رژیم غذایی برای کاهش اثرات منفی استرس

1601 بازدید
12 اسفند 96
آلاله

رژیم غذایی برای کاهش اثرات منفی استرس که بد نیست با آن آشنا شویم :

تاثیر استرس بر بدن :

دوره های فشار و استرس کوتاه یا بلند مدت بخشی از زندگی همه ی ما انسان ها هستند، ممکن است شما ندانید، ولی واقعیت آن است که استرس بر توانایی بدن شما برای تحمل و هضم انواع غذاها تاثیر می گذارد، یکی از اتفاقاتی که تحت استرس رخ می دهد، انسداد ناگهانی رگ های خونی است. این مسئله باعث افزایش فشار خون و همچنین کاهش جریان خون ورودی به معده و روده ها می شود. در شرایط استرس، جریان آنزیم ها که به فرایند گوارش کمک می کنند، نیز کند می شود.

اتفاق دیگری که بلافاصله در تمام عکس العمل های تنش بروز می کند یک هشدار هورمونی است، مبنی بر این که خون شما به گلوکز بیشتری نیاز دارد، در این حالت شما احساس گرسنگی بیشتری می کنید. اگر استرس شما از نوع روانی باشد، شما را بر آن می دارد که مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید و در نتیجه اضافه وزن هم، بر مشکل شما اضافه خواهد شد.

در این جا راهنمایی برای پیروی از یک رژیم غذایی ضد استرس ارائه می شود :

مصرف نمک و دیگر منابع سدیم دار را محدود کنید، چون آن ها با فشار خون بالا ارتباط دارند. به خاطر داشته باشید که ممکن است مواد نگه دارنده هم حاوی سدیم باشند. در نوشیدن قهوه و چای میانه روی کنید و به خاطر داشته باشید که در هر دوی آن کافئین وجود دارد. کافئین، نیکوتین و الکل از مواد محرک هستند. باید روزانه هشت لیوان بزرگ مایعات مصرف کنید. این مایعات هر چیزی می توانند باشند، ولی حداقل دو لیوان آن آب خالص باشد، این کار کمک می کند که محصولات زائد از بدن شما شسته و دفع شوند.

غذاهایی را بخورید که غنی از پتاسیم باشند، نظیر پرتقال و موز. پتاسیم برای برقراری تعادل مناسب مواد معدنی در مایعات درون بدن ضروری است و در انقباض عضلانی نقش کلیدی دارد. باید مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی کلسیم دریافت می کند، چون معمولا بدن ما در وضعیت استرس، کلسیم بیشتری از دست می دهد. شما باید سعی کنید که حداقل روزانه دو لیوان شیر کم چرب مصرف کنید.

رژیم غذایی برای کاهش اثرات منفی استرس

رژیم غذایی برای کاهش اثرات منفی استرس

اهمیت مصرف ویتامین ها در حالت های  استرس زا

مصرف ویتامین ث بسیار مهم است، چون دیواره ی مویرگ ها را انعطاف پذیر نگه می دارد. اولین علامت استرس این است که رگ خونی مسدود می شود، و این امر موجب کمبود ویتامین ث در بدن می شود. منابع ویتامین ث عبارتند از مرکبات و سبزیجات تازه که می توان آن ها را به صورت خام یا سالاد مصرف نمود.

ویتامین ب کمپلکس به عنوان یک کاتالیزور، در فرآیند تولید انرژی و سوخت و ساز پروتئین و چربی ها عمل می کند. این ویتامین هم چنین برای کارکرد دستگاه اعصاب مرکزی ضروری است. در شرایط استرس (به ویژه استرس یا تنش های جسمانی) توصیه می شود که از مکمل های ویتامین ب استفاده کنید. مصرف سبزیجات پهن برگ، تخم مرغ، شیر، غلات کامل، حبوبات و مخمر را افزایش دهید.

 

همچنین بخوانید: درمان موثر و مفید برای استرس

 

نیتروژن که پایه پروتئین های بدن است در شرایط استرس از بدن دفع می شود؛ بنابراین پروتئین در دوران استرس باید ده درصد زیادتر شود. برای دستگاه گوارش بهتر است که به جای سه وعده سنگین پنج وعده غذای سبک تر داشته باشید. وعده های غذایی کوچک تر اضافی را می توانید در قالب عصرانه میل کنید. قبل از هر وعده غذایی استراحت کنید. پیش از شروع صرف غذا پشت میز بنشینید و همه ی نگرانی های تان را فراموش کنید.

فراموش نکنیم :

سعی کنید سیب با پوست، زردآلو، لوبیا سبز، کلم پیچ، گل کلم، آلبالو، گیلاس، ذرت، گریپ فروت، لیمو و لیمو شیرین، کاهو، خربزه، قارچ، بامیه، پرتقال، هلو، گلابی، آناناس، آلو، سیب زمینی، برنج و گوجه فرنگی را در برنامه غذایی تان بگنجانید. همه ی این میوه ها پتاسیم فراوان و سدیم اندک دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0