topNotif

سفر به مناطق گرمسیری و مشکلات آن

1906 بازدید
31 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

سفر به مناطق گرمسیری و مشکلات آن که بد نیست بدانیم

دمای ثابت بدن از تعادل میان تولید گرما و دفع آن که توسط هیپوتالاموس صورت می گیرد حاصل می شود، تولید و تبخیر عرق مهمترین عامل در دفع گرما می باشد. تعریق مسئول 20 درصد از دفع گرماست ولیکن در مواقع افزایش گرمای محیط مهمترین عامل دفع گرما می باشد، البته در صورت بالا رفتن رطوبت محیط این مکانیسم غیر فعال می شود.

در شرایطی بدن با آب و هوای گرم تطابق پیدا می کند و این تطابق از طریق مکانیسم های متعددی اعمال می شود. مکانیسم تطابق شامل تعریق و افزایش دفع نمک در عرق، افزایش حجم پلاسما، افزایش برون دهی قلبی، افزایش حجم ضربه ای در بعضی افراد و همچنین در بعضی شرایط میزان تطابق پذیری فرد کمتر می باشد و فرد نیز بیشتر مستعد گرمازدگی است که می توان به شرایطی مثل چاقی، بیماری های پوستی، فشار خون پایین، بیماری قلبی، بیماری عفونی همراه، سرطان، سو تغذیه افراد مسن و خانم ها اشاره کرد. مصرف بعضی از داروها نیز باعث افزایش استعداد فرد به گرمازدگی می شود.

ضایعات پوستی ناشی از گرما !

مواجهه با گرما می تواند باعث بروز بعضی از بیماری های پوستی شود، مواردی همچون عرق سوز شدن، میلیاریا یا راش گرمایی، سنکوپ گرمایی، کهیر گرمایی، خستگی گرمایی، حمله گرمایی جز این موارد می باشند.

میلیاریا به صورت لکه های قرمز و آفتاب سوختگی خود را نشان می دهد، در واقع این بیماری ناشی از احتباس عرق و بسته شدن مجاری غدد عرق می باشد.

عرق سوز شدن ناشی از تعریق زیاد و بیشتر در افراد چاق دیده می شود. پوست نواحی چین دار مثل کشاله ران و بغل بیشتر دچار این عارضه می شوند و به صورت ضایعات قرمز رنگ خود را نشان می دهند.

کهیر گرمایی که به صورت موضعی یا گسترده خود را نشان می دهد،  کاهش تعریق و استفاده از لباس های نخی، شستشوی مکرر و کنترل علایم در مراحل اولیه، کاهش و یا اجتناب از مواجهه با گرما همگی جز مواردی هستند که می توانند کهیرهای گرمایی را کاهش دهند.

سنکوب گرمایی به صورت کاهش ناگهانی هوشیاری می باشد و ناشی از گشاد شدن عروق پوست، کاهش فشار خون و کاهش خون رسانی به مغز می باشد. در این حالت معمولا به دنبال فعالیت شدید و برای حداقل 2 ساعت کار شدید اتفاق می افتد، پوست خنک، عرق کرده و مرطوب و همچنین نبض فرد ضعیف می باشد و فشار خون معمولا زیر 100 قرار می گیرد.

سفر به مناطق گرمسیری و مشکلات آن

سفر به مناطق گرمسیری و مشکلات آن

درمان سنکوپ گرمایی !

دراز کشیدن، بلند کردن پاها، دادن مایعات از طریق دهان و خنک کردن فرد شامل موارد مفید برای سنکوب گرمایی می باشند و اگر فرد در آفتاب است او را به سایه منتقل کنید.

گرفتگی های ناشی از گرما یا کرامپ گرمایی، ناشی از دست دادن سدیم از راه تعریق می باشد، این حالت با انقباضات عضلانی دردناک و کوتاه و اسپاسم های شدید عضلانی که معمولا 1 تا 3 دقیقه طول می کشد و عضلاتی که در کارهای سخت به کار گرفته می شوند را درگیر می کند، مثلا در طی راه رفتن طولانی و دویدن عضلات پا درگیر می شوند، در معاینه پوست سرد و عرق کرده و عضلات گرفتار به نظر سخت و سفت و مثل توپ بیلیارد می باشند، درجه حرارت بدن نرمال و یا مختصری افزایش یافته است. در آزمایش خون میزان سدیم خون افت کرده و در برخی موارد کراتین خون افزایش می یابد.

