topNotif

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

4366 بازدید
15 دی 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی کدامند؟!

با اینکه رایحه درمانی مدرن به عنوان تکنیکی برای خوش بو نگه داشتن بدن در نظر گرفته می شود ولی این هنر در زمان گذشته برای اثر درمانی رایحه ها به صورت روغن های معطر به کار می رفت، برخی از روغن های معطر را می توان به پوست ماساژ داد، چکاندن چند قطره از این روغن ها در وان حمام و سپس حمام گرفتن با استفاده از این آب و استفاده از بخار آن برای تنفس می توانید استفاده کنید.

روغن ترنج :

ضد ویروس است، روغن ترنج یکی از روغن های طراوت دهنده با رایحه لیموترش است که می توان به درمان عفونت ها و امراض تنفسی کمک کند.

نکته ایمنی : از آنجا که این روغن حساسیت پوست را در برابر نور آفتاب بیشتر می کند بهتر است پس از استفاده از آن، از قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید، از این روغن در ماساژ و حمام بخار استفاده می شود.

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

روغن بابونه :

گیاهی با خاصیت کم کردن آلرژی و ضد التهاب است که در درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرد، روغن معطر این گیاه را می توان برای ماساژ استفاده کرد یا آن را به عنوان بخور مورد استفاده قرار داد، اگر دچار حمله آسم شده اید یک قاشق پر بابونه را در داخل یک کاسه پر از آب جوشان بریزید و پس از دم کشیدن، بخار آن را به مجاری تنفسی خود وارد کنید، از بابونه همراه با داروهای اصلی درمان آسم استفاده کنید.

نکته ایمنی : در دوران بارداری نباید از بابونه استفاده کرد یا در صورت استفاده حتما باید در مورد دوز مصرفی با پزشک مشورت شود.

روغن ریحان :

ریحان اثر ضدعفونی کنندگی، ضد ویروسی، ضد اسپاسم و ضد باکتری دارد، هنگامی که عصاره ریحان به پوست مالیده می شود، می تواند پوست را تمیز و سم زدایی کند، توصیه می شود روغن ریحان را اگر برای ماساژ به کار می برید رقیق کنید.

نکته ایمنی : مصرف طولانی مدت و بی رویه روغن ریحان می تواند پوست را تحریک کند.

روغن بنجوی :

درمان ضدآنفولانزا و ضدعفونی کننده دارد و در ناحیه سوماترا به عمل می آید، صمغی که از درخت صمغ به دست می آید را برای تهیه روغن معطر به کار می برند، این روغن را در تهیه پمادها، لوسیون ها و کرم ها نیز به کار می برند، بنجوی به تسکین گلو درد کمک می کند و برای اطفال درمان ایده آلی است، توصیه می شود چند قطره از این روغن را روی ناحیه مورد نظر بچکانید.

روغن سدر :

آرام بخش و ضدعفونی کننده است و برای درمان امراض تنفسی مناسب است، روغن سدر یکی از نخستین روغن های معطر است که برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفت، مصری های قدیم از این روغن برای درمان امراض گلو استفاده می کردند، سرخ پوستان بومی، قرن ها است که آن را به عنوان دارو استفاده می کنند.

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

دارچین :

ضد تب است، دارچین رایحه ای گرم، شیرین و تند دارد که در درمان تب های بالا همراه با لرز موثر است، با این وجود بهتر است روغن دارچین را در غلظت های کم به کار ببرید، هنگامی که از روغن به دست آمده از برگ های گیاه استفاده می کنید، احتیاط به خرج دهید زیرا برای مصارف پوستی بیشتر از تنه درخت دارچین استفاده می شود.

سرو :

ضد اسپاسم است، استفاده از روغن این گیاه برای بخور، به برطرف شدن مشکلات تنفسی کمک می کند، این روغن ضد عفونی کننده، طراوت دهنده و تسکین دهنده است، برای درمان خرخر و گلودرد از آن استفاده می شود، برای تسکین سرفه های حمله ای و گلودردهای شدید، رایحه این روغن تنفس می شود، در درمان صرع نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اکالیپتوس :

یک گیاه ضدعفونی کننده قوی که در درمان آسم و عفونت های تنفسی کمک کننده است، این گیاه به برطرف شدن احتقان بینی، گلودرد و سرفه کمک می کند، برای ماساژ دادن، مالش، کمپرس و بخور از این دارو استفاده می شود، روغن اکالیپتوس یکی از روغن های قوی است و به همین دلیل باید در غلظت های کم مورد استفاده قرار گیرد به خصوص وقتی که برای کودکان مصرف می شود، این روغن به خوبی با روغن اسطوخدوس مخلوط می شود.

گل عینک :

ضد سرفه و ضد سرماخوردگی است، این گیاه همچنین اثرات ضدعفونی کننده نیز دارد، از قسمت هایی از این گیاه که خارج از خاک رشد می کنند، برای تهیه بخور، پماد و برای ماساژ استفاده می کنند.

نکته ایمنی : این گیاه را نباید برای بچه های زیر دو سال استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید:  چه غذاهایی برای سرماخوردگی خوب است؟

 

رازیانه :

این روغن معطر تسکین دهنده است و اثرات ضدعفونی کننده نیز دارد، از این گیاه برای ماساژ، کمپرس، بخور درمانی، رفع موکوس و ترشحات برونش ها استفاده می شود، رازیانه را می توان با گل خطمی و آویشن مخلوط کرد.

نکته ایمنی : این روغن را نباید برای مدت های طولانی بدون استفاده از دیگر روغن ها به کار برد، استفاده از آن برای خانم های باردار و افرادی که مبتلا به صرع اند توصیه نمی شود.

برای برطرف شدن موکوس و ترشحات اضافی مجاری تنفسی : یک قاشق چای خوری روغن معطر رازیانه را با یک قاشق غذاخوری روغن خنثی مخلوط کنید و به صورت پماد روی قفسه سینه بمالید.

اسطوخودوس :

آنتی بیوتیک و آرام بخش است و در مقابله با عفونت های سینوسی و مشکلات ناشی از سرماخوردگی، مانند خستگی مفرط، سردرد و گوش درد موثر است، این روغن به خوبی روی انواع پوست ها به کار می رود، برای بهبود آنفولانزا و علایم سرماخوردگی این روغن را روی استخوان های گونه و سینوس ها ماساژ می دهند.

نکته ایمنی : این روغن معطر را در سه ماهه اول بارداری به کار نبرید، اگر فشار خون شما پایین است، این روغن ممکن است موجب خواب آلودگی شود.

لیمو ترش :

این داروی ضد آنفولانزا و ضدعفونی کننده، در تسکین گلودرد و کاهش تب مفید است، روغنی قوی است و برای جلوگیری از بثورات پوستی باید آن را رقیق کرد، به خوبی با روغن های ریحان، سدر، اکالیپتوس، شمعدانی، اسطوخودس، درخت چای و رزماری (اکلیل کوهی) مخلوط می شود.

نکته ایمنی : از استفاده از آن در اطراف چشم ها و نیز زیر آفتاب شدید رفتن پس از کاربرد آن خودداری کنید، زیرا ممکن است روی پوست لکه های تیره ایجاد کند.

هشدار مهم : روغن های معطر فقط برای استعمال خارجی اند، هرگز نباید آنها را خورد، این روغن ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و مراقب باشید با چشم تماس نداشته باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن دارچین را با خواص آرام بخش اعصاب، تسکین درد دندان ها، تقویت کننده قوای جنسی، دور کننده حشرات، موثر برای مشکلات معده، تسریع رشد مو، درمان گلودرد، تنظیم قند خون، خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0