topNotif

سرطان خون از کجا می آید ؟

2260 بازدید
15 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

سرطان خون (لوسِمی یا لوکِمی) :

سرطان خون نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل گلبول های سفید پیش سازهای آن در خون مشخص می شود. لوکمی در زبان لاتین به معنی خون سفید است و موجب اختلال تکثیر گلبول، خون سازی و ایمنی طبیعی می شود. تجمع سلول های سرطانی، موجب تشکیل توده هایی در اندام های حیاتی، مانند مغز، یا بزرگ شدن غدد لنفاوی، کبد، طحال و ناهنجاری های عملکرد اعضای حیاتی بدن می شود.

لوسمی، شایع ترین سرطان کودکان در جهان است. لوسمی بر اساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت به دو گروه حاد و مزمن و بر اساس نوع گلبول سفید مبتلا به دو نوع لنفوییدی (لنفوبلاستی) و میلوییدی (میلوژن) تقسیم می شود. لوسمی یا سرطان خون، بیماری خون و مغز استخوان است که تا زمانی که در آزمایش خون دیده نشود، متوجه آن نخواهید شد. از آن جا که تشخیص به موقع آن برای درمان موفقیت آمیز حياتی است، دانستن این علایم که ممکن است ما متوجه آن نشویم لازم است.

علایم هشدار دهنده لوسمی عبارتند از :

احساس ناخوشی عمومی، ایجاد لکه های دانه اناری زیر پوستی، لخته یا منعقد شدن خون به دنبال ایجاد زخم یا بریدگی، ضعف و خستگی مفرط، دردهای استخوانی و مفصلی، تنگی نفس در اثر فعالیت، عفونت های مکرر و عود کننده، تب و لرز و علایم شبیه سرماخوردگی، رنگ پریدگی پیشرونده، تورم و بزرگ شدگی غده های لنفاوی، طحال و کبد، احساس سیری و بی اشتهایی، کم خونی، خواب آلودگی، ضعف و لاغری، خونریزی مکرر بینی، تورم و خونریزی لثه ها. علاوه بر این علایم، ممکن است عوارض ناشی از تجمع سلول ها و سرایت سرطان به سایر اندام ها ایجاد شود. در این موارد، سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، دوبینی، فلج اعصاب مغزی، عدم تعادل، تورم ناحیه گردن و صورت بروز می کند.

سرطان خون از کجا می آید ؟

سرطان خون از کجا می آید ؟

عوامل مستعد کننده بروز لوسمی عبارتند از :

جنس که لوسمی در جنس مذکر بیشتر ایجاد می شود، سابقه ابتلا به بعضی از بیماری های خونی یا سرطان، عوامل ژنتیکی (مانند نقایص کروموزمی و انتقال ژن معیوب)، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه یا هسته ای سرطان زا، اعتیاد به دخانیات، تماس با آلاینده های موجود در هوای محیط زیست و محل زیست و محل کار، نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن، سن (استعداد ابتلا به لوسمی با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و افراد بالای پنجاه و پنج سال باید بیشتر مواظب علایم هشدار دهنده بیماری باشند). استفاده از حشره کش‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را چهل و هفت درصد و لنفوم را چهل و سه درصد افزایش می دهد. مطالعات محققان نشان می دهد که تاثیر مخرب آفت کش‌ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است؛ زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و نمی تواند سم زدایی کنند.

 

همچنین بخوانید: فقر آهن زنگ خطر کم خونی

 

درمان سرطان خون :

درمان لوسمی، بر حسب نوع لوسمی، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، چگونگی سلامت عمومی و نحوه پاسخ بیمار به درمان متفاوت است. این درمان ها عبارتند از : درمان بیولوژیک یا ایمونولوژیک شامل بازسازی، تحریک، هدایت و تقویت دستگاه طبیعی دفاعی بدن بیمار که به وسیله آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار صورت می گیرد، درمان جراحی مانند عمل طحال برداری و عمل جایگزینی مغز استخوان سالم به جای مغز استخوان بیمار با هدف افزایش تحمل بیمار برای دریافت داروهای شیمی درمانی یا پرتو درمانی. جایگزینی مزبور از طریق پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی انجام می شود.

نکته : امروزه با روی کار آمدن الگوهای جدید درمان پیوند مغز استخوان و درمان بیولوژیک یا ایمونولوژیک و داروهای جدید ضد سرطان و پیشرفت علم ژنتیک و ساختارهای ژن انسانی، امیدهای تازه ای برای غلبه بر بیماری سرطان خون به وجود آمده است. همچنین از مهمترین عوامل در بهبود بیماری برخوردار بودن بیمار از روحیه بالا جهت مقابله با این بیماری است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0