topNotif

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

2561 بازدید
17 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

فشار روی ستون مهره ها !

ظاهرا عصایی که به انسان کمک کرد تا بتواند روی دو پا خود بایستد یعنی ستون فقرات انسان هنوز در مرحله تکامل است. ستون مهره ها حرکت ایستاده را به راحتی نمی پذیرد زیرا با این روش فشار زیادی به آن تحمیل می شود، تحمل وزن سر به تنهایی برای برخی افراد آن قدر دشوار است که پشت آن ها را خم می کند. جای هیچ شگفتی نیست که برای ستون مهره ها و دیسک های مستعد بیماری نیز، روش های درمانی روان تنی خاص وجود دارد.

آسیب پذیری در نهایت ثبات !

ستون مهره ها به کمک عضلات بدن ما را حمل کرده و ما را قادر می سازد تا به حالت ایستاده حرکت کنیم، این ستون از بیست و چهار مهره متحرک در قسمت های گردن، پشت و کمر و ده یا یازده مهره بی تحرک خارجی و دنبالچه تشکیل شده است. در وسط هر مهره یک سوراخ قرار دارد، این سوراخ ها روی هم قرار گرفته و کانال مهره ای را تشکیل می دهند که نخاع و اعصاب را که از مغز منشعب می سازند، در بر می گیرند و حفاظت می کند.

ستون مهره ها از یک ساختار فنی شگفت انگیز برخوردار است در عین ثبات و استقامت دارای تحرک است و با بهره گیری از پانصد و پنجاه عضله، چهار صد عصب و پی و صد و چهل و چهار مفصل کوچک، یک اندام فعال را تشکیل می دهد. تمام مهره ها در اصل به هم شبیه هستند غیر از دو مهره بالایی گردن به نام های اطلس و آکسیس که با بقیه تفاوت دارند. صفحات کوچک بین مهره ها که به نام دیسک مشهورند، فاصله لازم را بین دو مهره حفظ کرده و امکان تحرک در تمام ستون را فراهم می کنند. ستون فقرات در ادبیات عامیانه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. ستون مهره نداشتن به معنی ضعف و اراده و پشتکار است و نشان دادن ستون مهره به معنی نشان دادن غیرت و قدرت پیشبرد کار است.

بخش های عمده !

ستون مهره ها از سه بخش عمده تشکیل شده است، مهره های گردن که شامل هفت مهره، مهره های سینه ای ( پشت) شامل دوازده مهره و مهره های کمری شامل پنج مهره، وقتی از گردن و گلو شکایت می کنیم به طور معمول منظور ما همان عوارض مهره های گردنی است. و هنگامی که از پشت درد می نالیم ناله ها به عوارض مهره های پشتی مربوط می شود و وقتی از کمر درد رنج می بریم علت آن عوارض مهره های کمری است.

عامل اصلی بیشتر عوارض ستون مهره ها، داشتن حالت های غلط نشستن و برخاستن است. منظور از حالت، وضعیت و نحوه قرار گرفتن اسکلت و استخوان بندی انسان به خصوص ستون مهره ها است، به همین دلیل درمان یا پیشگیری این عضو در دست خود افراد است، ناهنجاری های این عضو متحرک به ندرت به سایر اعضا و عضلات مربوط می شود. دردها و مشکلات قسمت های مختلف ستون فقرات می تواند منشا روانی نیز داشته و یا با مشکلات روانی خاصی در ارتباط باشند.

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

دردهای مهره های گردن !

خشکی گردن در واقع گردش گردن به چپ و راست را با درد همراه می کند. دردهای کش دار و گزنده که فقط هنگام حرکت گردن احساس می شود باعث می گردد شخص در یک واکنش غیر ارادی تلاش کند تا با گردنی کشیده و ثابت حرکت کرده و از هر گونه حرکت گردن به چپ و راست یا عقب خودداری نماید. بسیاری از فعالیت های شغلی، حالت های غلط نشستن یا ایستادن مداوم را به شخص تحمیل می کنند.

حالت های غلط مداوم موجب خشکی و تحلیل عضلات شده و استخوان ها را ضعیف می کنند. با نرمش های مناسب می توان عضلات را تقویت نمود و آثار ناشی از فشار را جبران کرد، این کار به شما کمک می کند تا در روز بتوانید از حالت های صحیح نشست و برخاست استفاده کنید. همه کسانی که شغل آن ها مستلزم ایستادن مداوم یا حرکت های یک جانبه است، در معرض دردهای مهره های گردن هستند.

