topNotif

سفر و بیماری های مرتبط با آن

1519 بازدید
12 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

سفر و بیماری های مرتبط با آن

در ایام نوروز اغلب ما راهی سفرهای نوروزی هستیم در این شماره به برخی بیماری های مرتبط با سفر و یادآوری برخی نکات می پردازم.

بیماری های عفونی مسافرتی به مجموعه بیماری هایی گفته می شوند که در طی سفر احتمال بروز و یا ابتلا به آن وجود دارد برای مثال در صورتی که سالمونلوز یا مالاریا به دنبال مسافرت به ناحیه ای که این بیماری ها شایع هستند بروز کنند نوعی بیماری مسافرتی تلقی می شوند. بنابراین عفونت های وابسته به مسافرت می توانند شامل تمام عوامل هایی باشند که در آن منطقه وجود دارند. پتانسیل مواجهه با عوامل بیماری زا تحت تاثیر ضد عفونی کردن آب، بهداشت زباله، آماده کردن غذا، کنترل عوامل ناقل بیماری، فعالیت های تفریحی در طی مسافرت و بهداشت شخصی مسافر می باشند.

بیماری های شایع ناشی از مسافرت عبارتند از اسهال مسافر ( ناشی از عفونت سالمونلا، شیگلا، ژیاردیا و …) هپاتیت آ، تب زرد، تب تیفوئید، وبا، مالاریا و .. می باشند. ممکن است بعضی از بیماری ها مثل فلج اطفال که در کشور مبدا ریشه کن شده اند، در کشورهای توسعه نیافته باشند و افراد واکسینه نشده در معرض خطر به این بیماری ها قرار گیرند.

بیماری های انگلی منتقل شونده از راه آب و غذا !

بیماری هایی که توسط آب، غذا، تماس با مردم و حیوانات منتقل می گردند، در بسیاری نواحی به خصوص مناطقی که میوه ها و سبزیجات در خاکی که آلوده به فضولات حیوانی و انسانی می باشند رشد می کنند. گیاهان آبی خوب پخته نشده می توانند حامل ویروس ها و انگل های بسیاری باشند و این مواد غذایی باید در حد مناسب و خوب پخته شوند. میوه ها و سبزیجات در صورتی که قبل از پوست کندن خراب نشده باشند و پوست آن ها به طور ضخیم کنده شود سالم هستند.

مانگو، موز و مرکبات جایگزین سبزیجات در نواحی استوایی هستند. گوشت باید کاملا پخته شود. پختی که در اجاق های مایکروویو انجام می شود احتمال انگل های گوشت را به صورت کامل از بین نمی برد. گوشت خشک یا نمک سود، گوشت هایی که در شراب یا لیکورو یا آبلیمو غوطه ور هستند معمولا برای مصرف سالم نیستند. غذاهای دریایی باید کاملا پخته شوند. شیر و سایر محصولات لبنی را حتما پاستوریزه مصرف کنید چون ممکن است که شیر و پنیر غیر پاستوریزه حاوی بروسلا باشند، همچنین تخم مرغ باید به صورت پخته مصرف شود حتما در مصرف سس ها دقت کنید بسیاری از سس ها حاوی تخم مرغ خام هستند.

سفر و بیماری های مرتبط با آن

سفر و بیماری های مرتبط با آن

توجه :

در مصرف سبزیجات، میوه، ماکیان و گوشت نهایت دقت را انجام دهید، در محلی که غذای بین راهی یا وعده های غذایی خود را تهیه می کنید حتما دقت کنید دستورات بهداشتی دقیقا اجرا شده باشد. آب نوشیدنی که از پاکیزه بودن آن اطمینان ندارید اگر شفاف هست به مدت ده دقیقه و اگر کدر است 20 دقیقه جوشانده و سپس آن را مصرف کنید. آب در ارتفاعات در دمای کمتری به جوش می آید و در نتیجه زمان بیشتری نیاز به جوشیدن دارد. برای جوشاندن آب می توانید از گرم کننده های کوچک برقی استفاده کنید.

