سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری قسمت دوم

1432 بازدید
05 بهمن 96
شقایق
,

دوستانی که سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری دارند می توانند پاسخ سوال های خود را اینجا پیدا کنند.

قسمت اول را بخوانید

پیکا چیست !؟

تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند خاک رس، خاک، نشاسته استخراج شده، صابون، خاکستر، گچ، کبریت سوخته، جوش شیرین و تکه های یخ اصطلاحا پیکا نامیده می شود. این اعمال اغلب ریشه های فرهنگی و قومی دارد و احتمال وقوع آن در دوران بارداری وجود دارد. گاهی فرد ممکن است که تمایل به قرار گرفتن در معرض سموم خطرناک داشته باشد که بسیار خطرناک است، توصیه ها برای جلوگیری از پیکا عبارتند از : مراجعه به یک مشاور یا پزشک مجرب، مصرف مواد غذایی مورد علاقه مانند ترشی، سرکه، شکلات، میوه جات به ویژه مرکبات، چیپس و بستنی، جویدن آبمیوه یخ زده به جای یخ و مکمل یاری ویتامین و مواد معدنی را مصرف شود.

 

سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری

سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری

 

مکمل یاری ویتامین و مواد معدنی !

آیا مصرف مکمل های ویتامین و موادمعدنی در دوران بارداری توصیه می شوند؟!

بله. ما هنوز اثر مصرف مکمل های معمول ویتامین و مواد معدنی در نوزاد و مادرانی که وزن متناسب داشته و سیگار نمی کشند و عادات غذایی غلط ندارند و داروهای خیابانی یا الکل زیاد مصرف نمی کنند دیده نشده است. اما برخی از زنان باردار این وضعیت ها را دارند که مکمل یاری پیش از زایمان با انواع ویتامین های گروه ب، ویتامین آ به همراه 30 میلی گرم آهن و 1 میلی گرم اسید فولیک به صورت روزانه برای آنها ضروری است. در مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی باید کاملا احتیاط شود و به دلیل اثرات ناشناخته، از مصرف بیش از مقدار بالاترین حد قابل تحمل ویتامین ها و مواد معدنی اجتناب شود.

بهترین منابع غذایی آهن کدامند؟!

مقدار جذب آهن در دوران بارداری بیش از زمان غیر بارداری است و جذب آهن غیر هم با مصرف میوه های غنی از اسیداسکوربیک افزایش می یابد. غذاهایی مانند گوشت قرمز بدون چربی، ماهی و گوشت پرندگان منابع خوب آهن هم هستند و میوه های خشک شده و غلات غنی شده منابع خوب آهن غیر هم می باشند. چای، قهوه، غلات کامل و حبوبات چون از جذب آهن غیر هم جلوگیری می کنند باید به صورت جدا از غذاهای غنی شده با آهن و مکمل های آهن مصرف شوند.

کم خونی، فقر آهن در دوران بارداری چگونه تعیین می شود ؟

سطح هموگلوبین تمام زنان باردار باید در اولین ویزیت پیش از زایمان ارزیابی شود و سپس به طور دوره ای در تمام دوران بارداری ادامه یابد، هر چند نتایج آزمایشگاه ها کمی با هم متفاوت است اما در کل کم خونی به فردی اطلاق می گردد که سطح هموگلوبین و هماتوکریت خونش در سه ماهه اول و سوم بارداری به ترتیب 11 و 33 درصد کالری در روز یا کمتر باشد، در سه ماهه دوم سطح هموگلوبین و هماتوکریت کمی پایین تر و به ترتیب حدود 5/10 و 5/31 درصد می باشد.

در مورد افرادی که سیگار استعمال می کنند و یا در ارتفاعات زندگی می کنند حد پایین قابل قبول برای هموگلوبین حدود 5/00 درصد بالاتر از سایر افراد است، پس از تعیین سطح هموگلوبین و همتوکریت برای تشخیص کم خونی فقر آهن از سایر انواع کم خونی باید سطح فریتین سوم نیز تعیین شود. چنانچه سطح فریتین سوم کمتر از 20 گرم در روز باشد نشان دهنده فقر آهن است، برای اصلاح کم خونی در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن توصیه می شود که روزانه 60 – 120 میلی گرم آهن به شکل مکمل مصرف نمایید.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان خطرناک در دوران بارداری

 

فهرست منابع خوب غذایی اسید فولیک برای پیشگیری از نقص لوله های عصبی !

سبزیجات برگ سبز، پرتقال و آب پرتقال، گل کلم، موز، کلم بروکلی، غلات صبحانه غنی شده، نان غنی شده گندم، حبوبات و جگر جز این منابع می باشند.

چرا مصرف مکمل یاری ویتامین آ در دوران بارداری نگران کننده است ؟!

ویتامین آ برای رشد و تکثیر طبیعی ضروری است و کمبود آن یک مشکل جهانی به شمار می رود. به دلیل این اثرات بسیاری از زنان مکمل های غذایی مختلف ویتامین آ را مصرف می کنند. ولی بین مصرف دوزهای بالای ویتامین آ و مشتقات آنها با بروز نقص های مادرزادی ارتباط وجود دارد. کمترین دوز ویتامین آ که اثرات تراتوژنی دارد. انجمن تحقیقات ملی آمریکا میزان ویتامین آ را معادل 2700 آی یو در روز تعیین کرده است. دریافت غذایی ویتامین آ در اغلب وضعیت ها در ایالت متحده کافی است، زنانی که احتمالا از طریق رژیم غذایی مقدار کافی ویتامین دریافت نمی کنند نباید روزانه بیش از 500 آی یو دریافت کنند و این مقدار نیز باید پیش از بارداری مصرف شود.

زنانی که دچار عدم تحمل به لاکتوز هستند، چگونه دریافت کلسیم خود را برای رسیدن به مقدار توصیه شده که 1300 – 1000 میلی گرم در روز است افزایش دهند ؟!

مقادیر کافی ویتامین د برای جذب بیشتر کلسیم در هر شکل از آن ضروری است. مکمل کلسیم – ویتامین دی برای زنانی که نمی توانند غذاهای حاوی کلسیم را مصرف کنند و یا به حد کافی در معرض نور آفتاب قرار گیرند نیاز است. غذاهای حاوی کلسیم یا غذاهای غنی شده با کلسیم عبارتند از : نوشیدنی های مختلف غنی شده با کلسیم، ماست، پنیر، شیر حاوی لاکتوز و دوغ، محصولات بدون شیر که منبع خوب کلسیم می باشند عبارتند از ساردین، سالمون کنسرو شده، توفو، کلم برگ، بام چوی (نوعی کلم برگ چینی )، شلغم سبز، وافل، نان ذرت تهیه شده با نمک های کلسیم و لوبیاهای خشک شده می باشند.

  قسمت اول را بخوانید: (سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری قسمت اول)

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شلغم را با خواص نیروبخش، تقویت اعصاب، سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی، خونساز، مدر، ضد دیابت، ضد جوش های غرور، نرم کننده سینه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0