، شیوه های زندگی خود را متنوع کند و زندگی اش را سرشار، ارزشمند و جالب بسازد. (آلدوس هوکسلی)

سوال کنید.

یاد گرفتن انفعالی نیست. برای جذب مطالب تازه به یک فعال نیاز است. بنابراین وقتی شما کتاب می خوانید چه در کلاس درس و چه زمان بی کاری، چند عادت خوب را در مغز خود می کارید. وقتی مطلبی را می خوانید اگر مواردی در آن هست که برای شما روشن نیست، آن ها را به صورت سوال روی کاغذ بنویسید. گاهی اوقات خیلی ساده فقط طرح سوال درست به شما کمک می کند تا مطلب را دریابید. یا این که دست کم شما را در جهت مسیر درست هدایت می کند.

بهانه نیاورید.

نگویید هر وقت، وقت داشتم مطالعه خواهم کرد، شاید هیچ موقع وقت نکنید.

بهترین راه برای یادگرفتن یک مطلب این است که درباره اش حرف بزنید.

وقتی در مورد مطلبی مطالعه می کنید از عزیزی بخواهید که به شما لطفی کند و چند دقیقه  از وقتش را در اختیار شما بگذارد. به او بگویید که چه چیزهایی یاد گرفته اید و در مورد چیزهایی که یاد گرفته اید چه فکرهایی می کنید. به قسمت هایی که هنوز برایتان روشن نیستند توجه خاصی مبذول نمایید. از دوستانتان بخواهید که در مورد آن مطلب از شما سوال کنند. گاهی اوقات بهترین راه برای یادگرفتن یک مطلب این است که درباره اش حرف بزنید. بعد آن را به دیگری بیاموزید. مطلبی را که خودتان می خواهید خوب بفهمید به طور خصوصی به یکی از دوستان یا همکلاسی هایتان یاد بدهید. این به شما کمک می کند که مطلب مورد نظر را خوب درک کنید.

لبهایتان را از هم باز نکنید.

با صدای بلند خواندن یا حرکت دادن لب ها نه تنها باعث آزار کسی که در کتابخانه پهلوی شما نشسته است می شود، بلکه جلوی سرعت خواندن و درک شما را هم می گیرد. این مسئله در مورد دنبال کردن خطوط و کلمات با انگشت و نوک خط کش هم صدق می کند و از میزان یادگیری شما می کاهد. بنابراین مطالب را آهسته و بدون اینکه لبهایتان را تکان بدهید بخوانید.

قبل از خواب مطالعه کنید.

تحقیقات نشان داده است آدم هایی که دروس امتحانی را درست پیش از خوابیدن مطالعه می کنند موضوع را بیشتر از آن کسانی که درس هایشان را در ساعت های زودتر می خوانند، می فهمند و درک می کنند. بنابراین اگر خودتان را برای امتحانی آماده می کنید درست قبل از اینکه بخوابید مطالب لازم را بخوانید و بعد خوب استراحت کنید. هیچ چیز ارزش بی خواب شدن را ندارد.

روش های صحیح مطالعه

روش های صحیح مطالعه

در کتابخانه مطالعه کنید.

ماهی یک بار گوشه خلوتی را در یک کتابخانه پیدا کنید، تلفن همراه خود را خاموش کنید و چند ساعتی را در کنار انبوهی از کتاب ها به مطالعه بپردازید.

موقع پخش آگهی های تجارتی مطالعه کنید.

وقتی تبلیغ کالایی را در تلویزیون نشان می دهند، شما مطلب کوتاهی را بخوانید. این بهتر است تا اینکه هیچ وقت چیزی نخوانید.

برای اینکه خوابتان ببرد برای خود کتاب بخوانید.

برای خیلی از ما تنها وقتی که برای خواندن کتاب های خوب وجود دارد، نیم ساعت ارزشمندی است که قبل از خواب در اختیار داریم. چرا وقتی را که می توانیم صرف خواندن چند صفحه از کتاب والت ویتمن کنیم، به دیدن فیلم های تکراری بگذرانیم.

 

همچنین بخوانید:  چرا هر روز باید مطالعه کنیم؟

 

به فرهنگ لغات مراجعه کنید.

همه ما با لغاتی مواجه می شویم که معنی و مفهوم آن را نمی فهمیم. یک فرهنگ کنار دست خود داشته باشید و ابهام ها را از میان بردارید. استفاده از یک فرهنگ لغت راه ما قبل آخری است که به وسیله آن می توانیم به مفهوم درست کلمات و عبارات دست پیدا کنیم.

درست ترین واژه را پیدا کنید.

معمولا یک لغت بهتر و ساده تر برای بیان منظور شما هست. همیشه یک فرهنگ کنار دست خود داشته باشید. حتی وقتی می خواهید یک نامه اداری یا یادداشت کوتاهی بنویسید. وقتی واژه “باطل کردن” هست شما که نمی خواهید با استفاده از واژه “ملغی کردن” دیگری را تحت تاثیر قرار بدهید. فرهنگ لغات می تواند به شما کمک کند تا منظورتان را واضح و دقیق بیان کنید.

غربال کنید.

یاد بگیرید که موقع سخنرانی ها که به هر شکل فقط مخصوص بچه های دانشجو نیست با دقت به کلمات و عبارات کلیدی گوش بدهید. مطالبی را که اهمیت چندانی ندارند، رها کنید و نکات اصلی را به خاطر بسپارید. ذهن شما یک وسیله حیرت انگیز است، اما جایی نیست که همه چیز را در آن انبار کنید.

حفظ کردن را فراموش کنید.

مطلب را به شکل کلی یاد بگیرید. این که شما محتوای مطلب یک نویسنده یا استادتان را بفهمید و یاد بگیرید، بهتر است تا آن را کلمه به کلمه به خاطر بسپارید. غالبا این طور است که وقتی شما لب مطلب را می فهمید و یاد می گیرید بعدا جزئیات آن را نیز به خاطر خواهید آورد.

بازنویسی کنید.

نکات کلیدی مطالبی را که هم اکنون خوانده اید روی کاغذ بنویسید حتی اگر آن مطلب را به روشنی بفهمید. هنگام مطالعه هر یک از نکات مهم را روی یک کارت مجزا بنویسید و بعدا از آن کارت ها برای یادآوری مطلب استفاده کنید.

خلاصه کنید.

وقتی یادداشت برداری می کنید سعی کنید مطلب را در حد چند کلمه خلاصه کنید. نوشتن کلمه به کلمه مطالب بار اطلاعات شما را بیش از اندازه زیاد می کند. شما همیشه  می توانید از منابع ثانویه کمک بگیرید.

گوشه صفحه را تا کنید.

به جز در موارد نادری که شما با یک نسخه خطی سر و کار دارید گوشه صفحاتی را که مطلب مهمی در آن ها وجود دارد تا کنید یا از گیره کاغذ به این منظور استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0