topNotif

سوختگی درجه سه چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

3564 بازدید
09 شهریور 99
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با سوختگی درجه سه و عوارض آن آشنا شویم

سوختگی یکی از شایعترین آسیب های خانگی به ویژه در بین کودکان است. سوزش به معنای آسیب دیدگی بافت های بدن به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد ناشی از آتش سوزی، آب جوش یا بخار می باشد. سوختگی ها به سه درجه تقسیم می شوند. در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با سوختگی درجه 3 بیشتر آشنا کنیم.

 

سوختگی درجه سه چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

سوختگی درجه سه چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

 

چند نوع سوختگی داریم؟

برای تشخیص سوختگی خفیف تا شدید، اولین قدم تعیین وسعت تخریب بافت پوست و عضله است. سه نوع سوختگی داریم: سوختگی درجه 1، سوختگی درجه 2 و سوختگی درجه 3.

سوختگی درجه 3

سوختگی های درجه سه از بدترین انواع سوختگـی است. آسیب شدید به بافت های پوستی منجر به مرگ سلول های موجود در آن می شود. سوختگی درجه سوم نیاز به مداخله سریع پزشکی دارد و سوختگی علاوه بر لایه بیرونی پوست شامل لایه های زیر پوست نیز می باشد. سوختگی درجه 3 در صورت عدم درمان تحت نظارت پزشکی، به زمان زیادی نیاز دارد. این سوختگی ها، شدیدترین نوع سوختگی می باشد و بیشترین آسیب ممکن را ایجاد می کنند.

علایم سوختگی درجه سه

اگر سوختگی شدید باشد، قسمت فوقانی پوست بدن تخریب شده و به رنگ سفید و سیاه در آمده و حالت زغالی به خود می گیرد. مسئله ای که باید به آن توجه داشت این است که سوختگی های عمیق معمولا بدون درد بروز می کنند زیرا در سوختگی های شدید به علت آسیب سیستم عصبی، انتقال پیام های ناشی از درد مختل می شود. در این نوع سوختگی، تمام لایه های پوست تخریب شده و باعث آسیب دائمی بافت می شود. بافت چربی و ماهیچه یا حتی استخوان نیز ممکن است درگیر شوند. محل سوختگی ممکن است سیاه و خشک شود.

عوارض سوختگی درجه سه عفونت ها و بیماری ها

در مقایسه با سوختگی های دیگر، سوختگی های درجه سه بیشتر در معرض انواع عفونت ها، خونریزی و قرار گرفتن در معرض شوک هستند که غالبا منجر به مرگ می شوند. دلیل آن عفونت ناشی از باکتری هایی است که به پوست نفوذ می کنند.

کبد: یکی دیگر از خطرات پیش روی افراد مبتلا به سوختگی درجه سوم می باشد، این یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و منجر به اسپاسم عضلات می شود.

راه های درمان سوختگی درجه سه

درمان مورد نیاز به شدت سوختگی بستگی دارد. سوختگی های سطحی را می توان به وسیله مسکن درمان کرد اما سوختگی های شدیدتر نیازمند درمان مداوم در مراکز ویژه سوختگی می باشند. قرار دادن محل سوختگی زیر شیر آب می  تواند به تسکین درد کمک کند و آسیب را کاهش دهد. با این وجود تماس طولانی با آب ممکن است باعث سرمازدگی شود.

در سوختگی درجه سوم لازم است محل سوختگی را با آب و صابون شست و شو داده و پانسمان کرد. شستشو با آب و صابون، جدا کردن بافت های مرده و بستن زخم، جنبه های مهم مراقبت از زخم سوختگی می باشند. مشخص نیست در مورد تاول ها باید چه کرد ولی احتمالا کار منطقی آن است که به آنها دست نزنیم. معمولا در سوختگی های نوع سوم به درمان های جراحی و یا پیوند پوست نیاز است. عفونت رایج ترین مشکل در رابطه با سوختگی درجه سه می باشد.

 

همچنین بخوانید: درمان سوختگی پوست با 13 نسخه گیاهی و شفابخش در طب سنتی

 

انواع درمان به شرح زیر می باشند:

اگرچه سوختگی  های وسیع می توانند باعث مرگ و میر شوند اما درمان  های جدید که از سال ۱۹۶۰ ابداع شده  اند به  میزان قابل توجهی مرگ ناشی از سوختگی را به ویژه در کودکان و نوجوانان کاهش داده  اند.

تزریق خون

در سوختگی های درجه سوم ممکن است به انتقال خون نیاز شود. تزریق خون برای جلوگیری از بدتر شدن حال بیمار می باشد و تنها هنگامی که سطح هموگلوبین خون زیر ۸۰–۶۰ برسد توصیه می شود.

