topNotif

سفر به کوهستان

1643 بازدید
17 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

نکاتی مهم به هنگام سفر به کوهستان !

شروع فصل سرما خطراتی همچون سرمازدگی، بهمن، طوفان، لغزش و سقوط، گم شدن در مه و دیگر خطرات در کمین کوهنوردان است پس باید با دست پر و آگاهی کامل از این خطرات پا به این محیط بگذاریم و به آنجا سفر کنیم تا خطراتی برای خود و دیگر کوهنوردان به وجود نیاوریم، به این نکته باید توجه داشت که کوهنوردی در فصل زمستان خصوصا در ارتفاعات خطرات و مشکلات بیشتری نسبت به فصول دیگر دارد. یکی اسکی باز حرفه ای در روی پیست یا پایین شیب به ندرت از جمعیت جدا می افتد و معمولا مناطق علامت گذاری شده را که مجهز به وسایل کمک های اولیه است ترک نمی کند.

در واقع ورزشکاران مطلع که اقدام به صعود می کنند اشکالات کار خود را در نظر گرفته و از یک راهنمای با تجربه استفاده می کنند. در عوض عده ای هستند که بی احتیاط و به صورت دسته جمعی به راه پیمایی و گردش در کوهستان می پردازند و بی پروا در این راه گام می نهند. در صورتی که پیش از حرکت و در طی مسیر پاره ای احتیاط مقدماتی بایستی رعایت شود تا از بسیاری از این پیشامدها اجتناب کرد.

اقدامات پیش از سفر به کوهستان !

جمع آوری اطلاعات کامل از محدوده عملیاتی و مسیر حرکت قبل از اجرای برنامه و رفتن به منطقه مدنظر، دوستان کوهنورد و خانواده خود را در جریان صعودتان بگذارید. درست منطقه مورد نظر و روستای مبدا صعود و مسیر صعود و برگشت را روی کاغذ بنویسید تا در صورت لزوم آن ها اطلاعات کافی داشته باشند. سعی کنید در شرایط بدنی خوبی باشید چند هفته پیش از اقامت در کوهستان از تغذیه مناسب استفاده کنید و به نرمش ها و ورزش های متناسب بپردازید.

سفر به کوهستان

سفر به کوهستان

تجهیزات خود را بازدید کنید

لباس و تجهیزات هر برنامه بایستی مناسب شرایط آب و هوایی و جغرافیایی آن برنامه باشد. به طور مثال زیر انداز مخصوص یخ و برف در زمستان که سرما و رطوبت را عبور ندهد و یا چادر دوپوش برای مناطق مرتفع و پر باد را فراموش نکنیم. کفش خوب برای راه پیمایی که کف آن لیز نخورد و پا را فشار ندهد و انگشتان پا به راحتی در آن حرکت کند و لباس های گرم پیش بینی کنید. یک بارانی و یک ملافه مخصوص نجات، پتوی پلاستیکی فلزی خیلی سبک که حرارت بدن را چند ساعت متعادل نگه می دارد، یک کیف کمک های اولیه، یک چاقو و یک تکه بند در داخل ساک قرار دهید.

در انتخاب وسایل به تناسب کلی آن ها مانند طرح خوب، مقاومت و سبکی توجه داشته باشید نه به قیمت آن ممکن است روزی جان شما بستگی به این وسایل داشته باشد. قبل از حرکت کلیه تدارکات و وسایل را بررسی کنید و از وجود همه لوازم مورد نیاز مطمئن شوید. بهتر است هنگام چیدن لوازم در کوله پشتی خود از لیست کتبی استفاده کنید تا چیزی از قلم نیفتد. لباس های بادگیر، دستکش، کلاه، مواد قندی، کمک های اولیه و طناب انفرادی را در جیب کوله یا در روی دیگر وسایل قرار دهید تا در شرایط اضطراری دستیابی به آن ها آسان باشد. در صعودهای بیش از یک روز که به امید رسیدن به جان پناه می رود چادر را حتما به همراه داشته باشید ممکن است به علت خرابی هوا، گم شدن در مسیر، حادثه ای پیش بینی نشده، بهمنی بودن مسیر، طغیان رودخانه که اجازه عبور ندهد، برخورد به تاریکی، کمک به تیمی که دچار حادثه شده و … به آن احتیاج پیدا کنید.

سفر به کوهستان

سفر به کوهستان

اهمیت کوله پشتی در کوهنوردی

توجه به این نکته ضروری است که وزن کوله پشتی نباید بیش از یک سوم وزن کوهنورد باشد زیرا بار سنگین صدمات جبران ناپذیری به کمر و ستون فقرات، قلب و زانوی کوهنورد وارد می کند. استفاده از باتوم اسکی فقط برای حرکت در برف نیست بلکه در صعود به ارتفاعات با بار سنگین و خصوصا در برگشت از مسیرهایی با شیب تند به عنوان یک تکیه گاه خوب و مانعی برای آسیب دیدگی زانوها می باشد.