علت های احتمالی !

به طور معمول دردهای ستون مهره های گردن نتیجه حالت های غلط نشست و برخاست است که سال های طولانی تکرار شده اند. عضلات در برابر فشارهایی که مانع جریان خون می شوند از خود واکنش نشان می دهند، اختلال در جریان خون موجب سخت شدن بافت عضلات می شود، به همین دلیل دیسک های بین مهره ها فرصت استراحت پیدا نکرده بیش از حد از خود فشرده و متراکم می شوند. سایر عضلات نیز در تلاش برای برقراری توازن و هماهنگی تحت فشار قرار می گیرند.

هماهنگی بین عضله و استخوان مختل شده و بین اعضا و جوارح دیگر یک دور تخریبی شروع می شود و هر کدام درد و فشار دیگری را تشدید می کند. بعد از این صدمات شخص دیگر توان کمر راست کردن در مسیر زندگی را نخواهد داشت. بی دلیل نیست که جدی بودن و صداقت با خود یکی از موارد مهم بحث درباره انواع مختلف بیماری های ستون فقرات است. بسیاری از دردهای گلو و گردن به حساب سرماخوردگی منظور می شوند. کسی که بعد از ورزش، با سر و گردن عرق کرده خود را در معرض باد قرار می دهد به احتمال زیاد عضلات گردن او برای مدت کوتاهی دچار گرفتگی و درد می شود. سایر عضلات نیز در صورت قرار گرفتن در شرایط تغییر حرارت ناگهانی همین واکنش را بروز می دهند.

زمینه های نهفته روانی !

کسی که از چیزی می ترسد ناخودآگاه سر و گردن را در سینه فرو می برد عضلات خود را در هم می فشارد و تلاش می کند جثه خود را کوچکتر کند، در این حالت جریان خون در قسمت های تحت فشار و دیسک های بین مهره ها مختل می شود، مشکلات روانی به این ترتیب به جسم شخص منتقل شده و استواری و ایستادگی قامت را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیشتر موارد دردهای ستون مهره ها بیان کننده تشدید فشارهای روانی هستند، ستون مهره ها از نظر فیزیکی مسئولیت حرکت ایستاده انسان را بر عهده دارد، ولی بعضی افراد در شرایط تشدید فشار به معنی واقعی کلمه حالت توسری خورده به خود می گیرد و با اندامی در هم رفته و گردنی آویزان حرکت می کنند.

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

مفهوم دردهای ناحیه گردن !

به طور معمول در مورد علت دردهای ستون مهره ناحیه گردن، ترس و عدم اطمینان مطرح می شوند. افراد ترسو و نامطمئن به دلیل فرو بردن مداوم سر و گردن در سینه و تنه بیش از دیگران از درد مهره های ناحیه گردن رنج می برند.

خودیاری و درمان های جایگزین !

کسانی که مدام از درد مهره های ناحیه گردن در رنج هستند باید ابتدا مشخص کنند که از چه عواملی وحشت دارند و چه مواردی برای آن ها مشکل ساز است. یک تجزیه و تحلیل صادقانه از خود می تواند مسئله را روشن کرده و به یک راه حل ریشه ای منجر شود. فراگیری ورزش های رزمی روش موثری است برای کمک به افرادی که گرفتار عوارض ناشی از ترس هستند : ورزش های رزمی ترس را کاهش می دهد و بدن را نیرومند تر و مقاوم تر می کند، به عضلات و اسکلت کمک می کند که فرم و حالت بهتری پیدا کنند.

کدام روش درمانی موثرتر است !؟

اگر دردهای شدید ناشی از اختلال مزمن در حالت و فرم ستون مهره ها باشند باید از ترکیب توام روان درمانی و فیزیوتراپی استفاده کرد. ماساژ، نرمش، کیسه ی آب گرم یا کیسه ی یخ همراه روان شناسی برای یافتن ریشه علت می توانند بر سخت ترین عوارض غلبه کنند مشروط بر اینکه بیمار آمادگی داشته باشد تا به طور اصولی با زمینه های روانی بیماری درگیر شود. مسکن ها و آرام بخش ها تنها می توانند نقش کمک های موقتی را داشته باشند.

