topNotif

معرفی گیاه زرنباد و خواص درمانی آن در طب سنتی

7184 بازدید
21 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

زرنباد و خواصش را بشناسیم !

در کتب سنتی با نام های عربی زرنباد، زرنبا و عرق الکافور آمده است. ساقه زیرزمینی گیاهی است، گیاهی از خانواده زنجبیل، در شرفنامه منیری آمده است که زرنباد ریشه گیاهی است که به هندی کچور می نامند. این اختلاط بین زرنباد و زدوار در اغلب مدارک لغتنامه های فارسی وجود دارد، در صورتی که این دو گیاه مختلف هستند.

مشخصات زرنباد را بدانیم !

زرنباد بیخ گیاهی است کمی معطر، سطح خارجی آن غباری و تیره و مغز آن مایل به زردی و طعم آن تند و کمی تلخ است. انواعی که بوی آن ضعیف و کمی شیرین باشند، نوع نامرغوب آن می باشد. به طور کلی از نظر تجارتی دو نوع است، نوعی از آن کمی از قطعات زنجبیل بزرگتر و تندتر و بوی آن شبیه بوی زنجبیل و از آن کمی بوی کافور متصاعد می شود. این نوع را پس از خارج نمودن از زمین تمیز نموده، جوش داده و خشک می نمایند.

زرنباد و خواصش را بشناسیم

زرنباد و خواصش را بشناسیم

نوع دیگر ضخیم و بلندتر است و پس از بیرون آوردن از زمین آن را تمیز کرده و جوش می دهند، سپس آن را ورق ورق کرده خشک می نمایند که زودتر خشک شود. گیاه آن دارای برگ های بلند غلاف وار به طول حدود یک متر و به عرض 10-12 سانتیمتر شبیه برگ زردچوبه و از برگ زنجبیل بزرگتر است. گل های آن به رنگ زرد و مجتمع به صورت سنبله است، وطن این گیاه هندوستان و چین می باشد و نیروی دارویی ریشه آن تا سه سال باقی می ماند.

ترکیبات شیمیایی زرنباد را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در بیخ زرنباد اسانس روغنی فرار وجود دارد. از ساقه زیرزمینی آن ماده زرومبون جدا شده است. ماده زرومبون که یک مونوسیکلیک سسکی ترپن کتون است در محیط رشد باکتری های مایکرو کوکوس پیوجنیس واریته اوروثوس و همچنین مایکوباکتریوم توبرکولوزیس را متوقف می کند یعنی نوعی آنتی بیوتیک است.

 

همچنین بخوانید:  روغن مریم گلی و خواص آن

 

خواص و کاربرد زرنباد

در هند زرنباد در تمام موارد از نظر خواص جانشین زنجبیل است. در هند و چین زرنباد را در الکل خیسانده و به عنوان مقوی، محرک و تصفیه کننده خون و خون ساز مصرف می کنند و به علاوه تا دو هفته پس از زایمان برای رفع ضعف و سرگیجه استعمال می شود و له شده و کوبیده آن را برای رفع تشنج بر سر بچه ها می اندازند. اگر ضماد له شده آن را روی شکم بچه بیندازند برای رفع تب مفید است.

در فیلیپین از جوشانده آن در استعمال داخلی برای معالجه آسم می خورند و در استعمال خارجی جوشانده غلیظ آن را مانند روغن مالیدنی در مواضع رماتیسمی برای تسکین درد و روماتیسم می می مالند. در گینه جدید این گیاه نقش مهمی در تمام مراسم و تشریفات مذهبی مردان دارد و زنان را عقیم می کند و اما طبق نظر حکمای طب سنتی زرنباد دارای طبیعتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که فرح آور و مقوی دل، دماغ، معده و برای افزایش نیروی جنسی مفید است.

تریاق زهر جانوران سمی است و قی را بند می آورد و مدر است و قاعده آور و مسهل سودا می باشد و برای سرفه سرد و بلغمی، خفقان، گاز و بادهای رحم و شکم روش اطفال مفید می باشد. خوردن آن برای تحریک جنسی و در دهان نگه داشتن آن برای درد دندان نافع است.

جویدن آن برای تسکین سرفه سرد مزمن و رفع بوی سیر و پیاز از دهان مفید است. ضماد تازه آن برای تحلیل ورم های سرد و تسکین درد آن، مالیدن آن به موی سر برای جلوگیری از ریزش مو نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زرنباد را با خواص فرح بخش و مقوی اعصاب، ضد تهوع و قاعده آور، مسهل سودا و ادرارآور، ضد خفقان و خارج کننده گازهای روده، مسکن سرفه های مزمن و تصفیه کننده خون، تقویت کننده عمومی بدن و تحریک کننده نیروی جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0