topNotif

روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن

6052 بازدید
21 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400
آخرین به روزرسانی 29 دی 1398

با روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن آشنا شوید

روغن گی یا روغن Ghee به عنوان یک کره تصفیه شده، جز اصلی آشپزی سنتی در هند می باشد که علاوه بر مصرف خوراکی، در طب آیورودا (طب سنتی هند) استفاده درمانی بسیاری نیز دارد. این روغن در طی فرآیند جوشاندن و سپس روان کردن کره های حیوانی (معمولا شیر گاو) تهیه می شود که در طول این فرآیند پروتئین ها (پروتئین کازئین و پروتئین وی) و مواد جامد شیر (شامل لاکتوز) حذف می شود. این روغن حاوی ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا و همچنین اسید های چرب غیر اشباع لینولئیک و اسید بوتیریک است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. حال در ادامه این مقاله با روش تهیه روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن

روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن

 

چگونه روغن گی بسازیم

درمان خانگی با آیورودا نیاز به گی یا کره تصفیه شده دارد که از اجزای اصلی است. میزان گفته شده در اینجا برای چندین هفته کافی است. آن را در یک ظرف دربسته و در قفسه آشپزخانه نگاه دارید. گی نیازی به یخچال ندارد و به گفته متخصصان آیورودا، فرایند پختن کلسترول را می سوزاند.

روش تهیه روغن گی

  • یک کیلو کره بدون نمک را در قابلمه ای روی حرارت متوسط بگذارید.
  • به محض به جوش آمدن کره و کف کردن آن، شعله زیر آن را کم کنید و بگذارید بماند تا زمانی که رنگ کره طلایی شده و کفی روی آن باقی نماند.
  • بعداز اینکه دلمه سفید رنگی تشکیل شد و به ته قابلمه رفت، آن را گاه گاه به هم بزنید. وقتی این دلمه برنزه شد، گی آماده است.
  • مخلوط را خنک کرده و آن را در یک ظرف سترون یا استریل صاف کنید. دلمه ها را از ته قابلمه کنده و دور بریزید. چون تقریبا کلسترول خالص است.

روغن گی (Ghee) و خواص درمانی آن

1- تقویت سیستم ایمنی بدن

این روغن حیوانی از شیر گاوی علف خوار و یا به اصطلاح دامی که تغذیه گیاهی داشته نه شیمیایی، تهیه می شود، به همین علت غنی از آنتی اکسیدان بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین، به عنوان جذب کننده ویتامین ها و مواد معدنی از سایر غذاها عمل کرده و خواص ضد ویروسی آن به پیشگیری از بیماری های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی کمک می کند.

2- رفع مشکلات دستگاه گوارش

این روغن یک درمان سنتی در طب آیوردا برای درمان مشکلات گوارشی از جمله زخم معده و یبوست است. گی حاوی اسید بوتیریک (اسید چرب با زنجیره کوتاه) است که سلول های روده را تغذیه می کند و لایه مخاطی معده را ترمیم می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این روغن التهاب معده را کاهش داده و با تحریک ترشح اسید معده به هضم غذا کمک می کند.

3- زیبایی پوست

درست مانند سایر چربی ها، استعمال خارجی از گی می تواند پوست شما را نرمتر و شاداب تر کند، اما مصرف خوراکی آن، پوست را از داخل بدن جوانسازی کرده و باعث تقویت و درخشان شدن آن نیز می شود. همچنین، این روغن برای درمان سوختگی و خشکی پوست بسیار موثر است. زنان هندی معمولا از این روغن برای خشکی پوست دست وپا، ترک های لب و مرطوب کردن پوست صورت استفاده می کنند. در طب آیورودا از این روغن به عنوان پایه ای برای پماد های گیاهی جهت درمان سوختگی ها و بثورات پوستی استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  روغن سیر و فواید درمانی آن برای سلامتی، پوست و مو

 

4- افزایش باروری

این روغن یک درمان موثر برای بارداری است. یک رژیم غذایی مطلوب برای باروری باید حاوی پروتئین های با کیفیت و چربی های مفید باشد. روغن گی خالص، بهترین شکل چربی است که باعث افزایش کیفیت و کمیت مایع منی می شود و به افزایش باروری کمک می کند. همچنین، این روغن یک منبع عالی از ویتامین K2 است که غذای مهمی برای قبل از بارداری و در حین بارداری محسوب می شود.

5- مفید برای افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز

از آنجایی که در تهیه این روغن پروتئین ها و لاکتوزهای موجود در شیر حذف شده و سطح کمتری از پروتئین های لبنی نسبت به کره در آن وجود دارد، برای افرادی که مشکل هضم محصولات لبنی (عدم تحمل لاکتوز) دارند، بسیار مناسب است.

روش های مصرف روغن طبیعی گی

  • جهت بهبود روند هضم، جلوگیری از یبوست و جذب مواد مغذی، روزانه 2 تا 3 قاشق چای خوری از روغن گی را به همراه برنج مصرف کنید.
  • برای درمان التهاب نایژک ها و سرفه های خشک، یک قاشق چای خوری از این روغن را با آب گرم مخلوط کرده و بر روی سینه بمالید. این کار مشکلات تنفسی مانند برونشیت را کاهش می دهد.
  • مقدار 2 قطره از روغن گی مایع را در هر سوراخ بینی بچکانید. این کار سبب تقویت دستگاه تنفسی فوقانی، جلوگیری از عفونت های مکرر گلو و آلرژی به گرد و غبار می شود.
  • مصرف روزانه یک تا دو قاشق چای خوری روغن گی در صبح با معده خالی، باعث جلوگیری از ضخیم شدن شریان ها و بهبود گردش خون می شود.

میزان مصرف مجاز روغن گی (Ghee)

مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق چای خوری (معادل 10 تا 15 میلی لیتر) از روغن گی برای بدن بی ضرر است. اما، مصرف بیش از حد از این روغن می تواند آن را به چربی مضر تبدیل کرده و سبب انباشت چربی در بدن، کاهش سوخت و ساز بدن و ضخیم شدن شریان ها شود. بنابراین، توصیه می شود از مصرف بی رویه آن خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کنجد را با خواص تقویت نیروی جنسی، کم کردن زخم های سوختگی، تقویت قلب، از بین بردن عفونت کبد، رفع بی خوابی، رفع سردرد، کنترل دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0