روش های مصرف آلوئه ورا برای درمان بیماری ها

2448 بازدید
30 آبان 01
ریحون
,

روش های مصرف آلوئه ورا برای درمان بیماری ها

معرفی گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی آبدار با برگهای سبز ضخیم است که در شرایط گرمسیری بهترین رشد را دارد. با کمی تلاش یا بدون تلاش، پرورش آلوئه ورا نسبتاً آسان است تا زمانی که آن را بیش از حد آبیاری نکنید. بر اساس فولکلور مصری و حکاکی‌های سنگی مربوط به 6000 سال قبل از میلاد، آلوئه ورا به عنوان “گیاه جاودانگی” شناخته می‌شد و به فرعون‌ها هدیه داده می‌شد.

با در نظر گرفتن تمام خواصی که برای بدن انسان به ارمغان می آورد، باید گفت که آلوئه ورا گنجینه ای از خواص است. آلوئه برای قرن ها برای زیبایی و سلامتی برای کمک به درمان التهاب ها، عفونت ها، سوختگی ها، سوء هاضمه و تورم استفاده می شود و این لیست ادامه دارد.

مزایای متعددی که آلوئه ورا با آن همراه است، آن را به یک درمان خانگی بی‌نظیر تبدیل می‌کند که طیف وسیعی از بیماری‌ها را در زیر چتر درمانی خود قرار می‌دهد.

آیا مصرف آلوئه ورا بی خطر است؟

جدا از کاربرد موضعی آلوئه ورا، می توان آن را برای بهره بردن از فواید ذاتی آن بر بدن انسان نیز مصرف کرد.

لاتکس زرد رنگ زیر پوست بیرونی حاوی یک آنتراکینون به نام آلوئین است که به دلیل خاصیت ملین معروف است. ژل آلوئه ورا وقتی برگ را برش می دهید در مرکز آن پیدا می شود. ژل معمولاً غنی ترین قسمت برگ آلوئه ورا در نظر گرفته می شود، اما حاوی مقدار کمتری آلوئین است.

اگرچه وجود آلوئین استفاده از آلوئه ورا را برای تسکین یبوست تأیید می کند، اما متخصصان مراقبت های بهداشتی دیدگاه متناقضی در این مورد دارند. مصرف بیش از حد لاتکس آلوئه ورا یا عصاره آن می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند کاهش سطح پتاسیم، ضعف، گرفتگی معده و حتی اسهال شود.

چگونه ژل آلوئه ورا را استخراج کنیم؟

برگ های آلوئه ورا را انتخاب کنید. به دنبال برگ های ضخیم و سبز باشید.

  1. برگ ها را بشویید تا تمام کثیفی ها و ژل های تراوش شده از برگ ها پاک شود.
  2. با استفاده از یک چاقوی تیز انتهای سیخ دار را از هر بخش ببرید.
  3. به سمت صاف برگ آلوئه بروید و شروع به تراشیدن پوست سبز رنگ برگ آلوئه ورا کنید تا لایه ژل لزج شفاف را ببینید.
  4. ژل را با قاشق بردارید.

بهترین روش استفاده از ژل آلوئه ورا

  1. آن را خام بخورید

می توانید ژل را از برگ های آلوئه بردارید و مستقیماً مصرف کنید. همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را با اسموتی ها و آبمیوه های خود مخلوط کنید. طعم ملایم و بافت لغزنده آلوئه ورا نیز می تواند به خوبی در سس های سالاد خانگی شما قرار گیرد.

  1. آن را به عنوان آب آلوئه ورا بنوشید

آلوئه ورا سرشار از مواد مغذی است که ضد التهاب و آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند. نوشیدن آب آلوئه ورا به تنهایی ممکن است راهی برای دریافت آسان فواید آلوئه ورا باشد.

فقط لبه های میخ دار را ببرید و ژل آلوئه و گوشت آلوئه ورا را با آب مخلوط کنید تا آب آلوئه ورا آماده شود.

