topNotif

ریشه جینسینگ قرمز و خواص درمانی آن

6767 بازدید
31 شهریور 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با ریشه جینسینگ قرمز و خواص درمانی آن آشنا شوید

جینسنگ قرمز (Red ginseng) که با نام های دیگری مانند جینسنگ قرمز کره ای و جینسینگ پاناکس شناخته می شود، یکی از گیاهان با ارزش دارویی و درمانی فراوانی است که در غذاهای آسیایی خصوصا کره به شکل تازه و یا پخته شده به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی گیاه جینسینگ دارای گونه های مختلف از خانواده عشقه‌ایان (Araliaceae) است که جینسینگ پاناکس یکی از گونه های آن است. حال در ادامه این مقاله با ریشه جینسینگ قرمز و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

ریشه جینسینگ قرمز و خواص درمانی آن

ریشه جینسینگ قرمز و خواص درمانی آن

 

تفاوت ریشه جینسینگ قرمز و ریشه جینسینگ سفید

از لحاظ درمانی تفاوت چندانی بین جینسینگ قرمز و سفید وجود ندارد. در واقع ریشه جینسنگ کره ای نیز در ابتدا سفید است که بعد از عملیات خشک شدن در برابر نور خورشید به دست می‌آید. اما امروزه این فرآیند طی پروسه بخار دادن حاصل می شود. این تغییر رنگ در اثر کاراملیزه شدن قندها در ریشه این گیاه ایجاد می شود و علاوه بر تغییر رنگ سبب شیرین شدن مزه ریشه می شود. ریشه جینسینگ قرمز نسبت به جینسینگ سفید طبعی گرم دارد.

خواص درمانی ریشه جینسنگ قرمز

درمان کم خونی

این ریشه دارای نسبت خوبی از عنصر آهن است، در نتیجه به ساخت گلبول های قرمز و هموگلوبین خون که وظیفه انتقال مواد غذایی و اکسیژن به تمام قسمت های بدن از طریق شریان های خون را بر عهده دارد، کمک کرده و سبب درمان و پیشگیری از کم خونی می شود.

درمان بی خوابی و اختلالات خواب

جینسینگ قرمز با خاصیت آرامبخشی که دارد به کاهش استرس و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و سبب درمان اختلالات خواب از جمله بی خوابی می شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مصرف این ریشه با تنظیم کلسترول خون و تنظیم فشار خون در بدن از بیماری های جدی مانند سکته‌های قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و غیره جلوگیری کرده و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

 

تاخیر در بروز علائم پیری

جینسینگ قرمز سرشار از آنتی اکسیدان های مفیدی است که از علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و خطوط روی دست ها، پیشانی، زیر چشم و دیگر نواحی جلوگیری کرده و یا آن را به تاخیر می اندازد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

جینسینگ کره ای ایمنی عمومی بدن انسان را تقویت کرده و توانایی برای مقابله با بیماری های مختلف به ویژه بیماری های ناشی از عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا و سایر موارد را فراهم می کند.

درمان مشکلات پوستی

این ریشه مشکلات پوستی مانند سیاهی دور چشم، انواع جوش از جمله جوش سرسیاه و آکنه هایی که بر روی صورت، قفسه سینه یا پشت ظاهر می شوند را از بین می برد. همچنین با بهبود گردش خون در شریان های زیر پوست به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما نیز کمک می کند. علاوه بر این، برای ایجاد طراوت، سفید و درخشان شدن پوست بسیار موثر است.

خاصیت ضد سرطان

جینسینگ قرمز به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها، بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های خطرناک مانند سرطان به خصوص سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان پوست، سرطان ریه و سرطان کبد را کاهش می دهد.

درمان اختلالات گوارشی

جینسینگ قرمز برای درمان اختلالات گوارشی و مشکلاتی از قبیل اسهال، یبوست، دفع گازها و غیره مفید است. همچنین، برای افرادی که می خواهند وزن اضافه کنند تجویز می شود، زیرا این گیاه اشتها آور است و به درمان لاغری کمک می کند.

درمان ناباروری

ریشه جینسینگ قرمز به اختلال نعوظ و نازایی در زنان و مردان و همچنین، اختلالات اسپرم سازی در مردان کمک می کند، اما باید توجه داشت که جینسنگ نباید توسط زنان باردار مصرف شود.

سایر خواص درمانی ریشه جینسینگ قرمز

1- قند خون را تنظیم می کنید، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

2- تقویت و احیای بدن را انجام می دهید، بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می کنند ورزشکاران و به طور کلی افرادی که در طول روز فعالیت زیادی می کنند از جینسینگ قرمز در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

3- با تحریک سلول‌های مغزی، به بهبود و ارتقا عملکرد یادگیری و حافظه کمک کرده و از بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر پیشگیری می کند.

4- این ریشه به رفع تنگی نفس و بیماری های تنفسی نیز کمک می کند.

طریقه مصرف

سه گرم از پودر ریشه جینسینگ قرمز را در یک لیوان آب جوش ریخته و درب آن را بپوشانید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه باقی ماند و دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل می کنید. این میزان را می توان تا سه بار در روز تکرار کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0