بیماری های ناشی از بندپایان !

جانورانی که دارای اسکلت خارجی هستند در تمامی نقاطی که انسان در کره زمین پا نهاده یافت می شوند. حضور گسترده آن ها به علت ارتباط تنگاتنگ و نزدیک آن ها با انسان و کاهش آگاهی در مورد نقش مهم بندپایان باعث بروز بیماری های عفونی متعددی در انسان گردیده است. جانورانی که دارای اسکلت خارجی هستند ناقل و یا عامل تعداد زیاد و متنوعی از بیماری ها هستند. تفاوت بندپایان به علت نوع ساختمان، اقدامات بهداشتی و مدیریت آب، مصرف حشره کش ها، اقدامات کشاورزی و نوع آب و هوا می باشد.

قابل توجه است افرادی که از نواحی شهرهای با سطح بهداشت بالا به روستاهای اطراف مسافرت می کنند معمولا در مقابل تعداد و تنوع، اندازه و تهاجم بند پایان از جمله حشرات، عنکبوت ها و دیگر بند پایان منطقه حساس هستند که این حالت منجر به تجربیات ناخوشایند به علت ابتلا به بیماری های ناشی از بند پایان می گردد. بند پایان هم می توانند بیماری زا باشند، هم ناقلی برای عوامل بیماری زا باشند. توزیع عفونت های انسانی که به طور فعال توسط بندپایان منتقل می شود.

پیشگیری های فردی !

اجتناب از بندپایان برای تمام مسافران الزامی است، این بدین معناست که باید اطلاعات پایه ای در مورد عادات و محل زندگی این حشرات زیان آور، عنکبوت ها و.. به دست آورند و همچنین روش های حفاظتی شخصی مناسب را تمرین کنند. نوع سفر، اصولی را که مسافر باید در مورد اجتناب از بندپایان بداند مشخص می سازد. هیچ مکانی خالی از بندپایان نیست حال آن که توزیع و الگوی رفتاری بندپایان، با آب و هوا و تغییرات اکولوژیک به علت فعالیت های انسانی فرق می کند.

حشره کش ها، توری های حفاظتی و لباس های مناسب مهمترین و شایع ترین روش جهت جلوگیری از تماس با نیش و خون خواری بند پایان هستند.

 

همچنین بخوانید: حالت تهوع در سفر و راه های درمان آن

 

دیگر بیماری ها و عفونت هایی که ممکن است در مسافرت به آن دچار شویم :

در حین سفر نیز ممکن است عفونت هایی از حیوان به انسان منتقل گردد همچون تب مالت، زنوزها و… زنوزها در واقع بیماری مشترک بین انسان و دام است که هم انسان و هم حیوان را مبتلا می سازد علی الخصوص افرادی که با حیوانات سر و کار دارند اغلب دچار این بیماری می شوند پس سریعا در صورت مشاهده علایم مشکوک به بیمارستان مراجعه کنید.

تب مالت بیماری ای است که از طریق باکتری های موجود در بز و گوسفند منتقل می شود و همچون مورد قبلی افرادی که با حیوانات در ارتباط هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. از لباس های رنگ روشن حین سفر استفاده کنید علی الخصوص لباس سفید رنگ، محافظ توری برای مکانی که در آن اقامت دارید یا چادر مسافرتی خود آماده کرده یا درخواست کنید، بین غروب و سحر از خارج شدن از منزل اجتناب کنید و از مواد آرایشی معطر و بودار و یا عطر نیز استفاده نکنید برخی عطرها حشرات را به خود جذب می کنند.

بیماری های اسهالی !

