اصول تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

2254 بازدید
24 بهمن 98
سمانه

تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

هر چند از دیرباز می دانیم که برای عملکرد طبیعی و سالم، بدن ما به طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد، اما، به طور روزافزونی نیز بر این باوریم که علت بسیاری از بیماری های تحلیل برنده امروزی، مانند دیابت، می تواند در اثر کمبود جدی برخی مواد غذایی فرعی، مانند ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه باشد. گمان می رود این اختلالات بدلیل چیزی از قبیل: خوردن غذاهای بیش از حد نیاز، زندگی در محیط های به شدت آلوده و قرار گرفتن در معرض استرس (که البته حدود این استرس برای تاثیرگذاری مشخص نیست) باشند. در این مقاله، ابتدا شما را با مهم ترین عامل دیابت و سپس تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی آشنا خواهیم کرد.

 

تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

 

مهم ترین عامل دیابت کدام است ؟

در ابتلا به دیابت دلایل مختلفی وجود دارد که به وضوح خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند، از جمله:

  • سن یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت است. در ایران 20 تا 50 سالگی بیشترین سن شیوع ابتلا به دیابت است.
  • وراثت تا 80 درصد در ابتلا به دیابت موثر است. اگر یکی از اعضای خانواده درجه یک (مادر، پدر، برادر یا …) مبتلا به دیابت باشد، به نظر می رسد سایر اعضای خانواده در معرض خطر قرار دارند.
  • عدم فعالیت بدنی یکی دیگر عوامل ابتلا به دیابت است. دیابت، مخصوصا دیابت نوع 2 با عدم تحرک تشدید خواهد شد.
  • فشار خون بالا،که با مقادیر فشار خون بالاتر از 90/140 میلی متر جیوه تعریف شده است، یکی از مهم ترین فاکتورهای خطر بروز عوارض دیابت و تشدید این عوارض است.
  • عفونت لوزالمعده از دیگر دلایل ابتلا به دیابت است. آسیب لوزالمعده، شروع دیابت و مشکلات گوارشی و هضم است. ورود گلوكز (قند) به كبد یا سایر سلول ها نیاز به هورمونی به نام انسولین دارد كه توسط لوزالمعده ساخته می شود. اگر هورمون انسولین ساخته نشود یا به مقدار كم ساخته شود و یا سلول های بدن به انسولین مقاوم شده و مانع ورود قند به داخل سلول شوند منجر به افزایش قند خون می شود.
  • سطح بالای تری گلیسیرید در خون، که یکی از انواع چربی های موجود در بدن است.
  • سابقه شخصی بیماری عروقی.
  • چاقیب یش از حد.

رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها

برخی گیاهان و غذاها می توانند به جذب موثرتر انسولین در خون منجر گردند و همچنین به کنترل قندخون در بدن بیماران و سیستم جریان خون کمک کنند. علت این امر می تواند اجزای تشکیل دهنده این غذاها و گیاهان (مثل ویتامین و مواد معدنی) باشد. اما شواهد حاکی از آن است که برخی گیاهان و غذاها دارای خواص درمان بخشی خاص هستند، که نمی توان این خواص را منحصرا به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این مواد نسبت داد.

تغذیه و رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

رژیم غذایی مناسب، اساس درمان بیماری دیابت (هم دیابت وابسته به انسولین و هم دیابت غیروابسته به انسولین) می باشد. ضمنا موثرترین راه، برای کنترل گلوکز خون، در این بیماران نیز هست. امروزه رژیم غذایی یک بیمار دیابتی تفاوت اندکی با افراد سالم دارد:

خوردن حداقل پنج نوع میوه و سبزیجات در هر روز، مصرف حداکثر 30 درصد کالری مورد نیاز از طریق چربی ها (بویژه چربی های اشباع نشده تک حلقه ای و چند حلقه ای) و کاهش مصرف نمک (سدیم) و غذاهای شیرین و خوردن مقادیر فراوانی از غذاهای سلولزدار.

 

همچنین بخوانید:  روش تهیه شیرینی های مناسب رژیم دیابت

 

مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت

  • جو سبوس دار، پیاز، کنگر فرنگی و حبوبات همگی توانایی کاهش قند خون را دارند.
  • جوانه گندم، موز نرسیده، بوقلمون، ماهی، گردو، فلفل قرمز و سبزیجاتی مانند گل کلم ایتالیایی و گل کلم (که همگی سرشار از ویتامین ب6 هستند) به کنترل قندخون کمک می کنند.
  • صدف ماهی، گوشت بی چربی، غلات سبوس دار، حبوبات، تخم کدو و گیاهان مغزدار (گردو، فندق، پسته و…) همگی حاوی مقادیر بالای روی و کروم می باشند (کمبود این دو ماده معدنی در دیابتی ها شایع است). ثابت شده است که گیاه قره قات به کنترل آسیب شبکیه چشم ناشی از دیابت کمک میکند.
  • جوانه گندم، تخم آفتابگردان، روغن شلغم فرنگی، بادام و سیب زمینی شیرین (که همگی سرشار از ویتامین ای هستند) ثابت شده است که به بهبود جریان خون بیماران دیابتی همچنین بهبود آسیب عصبی کمک می کند.
  • عرق گزنه تازه از زمان روم باستان برای تحریک جریان خون به کار می رفته است. گیاه قاصدک نیز دارای همین اعتبار زمانی برای تحریک جریان خون در کبد (که محل ذخیره گلوکز است) می باشد.

غذاهای مجاز برای دیابتی ها

غذاهایی که آن ها را همیشه و به هر مقدار که دلخواه شماست می توان مصرف کنید:

  • انواع سبزیجات، از هر نوع که باشند.
  • انواع پیاز و غذاهای هم خانواده با آن (مثل سیر)
  • نخود سبز و لوبیا سبز
  • قارچ ها
  • انواع میوه
  • سبزیجات سالادی (خیار سبز، فلفل سبز، گوجه فرنگی و غیره)
  • چای، قهوه، آب، آب گوجه فرنگی (در حد تعادل) و سوپ

چند نکته در رژیم غذایی روزانه بیماران مبتلا به دیابت

نخستین چیزی که دیابتی ها باید بخاطر داشته باشند اینست که بدلیل آنکه توانایی بدن در جذب قند به تحلیل رفته است، سیستم بدنی آن ها هرگز نباید مالامال از مواد حاوی گلوگز گردد. در عمل این بدان معنی است که دیابتی ها باید سه وعده غذا، بطور منظم، با زمان بندی مشخص و مقادیر معقول در طول روز مصرف کنند. این سه وعده معمولا صبحانه، ناهار و شام بعلاوه چند وعده غذایی سبک مثل چاشت، چای عصرانه و کمی غذای سبک قبل از خواب می باشد. دیابتی ها وابسته به انسولین باید 15 تا 30 دقیقه بعد از تزریق انسولین غذا بخورند. این امر سبب می شود انسولین زمان کافی برای جذب در خون داشته باشد و بتواند آماده هضم غذا گردد.

در مقالات قبلی روش تهیه انواع غذاها، سوپ ها و کیک های ایده آل برای افراد دیابتی ارائه شده است که مطالعه آن ها را توصیه می کنیم. با این وجود این امر مهم را باید به خاطر بسپاریم که انتخاب رژیم غذایی مناسب، باید زیر نظر پزشک متخصص انتخاب گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شقاقل را با خواص درمان بیماری های ‎کلیه، زیبایی و جوانسازی پوست، درمان آسم، رفع سرماخوردگی، درمان یبوست، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، تقویت قوای جنسی، کاهش وزن، پیشگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0