ريشه و علل مشاجره هاي زناشويي

1221 بازدید
04 فروردین 98
بهاره
,,

ريشه و علل منازعه و مشاجره هاي زناشويي چيست؟

كشمكش و مجادله ميان زن و شوهر نه تنها اجتناب ناپذير است بلكه طبيعي و حتي براي باور كردن و تقويت رابطه زناشويي كمك كننده است، به شرط اينكه بدانيم چگونه با آن برخورد و در صورت امكان آن را حل كنيم. مهمترين و شايع ترين موضوعات مشاجره هاي خانوادگي عبارتند از: دخالت خانواده هاي زن و شوهر، مسائل مادي، تقسيم وظايف و مسئوليت ها، كم توجهي به ارتباط احساسي و عاطفي، تفاوت هاي فرهنگي و اعتقادي، پرورش و تربيت كودك، ارتباط جنسي و اعتياد مي باشند. اما سوال اینجاست که ريشه و علل مشاجره هاي زناشويي چيست؟

 

ريشه و علل مشاجره هاي زناشويي

ريشه و علل مشاجره هاي زناشويي

 

بر خلاف مراجع قانوني و دادگاه ها كه در منازعات تقريبا هميشه يك نفر بازنده و طرف مقابل برنده خواهد بود، اساس و هنر حل مشاجرات و مسائل خانوادگي اين است كه با مباحثه، مشاركت و توافق بر پايه صداقت و محبت به يك تفاهم توافق دو طرفه رسيد و عمده خواسته و رضايت هر دو نفر برآورده شود (به اصطلاح حالت برد-برد بوجود آيد) و اساس زندگي اشتراكي خوب و موفق همين مهارت پيدا كردن در طرح مسائل، سازگاري و تفاهم است. اما قبل از هر چیز شناسایی علل مشاجره هاي زناشويي اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر شما بیمار باشید و بخواهید اقداماتی جهت بهبود  خود انجام دهید، قبل از هر چیز نشانه های بیماری را بررسی و برای شناسایی بیماری به پزشک مراجعه می کنید تا درمان درستی را دریافت کنید. زمانی که ندانید علت بیماری (مشاجره های زناشویی) چیست، هر درمانی به شکست منجر می شود.

ريشه و علل مشاجره هاي زناشويي

اكثر مشاجره هاي زناشويي و خانوادگي ريشه در يك يا چند مورد دارند كه عبارتند از:

عدم شفافيت و سوءتفاهم

كنايه، استعاره و در لفافه صحبت كردن مختص مناظره هاي سياسي است و در محيط خانوادگي جايگاهي ندارد. به جرات مي توان گفت كه نزديك به اكثر اختلافات و مشاجره هاي زناشويي به دليل عدم شفافيت، سادگي و دقت در ابراز نظر، احساس و خواسته است. ترس و نگراني (از دفع شدن يا مورد تمسخر قرار گرفتن، يا تشديد اختلاف و …)، خجالت مسموم (حرمت نفس پايين)، ناتواني در درك و توصيف احساس، انتظار ذهن خواني از طرف مقابل، عدم توجه به تفاوت افراد در طرز نگاهشان به موضوعات و قضايا، باورهاي غلط فرهنگي (زشت يا سبك دانستن ابزار خواسته شخصي توسط زن)، داشتن پيش فرض ها و اطلاعات ناقص يا غلط، مهمترين علل ناتواني افراد در صداقت،صراحت و شفافيت در ابزار خود هستند.

 

همچنین بخوانید:  کنترل خشم در زندگی زناشویی

 

عدم شنوايي در شنيدن و درك طرف متقابل

حدود ٧٠٪؜ از زمان فعال ما در ارتباط با ديگران است كه نيمي به حرف زدن و نيمي به گفتن تقسيم مي شود. متاسفانه بيشتر مشاجره هاي زناشويي به اين دليل است كه در بحث ها و حتي بحث ها بين زوجين زمان صحبت كردن بيشتر از شنيدن مي شود. گاهي اوقات سكوت يك نفر دليل به گوش دادن نيست بلكه منتظر است حرف هاي طرف مقابل تمام شود و او شروع به صحبت كند. برقراري ارتباط نيز يك علم و هنر آموختني است و با تمرين بايستي در آن مهارت پيدا كرد. به عنوان يك قاعده كلي مشكل عمده آقايان در شنيدن (درك طرف مقابل) و مشكل اصلي خانم ها در گفتن (اظهار خود) است.

حالت تدافعي گرفتن

حتي حيوانات زماني كه احساس كنند قلمروشان در معرض خطر و تهاجم است، حالت تدافعي به خود گرفته و حتي ممكن است حمله كنند (حتي اگر نيت شما خوب باشد). بر حسب شخصيت، باورها و حرمت نفس شخص، قلمرو افراد نيز متفاوت مي باشد (براي مثال قلمرو يك خانم ممكن است ظاهر و خانواده اش باشد و براي يك مرد قدرت يا مقامش باشد). انتقاد، سرزنش، بي احترامي، مقصر دانستن و يا انگشت اتهام گذاشتن همگي عبور از قلمرو افراد به حساب مي آيند. متاسفانه بسیاری از زوجین از خط قرمز همسر خود عبور کرده و روی نقطه ضعف یکدیگر دست می گذارند.

شناسایی علل مشاجره هاي زناشويي می تواند مسیر درستی برای حل مشکلات زوجین باشد. چه بسا که بسیاری از زن و شوهرها عل رغم تلاش های فراوان در پی ترمیم روابط خود هستند اما، به دلیل عدم آگاهی از علت مشکل دچار سردرگمی و ناامیدی بیشتری می شوند. قاعدتا زمانی که شما بدانید علت مشاجره چیست سریع تر و به دور از تنش های بیشتر آن را بر طرف خواهید نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلبرگ گل محمدی را با خواص  پاک کننده پوست، پاکسازی سموم از بدن، افزایش متابولیسم بدن، کاهش دمای بدن و ضد تب، رفع بوی بد دهان، غلبه بر استرس و افسردگی، درمان سرفه خشک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0