تقریبا هر فردی در مورد وضعیت مزاجی خودش در مواقع سفر نگرانی هایی دارد، احتمالا بیماری های اسهالی بیشترین مشکل را در بین مسافران به خود اختصاص می دهند. به نظر می رسد توریست ها از یبوست طی سفر بیش از اسهال رنج می برند ولی صحبت از یبوست مسافران یک مسئله مضحک تلقی شده و کمتر راجع به آن حرف می زنند، متاسفانه پزشکان با توصیه به قطع مصرف میوه تازه و سبزی و آب و توصیه به مصرف آرام کننده ها به یبوست دامن می زنند.

اکثر مطالعات در مورد اسهال مسافران یبوست پس از بیماری را گزارش نمی کند معمولا یبوست پس از حمله اسهال ایجاد می شود خصوصا در مواردی که داروهای آرام کننده بیش از حد مصرف شوند. مسافران برای پیشگیری از یبوست می توانند مصرف سبزیجات و میوه های پاکیزه و سالم را در رژیم غذایی روزانه خود حین سفر بگنجانند یا از مسهل های حجمی و نرم کننده های مدفوع استفاده کنند.

اسهال ترشحی !

اسهال ترشحی دارای مدفوع آبکی بدون چرک، مخاط و یا خون به علت التهاب و صدمه مخاطی می باشد. این وضعیت توسط باکتری های موجود در برخی نوشیدنی ها و غذاها در حین سفر ایجاد می شود. بی اشتهایی، تهوع خفیف، کرامپ شکمی همگی از جمله شکایت های شایع هستند. جبران مایع از طریق خوراکی بهترین درمان برای انواع اسهال های ترشحی است همچنین می توانید از محلول خوراکی ام آر اس نیز استفاده کنید.

سفر و بیماری های مرتبط با آن

سفر و بیماری های مرتبط با آن

پیشگیری و درمان اسهال مسافران !

اسهال مسافران خود به خود محدود شونده است و معمولا 5 – 14 روز پس از رسیدن به مقصد و هنگامی که فلور طبیعی روده عوض شده جایگزین می شود و اسهال رو به بهبودی می رود. توجه داشته باشید طبق تحقیقات اخیر افرادی که برنامه های فشرده در طی سفر به همراه استرس بالا دارند درصد احتمال آن ها به اسهال زیاد است.

به علت آسانی درمان اسهال مسافران و احتمال ایجاد اسهال مسافران می توانند از آنتی بیوتیک نیز استفاده کنند که تا حد زیادی باعث پیشگیری اسهال می شود. همچنین مایع درمانی و مصرف زیاد آب و آب میوه های طبیعی، مصرف داروهای کاهش دهنده تحرک روده و آنتی بیوتیک ها همگی موثر هستند.

در انتها !

  • از مصرف غذا و آب آلوده جدا خودداری کنید و غذای نپخته مصرف نکنید.
  • از شنا کردن در آب های آلوده، رودخانه های عمیق یا آلوده خودداری کرده یا حتما فرد آشنا به شنا را در نزدیکی خود داشته باشید.
  • از قدم زدن بدون کفش یا دمپایی مناسب در محیط های جدید و جنگل جدا خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به پاهایتان شوید.
  • افراد باردار، مسن، نوزادان و بیماران خاص در طی سفر دارو یا وسایل مورد نیاز و ضروری خود را به همراه داشته باشند که دچار مشکلی نشوند.
  • اگر سفر خود را با ماشین شخصی آغاز می کنید حتما ماشین خود را بررسی کرده و از سلامت و ایمنی آن مطمئن شوید.
  • سعی کنید وسایل شخصی همچون مسواک، شانه، حوله با خود همراه داشته باشید.
  • اگر امکان دارد وعده های غذایی خود را حین سفر آماده کنید و از رستوران ها بیش از حد استفاده نکنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زنجبیل درشت را با خواص درمان سرفه و سرماخوردگی، درمان سردرد و میگرن، رفع گرفتگی عضلات، درمان و تسکین درد روماتیسم، درمان ناراحتی های کلیه، تقویت کننده نیروی جنسی، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0