topNotif

زخم معده و مواد غذایی ممنوعه برای این بیماری

2604 بازدید
02 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 13 آذر 1398

با زخم معده و مواد غذایی ممنوعه برای این بیماری آشنا شوید

بسیاری از افراد چاق به علت زخم در معده (اولسر پپتیک)، با دردهای شدید معده و مشکلات گوارشی مواجه می شوند. بیماری زخم معده در افراد، غذا خوردن و نوشیدن را بسیار مشکل می کند، بنابراین در طول این بیماری، سایر قسمت های بدن بیمار نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

به طور کلی اعتقاد بر این است که به علت استرس بیش از حد و یا غذاهای سرخ شده، تند و داغ، مشکل زخم معده به وجود می آید. البته دلیل اصلی زخم‌معده، باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) است. بسیاری از مواد غذایی هستند که مصرف بیش از حد آن ها باعث افزایش احتمال بروز بیماری های معده، به خصوص زخم در معده می شوند، زیرا آن ها روی معده ها تاثیرات منفی بسیاری دارند. در ادامه متوجه خواهید شد که با مصرف بیش از حد چه غذاهایی، خطر ابتلا به زخم در معده افزایش می یابد.

 

چه غذاهایی باعث افزایش ابتلا به زخم معده می شوند؟

چه غذاهایی باعث افزایش ابتلا به زخم معده می شوند؟

 

علائم زخم معده

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائم واضحی نداشته باشند، اما در برخی افراد درد در قسمت فوقانی شکم احساس می شود، که این درد ممکن است از ناحیه ناف تا استخوان های قفسه سینه گسترش یابد. این اتفاق در هنگام خالی بودن معده و یا شب ها بدتر شده و با خوردن غذا بهبودی موقت حاصل می شود. علائم دیگر زخم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ همراه با خون قرمز
  • احساس نفخ
  • خون در مدفوع یا مدفوع تیره رنگ
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تغییر در اشتها

چه غذاهایی باعث افزایش ابتلا به زخم در معده می شوند؟

قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار

غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین باعث افزایش و تشدید زخم‌ در معده می شوند. مصرف بیش از حد قهوه و چای برای سلامتی شما مناسب نیست. مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار باعث افزایش تولید اسید در معده شده و این امر منجر به افزایش مشکلات معده می شود. با افزایش اسید در معده، زخم‌معده تحریک می شود و درد معده یا مشکلات دیگر افزایش می یابد. کافئین در نوشیدنی و مواد غذایی مانند چای، قهوه، شکلات، کولا، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشابه های گازدار وجود دارد. بنابراین، اگر مشکل زخم در معده دارید، از مصرف این نوشیدنی ها یا مواد غذایی اجتناب کنید.

 

همچنین بخوانید: سوزش معده و راه های درمان آن

 

غذاهای تند

ادویه های تند سبب مشکلات معده از جمله زخم می شوند. اگر شما مشکلات معده داشته باشید با مصرف ادویه ها و مواد غذایی تند مشکل شما افزایش و وخیم تر خواهد شد. بنابراین، از مصرف ادویه های تند، قبل از بهبودی کامل، اجتناب کنید. به خصوص از مصرف ادویه هایی مانند فلفل سبز تند و فلفل قرمز جدا خودداری کنید.

سیگار و مشروب

الکل باعث افزایش مشکلات معده می شود، بنابراین بیماران مبتلا به این بیماری باید از مصرف الکل پرهیز کنند. علاوه بر این، سیگار کشیدن هم روی هضم غذا تاثیر می گذارد و می تواند آن را تشدید کند.

شیر داغ

اگر شیر بسیار داغ مصرف می کنید، این امر می تواند علاوه بر ایجاد گاز در معده، باعث زخم در معده نیز بشود. در زمان های قدیم، شیر مانند آنتی اکسیدان ها برای از بین بردن مشکلات معده استفاده می شده است. اما بعد از تحقیقات، مشخص شد که بعد از نوشیدن شیر، در ابتدا مشکلات بیماران مبتلا به زخم معده تسکین یافته، اما بعد از گذشت چند روز، علایم زخم‌ در معده نسبت به قبل شدت بیشتری پیدا می کنند. شیر باعث تشدید ترشح اسید در معده شده و اسید معده، زخم معده را تحریک کرده در نتیجه، درد و مشکلات معده بیشتر می شود. بنابراین، از آشامیدن شیر داغ (مگر اینکه به توصیه پزشک باشد) اجتناب کنید.

گوشت

در گوشت حیوانات، اسیدهای پروتئین بسیار زیادی وجود دارد. بنابراین، برای هضم آن، سیستم گوارش شما باید مقدار زیادی کار کند، که در نتیجه مقدار قابل توجهی اسید ترشح می شود. چنین اتفاقی درد در معده را افزایش می دهد. بنابراین اگر شما به خوردن گوشت علاقه دارید، تا زمانی که زخم معده شما به طور کامل درمان نشده، از خوردن آن پرهیز کنید.

چه غذاهایی برای سلامتی معده مفید هستند؟

انواع مختلفی از غذاها نظیر غلات کامل، لوبیا، حبوبات، میوه (موز و سیب)، سبزیجات سبز (مانند کلم بروکلی، مارچوبه و کنگر فرنگی) تخم کتان وجود دارند که سلامت معده و دستگاه گوارش را پشتیبانی می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0