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

درد مهره های پشت یا عوارض ناشی از تحریک مهره های سینه !

عوارض مشخصه :

به طور معمول دردهای پشت ناشی از عوارض تحریک مهره های سینه ای است که بیشتر در نقاط مشخصی ظاهر شده و به یک طرف بدن محدود می شود. این دردها اغلب به صورتی مبهم و مداوم بوده و در صورت وارد کردن فشار روی عضله یا استخوان مربوطه درد برای مدت کوتاهی تشدید می شود. درد اغلب به نقاطی منتشر می شود که از محل مهره های سینه ای فاصله زیادی دارند و علت این امر هم طولانی بودن رشته های عصبی است.

علت های احتمالی !

پشت درد هم مثل سایر دردهای ستون مهره ها نتیجه حالت های غلط نشست و برخاست است. عضلات تحت فشار قرار گرفته و سخت می شوند، جریان خون دچار اختلال شده و تمام سیستم عضلات توازن خود را از دست می دهد و دیسک ها در هم فشرده می شوند. برخی بیماری های ستون مهره ها می توانند ژنتیکی باشند، نوع دیگری از بیماری های شایع ستون مهره ها انحراف در امتداد ستون مهره هاست که در مواضع انحراف و اطراف آن ایجاد درد کرده و به ندرت قابل معالجه است. ولی تمرین حالت های صحیح می تواند از پیشرفت بیماری و توسعه ضایعات جلوگیری کرده و در بعضی موارد موجب بهبود گردد. دردهای ستون مهره ها می تواند علت روانی داشته باشند.

زمینه های نهفته روانی !

دردهای ستون مهره ها اغلب نشانه افزایش فشارهای روانی هستند. ستون مهره ها که عامل اصلی حرکت ایستاده انسان است در مقابل فشارهای روحی، واکنش فیزیکی نشان می دهد و زیر بار فشارهای روحی که شخص بر خود تحمیل می کند خم می شود. یک کمر خم شده نشانه بار بیش از حد است و هر چه فشار بار بیشتر باشد به همان نسبت خمیدگی کمر هم بیشتر می شود.

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

رابطه جاه طلبی و کمر درد !

اشخاص جاه طلب و پر تلاش به شدت در معرض خطر هستند. هدف های دور و دراز آن ها را در فشارهای روانی قرار می دهد، دائم در هیجان هستند و بدن آن ها آماده نشان دادن واکنش است گویی که در هر لحظه باید حمله ای را دفع کنند. این تنش های مداوم روی بدن موجب می شود که شخص مدام در نشستن و برخاستن خود حالت های غلط داشته باشد، به طور معمول کمر درد بهایی است که اشخاص برای جاه طلبی های خود می پردازند. به همین ترتیب بیشتر اشخاصی که به سختی دست از کار می کشند و در طول روز کمتر به خود استراحت می دهند از کمر درد رنج می برند. ولی این افراد راحت تر می توانند به خود کمک کنند، تمرین های ورزشی در بین هیجان ها و تنش های مداوم به عنوان یک تنوع آرامش و تخلیه لازم را برای بدن فراهم می کند.

خودیاری و درمان های جایگزین !

حرف اول و آخر در حالت صحیح نشستن است، توجه داشته باشید که در نشستن باسن را عمودی و کمر را مستقیم نگه دارید. با پشت قوز کرده داخل صندلی یا مبل فرو نروید، بهترین وسیله برای درست نشستن صندلی های جدیدی هستند که مطابق فرم آناتومی بدن ساخته شده اند. در صورت بروز دردهای شدید که با نرمش و صحیح نشستن رفع نشود باید به پزشک مراجعه کنید تا علت درد شما را بررسی کند.

 

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی شفابخش برای درمان کمر درد

 

درد مهره های کمر – دیسک و سیاتیک !

عوارض مشخصه : احساس دردهای ناگهانی و سوزش دار که گاهی تا ران ها و پاها هم منتشر شده و شخص احساس می کند که قادر به هیچ حرکتی نیست. آسیب دیدگی دیسک یا گرفتگی عصب می تواند در سایر اندام ها نیز درد ایجاد کند.

علت های احتمالی !