  1. ژل آلوئه را هم بزنید یا با آب جوش بریزید

ژل آلوئه ورا را با پودر زردچوبه تفت دهید و با نمک و دانه های زیره برشته مزه دار کنید. از آن به عنوان اسپری در ساندویچ های خود یا به عنوان پیش غذا در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

به آرامی تکه های بزرگ ژل آلوئه ورا را بخار پز کنید یا آبکشی کنید. بافت آبکی و ظریف برگ آلوئه ورا باعث می‌شود که با آزاد کردن آب آن چروکیده شود و هنگام پخت نرم‌تر شود. این فرآورده را می توان با سایر سبزیجات سرخ شده یا بخارپز مخلوط کرد.

روش های مصرف آلوئه ورا برای درمان بیماری ها

روش های مصرف آلوئه ورا برای درمان بیماری ها

فواید آلوئه ورا چیست؟

  1. کمک به بهود هضم غذا و تقویت سیستم گوارشی

 لاتکس آلوئه حاوی آلوئین است که خواص ملینی دارد که ممکن است به منظم بودن حرکت روده کمک کند. یک بررسی در سال 2018 استفاده از آلوئه ورا را به عنوان یک اقدام ایمن و مؤثر برای درمان بیماران مبتلا به IBS در برابر دارونما تأیید کرد. نوشیدن آب آلوئه ورا ممکن است به تسکین و جلوگیری از زخم معده و سایر اختلالات گوارشی کمک کند.

  1. تسکین دهنده پوست های حساس

استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا می تواند به تسکین و تسریع در بهبود مشکلات پوستی مانند زخم ها، بثورات، آکنه و اگزما کمک کند.

  1. زخم ها را التیام می بخشد

 آلوئه ورا شاید در طول اعصار بیشتر برای التیام زخم‌ها، از جمله زخم‌های سوختگی و آفتاب سوختگی، استفاده شده است. استفاده از ژل آلوئه ورا ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کند. یک مطالعه اثربخشی ژل آلوئه ورا و عصاره آلوئه را بر تکثیر سلولی، تمایز، توسعه و بهبود زخم سلول‌های غالب در اپیدرم برجسته کرد.

  1. سوزش سر دل را برطرف می کند

 آلوئه ورا با کاهش ترشح اسید معده می تواند به کنترل رفلکس اسید، دلیل اصلی سوزش سر دل کمک کند.

  1. ممکن است قند خون را کاهش دهد

تحقیقات اولیه روی بیماران دیابتی و پیش دیابتی نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند و در عین حال سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد آلوئه ورا و اثرات آن بر قند خون مورد نیاز است.

 

همچنین بخوانید: 6 نکته برای کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

 

  1. دردهای مفاصل را کاهش می دهد

 آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی که دارد ممکن است به کاهش درد و تورم مفاصل ناشی از درد آرتروز کمک کند.

آب آلوئه ورا می تواند با مهار التهاب مرتبط با آرتریت به آرام کردن و تسکین درد مفاصل کمک کند و ممکن است به ترمیم بافت آرتریت و تاندونیت کمک کند.

  1. کمک به بهبود بهداشت دهان و دندان

 خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا آن را به یک جایگزین سالم برای درمان عفونت ها و آسیب های دندان و لثه تبدیل کرده است.

لثه های خود را با استفاده از پودر آلوئه ورا برای مسواک زدن دندان ها و دفع هرگونه عفونت، زخم دهان و حتی پلاک دندانی آرام کنید. برای حفظ سلامت لثه‌ها، آب آلوئه ورا را غرغره کنید.

  1. شوره سر را کاهش می دهد

 آلوئه ورا دارای خواص ضد قارچی و مرطوب کنندگی است که آن را به یک راه حل عملی برای کاهش شوره سر تبدیل می کند. آزمایشات بالینی نشان می دهد که استفاده منظم آلوئه دو بار در روز به مدت 6-4 هفته می تواند شوره سر را به حداقل برساند.