درمان کرامپ گرمایی !

ابتدا فرد را به جای خنک و سایه منتقل شود و سپس یک محلول متعادل همانند پودر او آر اس و به صورت خوراکی به فرد داده شود ولی قرص نمک به علت برهم زدن تعادل الکترولیتی نباید داده شود. ولی می توان رژیم غذایی پر نمک تجویز کرد، در کرامپ گرمایی فرد باید به مدت 1 تا 3 روز استراحت کند.

خستگی گرمایی در افرادی اتفاق می افتد که کار سخت و در مدت طولانی با گرمای شدید تماس دارند و جایگزینی آب و الکترولیت هم اتفاق نمی افتد و در کل علت اصلی آن از دست دادن آب می باشد. علائم خستگی گرمایی عبارتند از تشنگی شدید، ضعف، تهوع و استفراغ، خستگی و سردرد و گیجی، در معاینه درجه حرارت مرکزی بیش از 38 درجه سانتی گراد می باشد، سرعت نبض افزایش یافته و پوست مرطوب می باشد و سرعت تنفس نیز افزایش پیدا می کند همینطور کاهش حجم ادرار نیز دیده شده است.

درمان خستگی گرمایی !

انتقال فرد به جای خنک و سایه دار، فراهم کردن آب و الکترولیت 1-2 لیتر طی 2 تا 4 ساعت، در خستگی گرمایی حداقل 24 ساعت استراحت توصیه می شود.

حمله گرمایی ناشی از نارسایی تنظیم حرارت بدن در مقابل گرما است، حمله گرمایی تهدید کننده حیات است که با اختلال مغزی، افزایش درجه حرارت بدن، علایم حیاتی غیر طبیعی و معمولا پوست خشک و داغ همراه می شود و درجه حرارت مرکزی به بالای 41 درجه سانتی گراد می رسد.

 

همچنین بخوانید:  مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است

 

حملات گرمایی به دو دسته تقسیم می شوند :

  • نوع کلاسیک، ناشی از مواجهه با گرمای زیاد و در افرادی است که توانایی مقابله با آن را ندارند اتفاق می افتد مثل افراد پیر، نوزادان و بیماران ناتوان و مزمن
  • نوع فعالیتی که ناشی از فعالیت شدید و سنگین در هوای گرم است که بیشتر در کسانی که تطابق با گرما پیدا نکرده اند اتفاق می افتد، آسیب کبدی، کلیوی، مغزی، قلبی و عروقی نیز ممکن است.

علایم بالینی حمله گرمایی!

علامت اصلی مربوط به اختلالات مغزی می باشد که شامل تغییرات وضعیت هوشیاری، افزایش رفلکس ها، گیجی، هذیان گویی، اختلالات بینایی، اختلالات وضعیت عقلانی، تشنج، شوک و عدم هوشیاری می باشد. پوست این افراد داغ و خشک است، فشار خون ممکن است کمی بالا رود و در نهایت دچار کاهش فشار خون می شود. افت پتاسیم، افت کلسیم، افزایش اوره خون، تغلیظ خون، کاهش انعقادپذیری، افزایش پروتئین ادراری، افت پلاکت از علایم حمله گرمایی هستند.

درمان قبل از رسیدن به مراکز درمانی شامل انتقال دادن فرد به سایه و مکانی خنک، لباس های فرد به طور کامل خارج شود و به  سطح کل بدن آب با درجه حرارت 15 درجه سانتی گراد پاشیده شود، بیمار در حالت به پهلو دراز کشیده قرار داشته باشد تا سطح بیشتری از بدن در تماس با هوا باشد. نارسایی کبدی، نارسایی قلبی، عدم تعادل الکترولیتی جز عوارض گرمایی هستند که ممکن است برای فردی پیش بیاید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کاسنی را با خواص تصفیه کننده خون، سفیدکننده پوست، درمان کم خونی، درمان بیماری های مزمن پوستی(بخصوص اگزما)، رفع یبوست، تقویت کبد، رفع رسوبات ادراری، برطرف کننده جوشهای صورت، رفع ورم التهابی لثه و دندان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0