روغن سداب چگونه تهیه می شود

3421 بازدید
16 فروردین 97
سمانه

سداب و خواصش را بشناسیم !

به فارسی به طور کلی پیم و در گیلان به آن سیاب گویند. در کتب سنتی با نام سداب شناخته شده است. که در این مقاله به بررسی این گیاه و طرز تهیه روغن سداب می پردازیم.

سداب گیاهی است چند ساله، برگ های آن در قسمت پایین ساقه دارای بریدگی و متقسم به چند قسمت و در قسمت بالا ساده و کامل است. برگ ها که دارای بریدگی هستند به چند برگچه تقسیم شده اند، برگچه ها و برگ ها به رنگ سبز غباری، کمی ضخیم و گوشت دار می باشد. گل های آن درشت، زرد رنگ و در تابستان ظاهر می شود. بلندای ساقه آن 40 – 70 سانتی متر می شود. از اعضای گیاه به خصوص برگ های آن در اثر فشار با انگشتان بوی نامطبوع متعفنی متصاعد می شود. میوه آن در محفظه ای محتوای تعدادی دانه به هم پیوسته مثلث شکل به رنگ تیره می باشد.

این گیاه در اروپا و آسیا انتشار دارد در ایران در مناطق شمالی ایران به طور خودرو می روید. در رشت آن را می کارند، تکثیر سداب از طریق کاشت بذر و یا کاشت قطعاتی جوانه دار از پایه های مسن انجام می شود. بذر را معمولا قبل از بهار می کارند و گیاه جوان حاصله را در تیر ماه و یا در پاییز به محل اصلی منتقل می نمایند. برداشت برگ ها و شاخه ها از سال دوم شروع می شود به این ترتیب که شاخه های جوان را با برگ ها قطع می کنند و یا برگ ها را می چینند.

روغن سداب چگونه تهیه می شودخواص و کاربرد سداب !

در چین تمام گیاه سداب را با ریشه از زمین خارج کرده و با ماش می پزند و به صورت سبزی پخته می خورند که برای پراکنده کردن و دفع سموم بسیار مفید است. در هند و چین در موارد کزاز، سنکوپ، استسقا، دردهای اعصاب و روماتیسم تجویز می شود. با این ملاحظه ای که برای زنان باردار و اشخاص ضعیف توصیه نمی شود. سداب دارای خواص ضد کرم و معرق و ضد اسپاسم و قاعده آور است. شیره گیاه را در گوش می چکانند برای تسکین گوش درد نافع است.

برگ های گیاه را له کرده و با زردچوبه مخلوط می نمایند و برای خارش پوست می اندازند. برگ های گیاه را در مخلوطی از سرکه و پیاز و زنجبیل می خوابانند و آن را به صورت ضماد روی نبض دست و پا و یا روی گیجگاه در دو طرف پیشانی بچه ها می اندازند برای رفع تشنج نافع است. سداب معرق است و برای معالجه تشنج و یرقان خورده می شود، اگر سداب به مقدار زاید بر حد مجاز مصرف شود سم قوی است و ممکن است منجر به مرگ شود.

سداب از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و تازه آن از نظر گرمی و خشکی معتدل است، از نظر خواص معتقدند که بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری است. گازها، باد و نفخ را تحلیل می برد و مقوی معده و اشتها آور است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد

  دیگر خواص سداب :

مدر و قاعده آور است و ترشح اسپرم را کاهش می دهد و نیروی جنسی را ضعیف می نماید و جنین را سقط می کند و برای بیماری های دماغی عصبی مانند فلج، رعشه، تشنج امتلایی، دردهای مفاصل، سیاتیک و خرد کردن سنگ مثانه نافع است. در استعمال داخلی از دم کرده 2 – 5 گرم سداب در یک لیتر آب استفاده می شود و از گرد آن 5 -10 سانتی گرم هر بار و حداکثر یک گرم در هر شبانه روز می توان خورد. خوردن 60 گرم آب دم کرده آن با عسل برای تسکین سکسکه مفید است. اگر با شبت خشک (شوید) خورده شود برای تسکین درد پهلو، سینه، تنگی نفس، سرفه مزمن، تسکین دل پیچه، درد مفاصل، سیاتیک و لرزهای سرد نافع است.

دم کرده آن با روغن زیتون برای اخراج کرم معده و دم کرده آن با سرکه رقیق به طوری که پس از دم شدن به نصف رسیده باشد برای رفع استسقا لحمی نافع است و جویدن برگ آن برای رفع بوی پیاز و سیر از دهان اثر سریع دارد. اگر با انجیر و گردو خورده شود به عنوان تریاق سموم گزندگان اثر می کند. اگر هر روز تا مدتی از برگ و تخم آن خورده شود موجب سقط جنین می شود.

ضماد برگ آن برای رفع درد گزیدن عقرب و سگ هار مفید است. ریختن قطره عصاره آن با سرکه در بینی اطفال و یا دمیدن گرد آن در بینی اطفال موجب قطع خونریزی بینی می شود، دم کرده و یا جوشانده آن در سرکه و روغن گل سرخ و مالیدن به سر برای کچلی و رفع جراحت سر نافع است.

اگر با عسل مخلوط کرده و بمالند برای تسکین دردهای مفاصل مفید است. اگر هر روز 4 گرم از گرد برگ آن خورده شود از بسته شدن جلوگیری می کند. اسراف در خوردن آن مضر است و موجب کمی دید چشم می شود و جریان اسپرم را قطع می کند و نیروی جنسی را ضعیف می نماید و از این نظر باید با سکنجبین و انیسون خورده شود. مقدار خوراک آن در اشخاص بالغ 2 – 5 گرم و برای اطفال 0/8 – 0/2 گرم می باشد که معمولا از برگ و سرشاخه های گل دار آن استفاده می شود.

روغن سداب چگونه تهیه می شود !؟

  • برگ و گل خشک سداب 1 واحد
  • آب 4 واحد
  • روغن زیتون 10 واحد

اجزا را مخلوط کرده و می جوشانید تا آب آن کاملا تبخیر شود و روغن بماند. این روغن برای سستی بدن، سردی کلیه، مثانه، درد پهلو و کمر و رحم، تحلیل باد، نفخ و تب و لرز نافع است. اگر نیم گرم آن در گوش ریخته شود برای کاهش سنگینی شنوایی مفید است. شیاف آن برای اخراج جنین و مشیمیه مفید است و مدر و قاعده آور است.

گرد سداب  را چگونه تهیه کنیم !؟

شاخه های گل دار سداب را به مقدار مورد نظر گرفته در گرم خانه 25 درجه سانتی گراد بخشکانید و نرم کوبیده از الک ریز بیرون کنید این گرد قاعده آور است و مقدار خوراک آن 1 – 2 گرم است. سداب در اثر خشک شدن تا حدود زیادی ماده عاملش را از دست می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سداب را با خواص سقط کننده، آلرژی زا، ضد درد، کاهش دهنده میل جنسی، ضد باکتری، ضد شکنندگی عروق مویینه، ضد بارداری، ضد حساسیت، ضد التهاب، ضد اسپاسم، آنتی اکسیدان، ضدنفخ، ضد سرفه، قی آور، معرق، قاعده آور، افزایش دهنده حافظه، حشره کش، محرک، مقوی معده، کرم کش، بند آورنده خون ریزی و شل کننده عضلات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0