روش های مصرف آلوئه ورا برای فواید سلامتی آن

روش های مصرف آلوئه ورا برای فواید سلامتی آن

موارد احتیاط در مصرف آلوئه ورا

ارزیابی عوارض جانبی آلوئه ورا ضروری است، به ویژه به این دلیل که شواهد علمی زیادی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان یک درمان وجود ندارد.

اعتدال و احتیاط کلید بهره مندی از فواید آلوئه ورا به تمام معناست. به طور کلی، قبل از افزودن آلوئه ورا به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

  • اگر از یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو رنج می برید، از مصرف لاتکس آلوئه ورا یا محصولات آلوئه ورا با برگ کامل خودداری کنید زیرا می تواند روده شما را تحریک کند.
  • مصرف آب آلوئه ورا در بیماران هموروئیدی می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.
  • استفاده بیش از حد از آب آلوئه ورا می تواند باعث یبوست شود.
  • دوز نامناسب لاتکس آلوئه ورا می تواند منجر به مشکلات کلیوی و کبدی شود.
  • وجود آنتراکینون در آلوئه ورا می تواند باعث اسهال در زنان شیرده و کودکان زیر 12 سال شود.
  • خاصیت پاک کنندگی و تحریک کننده آلوئه ورا می تواند انقباضات رحمی را در زنان باردار تحریک کرده و منجر به سقط جنین و حتی نقایص مادرزادی شود.
  • نوشیدن آب آلوئه ورا با افزایش تولید آدرنالین مرتبط است که می تواند برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند مضر باشد.
  • مصرف آب آلوئه ورا فرآوری نشده باعث کم آبی و عدم تعادل الکترولیت در بدن می شود. همچنین رنگ ادرار را به صورتی یا قرمز تغییر می دهد.
  • لاتکس آلوئه ورا برای کودکان و افراد مسن توصیه نمی شود زیرا می تواند سطح پتاسیم بدن، به ویژه سلول های پوشش روده را کاهش دهد. این می تواند باعث ضعف، نرمی عضلات و ضربان قلب نامنظم شود.
  • مصرف آب آلوئه ورا برای بیش از یک سال می تواند باعث سودوملانوزیس کولی شود که یکی از دلایل احتمالی سرطان روده بزرگ است. مصرف دوزهای بالای آلوئه ورا یا سایر ملین های مشابه با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.
  • استفاده از آلوئه ورا را حدود 2 هفته قبل از جراحی محدود کنید زیرا آلوئه ورا می تواند سطح قند خون را در حین یا بعد از جراحی تغییر دهد.

کلام پایانی

ژل آلوئه‌ورا را می‌توان به‌عنوان یک آرام‌بخش به‌صورت موضعی استفاده کرد و از آب آن به دلیل داشتن مواد مغذی غنی از ترکیبات ضدالتهابی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می‌توان برای اهداف متعدد استفاده کرد.

استفاده بی سابقه از آلوئه ورا برای رفع مشکلات سلامتی مختلف از جمله بثورات، قند خون، یبوست و پلاک های دندانی، آن را به بهترین درمان خانگی تبدیل کرده است.

علیرغم مزایای متعددی که ارائه می دهد، هنگام مصرف آلوئه ورا باید مراقب باشید زیرا با عوارض جانبی بالقوه و تداخلات دارویی همراه است.

بهتر است قبل از اینکه آلوئه ورا را در رژیم خود قرار دهید با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر در هر یک از گروه های خطر قرار می گیرید یا دارو مصرف می کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن آلوئه ورا را با خواص ضد جوش، ضد لک، سفید کننده و روشن کننده پوست، درمان حساسیت های پوستی و آفتاب سوختگی، ضدچروک پوست و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. احمدیان
    29 دی 1401

    سلام. چه مقدار در هفته باید مصرف بشه تا عوارض نشون نده؟

  2. ف
    24 دی 1401

    عالی بود .. خیلی متشکرم

0