در اینجا نیز مانند سایر دردهای ستون فقرات، حالت های غلط جسمی و روانی نقش بزرگی دارند. کسانی که به سبب کار روزانه باید برای برداشتن باری کمر خود را خم کنند دیر یا زود به کمر درد مبتلا خواهند شد، به خصوص اگر با وضع غلط خم شده و با وارد کردن فشار به پشت خود بخواهند بار را از زمین جدا کنند.

ساییدگی های مهره های کمر بیشتر در کسانی که به کارهای دستی اشتغال دارند شایع است، زیر فشار قرار رفتن ستون مهره ها طی سالیان متمادی می تواند به سائیدگی توام با تغییر شکل مهره ها منجر شود. حالت غلط حرکات کمر می تواند موجب جابه جایی دیسک ها شود. فشار مداوم روی مهره های ناحیه کمر، موجب می شود که دیسک ها به طرف جلو یا عقب رانده شوند و اگر در این شرایط هسته غضروف مانند دیسک به سوراخ مهره ای فشار وارد کند دردهای شدیدی ایجاد خواهد شد.

زمینه های نهفته روانی !

بسیاری از کسانی که گرفتار درد مهره های کمر هستند عادت دارند که خود را در برابر دیگران خم کنند و خود را فدای دیگران کنند. دردهای ناحیه کمر راز دیگری را هم شکار می کنند این که فرد مورد نظر شخص سست اراده ای است و نمی تواند از بین دو راه یکی را انتخاب کند، نمی داند به پیش برود یا به عقب برگردد به همین دلیل افراد مسن هم که قصد انجام یک کار جدید یا عملی کردن یک فکر غیر معمول را دارند دچار عوارض کمر درد می شوند.

مثال شایع این موارد افرادی هستند که از کشور خود مهاجرت کرده اند ولی هنوز چشم و دل آن ها در پشت سرشان و به وطنشان است اگر این حالت بلاتکلیفی و جمع بین عشق و نفرت مدتی باقی بماند می تواند منجر به ضایعاتی در ستون مهره ها گردد و دیسک را به بیرون رانده و به نخاع فشار وارد کند. بعضی از افراد از این هم جلوتر می روند و مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند و نمی دانند چه می خواهند و به دنبال چه هستند!؟  و نمی توانند خود را اصلاح کنند و دچار این عارضه می شوند.

خودیاری و درمان های جایگزین !

کسی که اغلب از کمر درد رنج می برد باید از خود بپرسد برای چه این همه خود را فرسوده می کند؟ آیا این کار ضرورت دارد !؟ افرادی که از کمر درد رنج می برند همیشه در وظیفه شناسی مبالغه می کنند. کسی که قصد کمک به خود را داشته باشد نباید تجزیه و تحلیل علت ها را دست کم بگیرد، البته انجام و عمل به این توصیه ها در سال های جوانی و وقتی که دردها هنوز مزمن نشده اند تاثیر بهتری دارند.

ستون فقرات یک درد و ده ها علت

یک روش برای رهایی فوری کمر از فشار !!!

روی زمین یا رختخواب به پشت دراز بکشید، ساق پاها را روی یک صندلی یا جعبه بگذارید به نحوی که زانو زاویه نود درجه بگیرد، حال باسن را از روی زمین کمی بلند کنید که مقداری از وزن روی ساق پاها بیفتد به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و خارج شوید، این حرکت را با 5 بار شروع کرده و رفته رفته به 20 بار در روز برسانید.

پشت خود را تقویت کنید !

اگر می خواهید یک کار اساسی برای ستون مهره های خود انجام دهید، در باشگاه هایی که ایروبیک (نرمش با موسیقی) آموزش می دهند عضو شوید. در کلاس های مخصوص سلامت پشت شرکت کنید، در این کلاس ها به شما یاد می دهند که حرکات روزمره خود را طوری تنظیم و تصحیح کنید که برای پشت شما مفید باشد. در صورت تکرار متناوب درد و بی اثر بودن عملیات خودیاری به پزشک خانوادگی یا متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. با داروهای ضد التهاب، ماساژ، نرمش مناسب برای کمر تا حد زیادی می توانید مشکلات کمر خود را کاهش داده و کم کم رفع کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مومیایی را با خواص تقویت عمومی بدن، تقویت کلیه، تقویت قدرت باروری، قطع خونریزی معده، تسکین درد زانو، درمان فلج و سستی اعضای بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0