رژیم غذایی در سفر به کوهستان

جهت عملیات صعود و کوهنوردی از وسایل ارتباطی استفاده کنید. غذای کوهستان باید مقوی، مغذی، زود هضم و سبک و پر کالری باشد. احتیاج به ویتامین  هنگام کار عضلانی خیلی زیادتر می باشد. کمبود ویتامین ث در هوای خشک و سرد ارتفاعات منجر به خستگی شدید و از دست رفتن انرژی می شود. ویتامین ث ماده نیرو بخش، حیاتی و سبب نشاط زندگی ما می شود همچنین ما به کمک آن می توانیم ارتفاع را بهتر تحمل کنیم. آب برف کاملا خالص است و چون فاقد مواد معدنی است فشار خون را پایین می آورد با اضافه نمودن قند، نمک یا عصاره میوه به آن می توان از اسهال جلوگیری کرد.

جهت شرکت در یک برنامه بلند مدت زمستانی بایستی از یک هفته قبل با یک رژیم غذایی مقوی در بدن خود کالری ذخیره کنید تا در روز موعود مصرف گردد. هیچ گاه با شکم پر اقدام به صعود نکنید احتیاج بدن به اکسیژن برای هضم غذا در ارتفاع و به خصوص هنگام صعود ممکن است شما را با مشکل همراه سازد. در صورت امکان بعد از صرف غذا حداقل یک ساعت استراحت کنید اگر نه به مقدار مکفی و به طور متناوب بخورید و بیاشامید.

بررسی وضعیت آب و هوایی قبل از سفر به کوهستان

به اخبار هواشناسی توجه کنید تا در اثر هوای نامساعد طی راه غافلگیر نشوید. افراد شرکت کننده در برنامه را از نظر سابقه بیماری هایی مانند آسم، صرع، ناراحتی های قلبی، ریوی و … را قبل از اجرای برنامه کنترل کنید. حرکت و خط سیر خودتان را به شخصی که در محل اقامت تان باقی می ماند اطلاع دهید. بدون همراه کوه نروید حتی یک کوهنورد با تجربه ممکن است در اثر پیچ خوردن مچ پای خود نتواند حرکت کند و اگر همراه نداشته باشد ممکن است جانش را از دست بدهد. بهترین تعداد برای یک گروه کوهنوردی سه الی چهار نفر است. اگر تازه کار هستید بهتر است همراهتان شخص کوهنورد با تجربه ای باشد که بتواند مطالب بسیاری را از او بیاموزید، مطمئن باشید که در برخورد با شرایط دشوار و بحرانی می توانید به او تکیه کنید. آموزش های مربوط به امداد و نجات در کوهستان را فرا بگیرید همچنین دانستن و استفاده از انواع حمل و درست کردن برانکارد طنابی در امداد برای هر کوهنورد از ضروریات است.

 

 همچنین بخوانید:    سفر و بیماری های مرتبط با آن

 

بعضی از مهارت ها برای اعضای تیم مانند برپایی چادر و یا روشن کردن چراغ روشنایی و خوراک پزی در هوای نا مناسب و در مواقع طوفان و بوران ضروری است. هنگام ورود به روستای مبدا صعود، زمان و همچنین میزان آخرین بارش هوا را جهت خطرات بهمن و … سوال کنیم.

اقدامات حین حرکت !

  • مواظب شیب های علف دار خیس باشید که خیلی لغزنده است و همچنین به علت فرسایش سنگ ها در مناطق سرد کوهستان به هنگام عبور و درگیر شدن با آنها احتیاط کامل را رعایت کنید.
  • به علامات و نشانه های راهنمایی و هشدار دهنده که در مناطق کوهستانی نصب گردیده توجه و در نگهداری آن ها کوشا باشید.
  • بدون جهت و آگاهی لازم از مسیری اقدام به فلش گذاری و تعیین مسیر نپردازیم و اصولا کوهنورد باید خود از حواس و پدیده های طبیعی استفاده ببرد و ردیابی و مسیریابی نماید.
  • هنگام حرکت گامی ثابت و یکنواخت اختیار کنید طوری که بتوانید ساعت ها آن را حفظ کرده بدون آن که توقفی داشته باشید بدنتان نیز عرق نکند.
  • موقع حرکت لباس زیاد نپوشید زیر گرمای زیاد کارایی و قدرت بدن را کاهش می دهد.
  • همیشه سه الی چهار متر جلوی پای تان را زیر نظر داشته باشید تا پایتان به طور خودکار جای مناسب را پیدا کند.
  • زیاد تاخیر نکنید و در فکر مراجعت هم باشید زیرا سرازیر شدن کوه هم به اندازه بالا رفتن از آن پر زحمت و اغلب حوادث هنگام پایین آمدن از کوه رخ می دهد.
  • فکر کنید شما تنها در کوه نیستید و مراقب باشید سبب سقوط سنگ ها نشوید. مواظب هوا باشید از رگبار بترسید و اگر وضع هوا تهدید کننده شد بلافاصله از راهی که آمده اید برگردید.