استفاده از آنتی  بیوتیک  ها

می تواند باعث افزایش میزان زنده ماندن در افرادی شود که دارای سوختگی شدید و وسیع می باشند.

درمان با پانسمان بیولوژیک

یک روش موثر دیگر برای درمان سوختگی های درجه سوم، درمان با پانسمان بیولوژیک ساخته شده از پرده آمنیوتیک می باشد. پرده آمنیوتیک یا کیسه آب جنین پوششی است که در طول دوره بارداری از جنین محافظت می کند. این پوشش پس از زایمان به عنوان زباله زیستی دفع می شود. در حال حاضر با رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام آزمایش ویروسی روی خون مادر اهدا کننده از این پرده برای درمان انواع زخم های صعب العلاج استفاده می شود. مانند سوختگی های شدید و زخم پای دیابتی و بیماران پروانه ای استفاده می شود و جواب های امیدوار کننده ای از آن گرفته شده است. نمونه تجاری این پانسمان در ایران توسط شرکت سیناسل و لایف سل به بازار عرضه می شود.

 

سوختگی درجه سه چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

سوختگی درجه سه چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

 

درمان های جراحی:

این طور که آمارها نشان می دهد، به طور کلی 10 درصد از کل سوختگی ها به مراقبت های پزشکی و بیمارستانی نیاز دارند. سوختگی های عمیق و شدید به درمان های طولانی و مراقبت های ویژه نیازمند است. در برخی مواقع ممکن است شامل پیوند پوست و یا درمان های دیگر برای جلوگیری از کشیدگی پوست و همچنین درمان های روانی باشد. انواع درمان های جراحی:

جراحی پلاستیک

در مواردی که افراد به دلیل سوختگی به جراحی پلاستیک نیاز پیدا می کنند، احتمال افسردگی در آن ها افزایش یافته و بهتر است درمان افسردگی بیمار همراه با درمان محل سوختگی وی انجام شود.

جراحی گرافت پوستی

بهترین درمان برای زخم سوختگی در عمل جراحی استفاده از پوست بدن خود بیمار است که به آن گرافت پوستی گفته می شود. زخم هایی که نیازمند بسته شدن به وسیله گرافت پوستی هستند را می بایست سریع درمان کرد.

روان درمانی

از آنجایی که پوست، نخستین عضوی است که از مسایل و ناراحتی  های روحی تاثیر می پذیرد، چنان چه فرد نسبت به درمان افسردگی و ناراحتی های خود اقدام نکند، درمان سوختگی او نیز به تعویق می افتد.

نکات مهم در سوختگی درجه 3 که باید رعایت کنیم:

برای این نوع سوختگی ها به پزشک مراجعه کرده و این کارها را انجام دهید:

– لباس های سوخته را درنیاورید.

– فرد سوخته را از گرما یا دود و آتش دور کنید.

– محل سوختگی پوست را سرد کنید.

– محل سوختگی را در آب سرد فرو نکنید. اگر منطقه سوخته را سرد کنید، دمای بدن به یکباره افت می کند و فشار خون و جریان خون بدتر می شوند و شوک رخ می دهد.

– اگر امکان داشته باشد، محل سوختگی را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

– منطقه سوختگی را با گاز استریل و یا با حوله مرطوب و تمیز بپوشانید.

– واکسن کزاز بزنید. سوختگی می تواند باعث ابتلا به کزاز بشود. پزشکان توصیه می کنند که هر 10 سال یکبار، واکسن کزاز بزنید.

برای پیشگیری از سوختگی درجه سه چه اقداماتی لازم است:

جلوگیری از سوختگی درجه سوم بهترین راه برای مقابله با سوختگی می باشد با پیروی از برخی کارهای ساده صورت می پذیرد:

  • کودکان را هنگام پخت و پز از آشپزخانه دور کنید، و قابلمه را روی شعله های عقبی اجاق قرار دهید تا از ریزش آن جلوگیری شود.
  • قرار دادن کپسول آتش نشانی در آشپزخانه، یا در نزدیکی آن.
  • در صورت امکان خانه را به سیستم آب پاشی خودکار مجهز کنید؛ (ساختمان سازی مناسب و لباس های ضد آتش)
  • مواد شیمیایی آتش زا ومواد قابل اشتعال را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگه دارید. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

به دانه را با خواص مفید برای گرفتگی حنجره، تسکین گلودرد و درمان سرفه، بهبود خواب و کاهش استرس، درمان سوختگی، ادرار آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مهربان
    15 اردیبهشت 1402

    در معالجات و مدیریت زخم و سوختگی، طبیعی درمانگری از طب مدرن موفق تر و ارزان تر عملکرده است. با طول درمان کوتاه تر

0