topNotif

سلول های بنیادی چیست و چه وظایفی دارند؟

2400 بازدید
12 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آیا می دانید سلول های بنیادی چیست ؟ و چه وظایفی دارند؟

سلول بنیادی سلولی است که توانایی تکثیر و بازسازی خود را برای دوره های نامحدود و اغلب در تمام طول مدت زندگی موجود زنده حفظ می کند. این سلول ها تحت شرایط مناسب و سیگنال های خاص قادرند به بسیاری از انواع سلول های سازنده بدن موجود زنده تمایز یابند. این سلول های بنیادی در برخی بافت ها به صورت پراکنده یافت شده اند و وظیفه نوسازی و ترمیم بافت های بدن فرد بالغ را بر عهده دارند. نمونه بسیار آشنای این روند، نوسازی مداوم سلول های خونی توسط سلول های‌بنیادی موجود در مغز استخوان، ترمیم لایه سطحی روده ها و لایه سطحی پوست می باشد. این سلول ها، سلول هایی نیستند که به طور مصنوعی تولید می شوند، بلکه آن ها به صورت طبیعی وجود دارند و تنها باید جدا شده و کشت داده شوند.

سلول های بنیادی چیست ؟

سلول های بنیادی چیست ؟

کاربرد درمانی سلول های‌بنیادیسلول های بنیادی :

شاید مهم ترین کاربرد بالقوه سلول های‌بنیادی انسانی تولید سلول ها و بافت هایی است که می توانند جهت درمان بر پایه سلول مورد استفاده قرار گیرد. امروزه اغلب از بافت ها و ارگان های اهدایی به منظور جایگزینی بافت های تخریب شده استفاده می شود، اما نیاز به بافت ها و ارگان های بنیادی یکی از جدیدترین و جنجال برانگیزترین مباحث علمی در دهه اخیر بوده است. علت اهمیت این مباحث این است که علم درمان با سلول های بنیادی، چشم اندازهای روشنی به سوی درمان بیماری هایی که در گذشته لاعلاج به نظر می رسیدند ارائه نموده است. بیماران مبتلا به بیماری های مخربی چون آلزایمر، پارکینسون، اختلالات قلبی عروقی و دیابت وابسته به انسولین می توانند امیدوار باشند تحقیقات بسیار شایع پژوهشگران این علم به زودی درمان های قطعی برای دردهای بی درمان آن ها فراهم نماید.

 

همچنین بخوانید:  درمان کم خونی با درخت کاج وحشی

 

نحوه درمان با سلول های بنیادی :

سلول های‌بنیادی که وادار به تمایز به انواع خاص سلول ها می شوند، امکان فراهم نمودن یک منبع قابل تجدید از سلول ها و بافت های جایگزین را برای استفاده در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، ضایعات نخاعی، اختلالات قلبی و عروقی، دیابت وابسته به انسولین را فراهم می آورد. برای نمونه با استفاده از این تکنیک امکان تولید سلول های ماهیچه ای قلب سالم در آزمایشگاه و سپس انتقال آن ها به فرد بیمار وجود دارد. طبق تحقیقات، سلول های مغز استخوان انتقال یافته به درون قلب آسیب دیده می تواند سلول های ماهیچه ای را ایجاد کرده و قلب آسیب دیده را دوباره احیا نماید. پژوهش هایی در سیستم کشت سلولی انجام شده اند که نشان می دهند امکان هدایت مستقیم تمایز سلول های بنیادی رویانی و یا سلول های بنیادی مغز استخوان به سلول های ماهیچه ای قلبی وجود دارد.

بازسازی با سلول های‌بنیادی :

برای اجتناب از هر گونه مشکل پس زدن ایمونولوژیکی، دانشمندان در فکر استفاده از استراتژی های متفاوت برای تولید بافت پیوندی نیز می باشد. به طور خلاصه باید گفت که امید به درمان بر پایه سلول های بنیادی یک موضوع پیچیده و هیجان انگیز است اما مشکلات تکنیکی قابل توجهی وجود دارند که هنوز حل نشده باقی مانده اند و تنها با تحقیقات گستره و مطالعات دقیق امکان حل آن ها وجود خواهد داشت.

در حال حاضر سلول های‌بنیادی به عنوان یک منبع دهنده بافت برای سلول درمانی عصبی مثل آسیب دیدگی نخاعی در حال بررسی است، سلول های بنیادی ممکن است قادر باشند محل صدمه را در این گونه ضایعات نخاعی بازسازی کنند و از حفره دار شدن نخاع جلوگیری کنند. یا در سکته سلول های‌بنیادی و پیش سازهای نامیرا ممکن است قادر باشند به (سی، ان، اس) مهاجرت کرده و مناطق ایسکمیک را ترمیم کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر هسته خرما را با خواص  دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا، رفع حساسیت و آبریزش چشم، کنترل قند خون و درمان دیابت، برطرف شدن زخم و جای آن، افزایش مقدار شیر مادران شیرده، درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن، پیشگیری از پیری زودرس، تامین بخشی از آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی، درمان ضعف قوای جنسی، کاهش کلسترول خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0