فراموش نکنیم

هنگام حرکت به خصوص در برنامه های شدید با داشتن کوله سنگین بدن عرق می کند. بنابراین به محض توقف در محلی که از وزش باد و بوران محفوظ می باشد با پوشیدن لباس های گرم از هدر رفتن گرمای بدن خود جلوگیری کنید. استراحت موقت نباید بیش از ده الی پانزده دقیقه باشد چرا که بدن کوهنورد کم کم سرد شده و حالت خستگی پیدا می کند که این حرکت مجدد را با مشکلاتی روبرو می سازد.

در فصل بهار به علت طغیان رودها احتیاط لازم جهت برنامه ها ضروری است، کمپ نزدیک رودخانه نباشد، خطر ریزش سنگ در مناطق فرسایشی، بهمن های بهاری خصوصا در اواخر اسفند تا پایان فروردین در این فصل به علت بارندگی وسایل کوله پشتی را در داخل نایلون قرار دهید کفش ها را چرب کنید و از شنل و لوام ضد آب استفاده کنید تا از سرماخوردگی جلوگیری شود.

شرایط بحرانی در زمستان

اگر در شرایط بحرانی زمستان کولاک، گم شدن، حادثه بدون تجهیزات مجبور به شب ماندن در کوه شدید در صورت امکان تونل یا غار برفی درست کنید و در آن پناه بگیرید و با روشن کردن شمع تا صبح در امان خواهید بود. در غیر این صورت در هوای آزاد تا صبح با آواز خواندن و حرکت دادن بدن خود از خوابیدن افراد تیم جلوگیری کنید. در هنگام صعود و فرود هم از نشستن و توقف های بلند در چنین موقعیت های بحرانی جدا پرهیز کنید، زیرا کسی که خسته است و در سرما روی برف می نشیند به علت خستگی و ضعف به خواب مرگ می رود که جامعه کوهنورد ها بارها شاهد آن بوده اند.

سفر به کوهستان

سفر به کوهستان

جهت پیشگیری از آتش سوزی در داخل چادر کار تعویض کپسول های خالی گاز را حتما در بیرون انجام دهید. در هوای سرد گاز مایع درون کپسول یخ می زند و شعله بسیار ضعیف می شود. در ارتفاعات نیز به علت کمی فشار هوا شعله گاز کم می باشد، حتی اگر مطمئن شدید که کپسول خالی شده و در بیرون از چادر طوفان و بوران اجازه تعویض را نمی دهند، ابتدا شمع ها را خاموش بعد هواکش های چادر را باز و با استفاده از چراغ قوه نسبت به تعویض کپسول خالی اقدام کنید. با استفاده از نزدیک ترین راه در فکر یافتن یک محل محفوظ برای حفاظت از ضربات صاعقه باشید. به محض مشاهده هوای نا مناسب قبل از بحرانی تر شدن شرایط از پوشش های حفاظتی خود همچون لباس بادگیر، کلاه، دستکش استفاده کنید. ممکن است کمی بعد توفان و بوران اجازه این کار را ندهند و اگر تیم شما توانایی صعود در چنین شرایطی را ندارد یا همراه شما فرد با تجربه ای نیست از ارتفاع خود کم کنید.

اگر راه را گم کردید:

در حین اجرای برنامه اگر پی بردید که راه را گم کرده اید شتاب زده عمل نکنید قبل از هر کار دیگری با مطالعه نقشه به ارزیابی موقعیت خود در منطقه بپردازید، اجازه ندهید کسی از گروه جدا بشود و اگر موفق نشدید بهتر است از راهی که آمدید تا نقطه ای که برای شما کاملا مشخص است برگردید و اگر گروه دارای امکان شب مانی می باشد و یا احتمال رسیدن کمک وجود دارد منتظر شدن کار درستی است به خصوص اگر ضعف و خستگی در افراد مشاهده شود.

اگر در برخورد با شرایط غیر منتظره ای مجبور شدید شب را بدون برنامه قبلی در کوه بمانید ابتدا از ارتفاع خود کم کنید کناره دیواره ها داخل شکاف ها و غارها بهترین مکان جهت شب مانی است. لباس های اضافی خود را بپوشید پایتان را داخل کوله پشتی قرار دهید و در صورت امکان با نوشیدن چای داغ بدن خود را گرم نگه دارید، صبح و در هوای مساعد به طرف پایین حرکت کنید و با اولین تلفن خانواده و دوستان خود را در جریان قرار دهید. با مشاهده اولین نشانه های بیماری مانند تنگی نفس، سرفه، خستگی مفرط، ضعف، شخص را با همراه به پایین بفرستید.

در صورت بروز حادثه شتاب زده نشوید و سعی کنید بر خود مسلط باشید اقداماتی مانند معاینه وضعیت تنفس، ضربان قلب، احتمال خونریزی و انتقال به محل امن را در مورد مصدوم به سرعت و با توجه به اولویت ها انجام دهید. برای بردن مصدوم به پایین هوای خراب، مسیرهای خطرناک و تاریکی را در نظر داشته باشید. در صورت امکان از افراد محلی و نیروی انتظامی منطقه کمک بخواهید و در صورت اجبار به ماندن، همه وسایل ضروری مانند چراغ قوه، سوت، مواد غذایی، لباس گرم و … را در اختیار مصدوم بگذارید. در عملیات های نجات از ریسک های بی مورد بپرهیزید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0