سوختگی و مهارت های لازم آن

1604 بازدید
23 شهریور 97
سمانه

آشنایی با انواع سوختگی و مهارت های لازم آن

سوختگی ضایعات بافتی است که به دلایلی همچون حرارت زیاد، اشعه (نور خورشید و سایر منابع ماورای بنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما)، مواد شیمیایی سوزاننده و جریان الکتریسته ایجاد می شود. عمق سوختگی نشان از شدت سوختگی دارد و تعیین می کند که آیا نیاز به درمان دارد یا خیر؟ سوختگی ها از نظر عمق به سه نوع تقسیم می شوند.

سوختگی سطحی، این نوع سوختگی فقط سبب قرمزی، تورم و حساسیت پوست می شود و به طور طبیعی بدون باقی گذاردن اثر بهبود می یابد. سوختگی های سطحی کوچک معمولا نیاز به مراقبت پزشکی ندارند.

سوختگی متوسط، این نوع سوختگی ایجاد تاول کرده که مستعد عفونت است.

سوختگی عمیق، این نوع سوختگی ضخامت کاملی از پوست را در بر می گیرد، محل سوختگی به رنگ خاکستری در آمده و ممکن است با وجود وسعت سوختگی، ایجاد درد نکند زیرا اعصاب مربوط به درد در منطقه سوختگی از بین رفته است.

آتش گرفتن لباس

اگر فردی لباسش آتش گرفته باشد باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • فوری مصدوم را روی زمین بخوابانید
  • اگر کپسول آتش نشانی در دسترس باشد استفاده کنید وگرنه طرفی که آتش گرفته را روی زمین بغلتانید، این کار موجب عدم رسیدن اکسیژن به آتش شده و در نتیجه آتش خاموش می شود.

اقدامات لازم پس از خاموش شدن آتش

وقتی که آتش خاموش شد به روش های زیر اقدام به سرد کردن مصدوم نمایید. لباس های داغ می توانند موجب سوختگی شدید شوند، بنابراین آن ها را بیرون آورده یا آن ها را با آب سرد کنید. با ریختن آب روی مصدوم به مدت 10 دقیقه او را خنک نمایید. پاک بودن راه تنفسی را کنترل کنید. با باندهای تمیز سوختگی را پوشانده تا خطر ایجاد عفونت را کاهش دهید. اگر مصدوم هوشیار است برای تامین آب از دست رفته به او آب دهید.

سوختگی و مهارت های لازم آن

سوختگی و مهارت های لازم آن

سوختگی شیمیایی

سوختگی های شیمیایی معمولا بر اثر ریختن اسیدهای قوی از باتری اتومبیل یا قلیاهایی مثل سودسوزآور یا مواد سفید کننده قوی ایجاد می شوند. ویژگی های سوختگی های شیمیایی عبارتند از احساس سوزن سورن شدن پوست، بی رنگی سریع، قرمز شدن، تاول زدن یا پوسته پوسته شدن پوست.

چگونگی برخورد با فرد دچار سوختگی شیمیایی

فوری قسمتی که دچار سوختگی شده را زیر شیر آب بگیرید تا موجب رقیق شدن ماده شیمیایی و کاهش شدت سوختگی گردد. اگر ماده شیمیایی به صورت پودر است ابتدا با یک برس نرم آن را از روی پوست پاک کنید. در حال شستشو لباس های آلوده به مواد شیمیایی را بیرون آورید. روی محل سوختگی را پانسمان کنید و مصدوم را به بیمارستان برسانید.

سوختگی شیمیایی چشم

مواد قلیایی، بسیار خطرناک تر از مواد اسیدی هستند زیرا به طور عمیق تری به بافت چشم نفوذ کرده و پاک نمودن آن بسیار مشکل تر است. خطر اصلی در این موارد از دست دادن بینایی به علت آسیب قرنیه است، هیچ چاره ای جز شستشوی سریع چشم وجود ندارد که به صورت زیر انجام می شود.

سر مصدوم را به شکلی زیر آب قرار دهید که آب بر روی چشم او بریزد، سر  را محکم نگه دارید تا آب داخل چشم سالم نشود. باید هنگام شستشو چشم باز باشد اگر مصدوم قادر به این کار نیست باید خودتان پلک هایش را باز نگه دارید. هر چه شستشو طول بکشد بهتر است، برای یک سوختگی با مواد قلیایی ده دقیقه زمان زیاد نیست. اگر هر دو چشم آسیب دیده اند به طور متناوب هر دو چشم را ده ثانیه شستشو دهید. پس از شستشو با یک باند استریل روی چشم را بپوشانید. فوری مصدوم را به بیمارستان برسانید اگر آب در دسترس نیست هر نوع مایعی که در دسترس است مانند نوشابه یا شیر را می توانید استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  اسپری خنک کننده خانگی خیار برای شادابی پوست

 

سوختگی الکتریکی

در برخورد با فردی که برق گرفته باید اقدامات زیر را انجام داد.

فیوز برق را قطع کرد. در صورت نیاز از یک چوب دستی استفاده کنید و اتصال برق را از بیمار جدا نمایید (در این حال باید روی قطعه ای پلاستیک خشک یا کتاب یا روزنامه چند لا شده بایستید) و جای برق گرفته را با چوب بزنید تا خون دوباره به جریان بیفتد.

سوختگی جزیی و کوچک

ناحیه سوختگی را زیر شیر آب سرد قرار دهید. با یک گاز استریل محل را پانسمان کنید. هیچ گاه تاول ها را پاره نکنید.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی به علت قرار گرفتن به مدت طولانی در زیر آفتاب شدید ایجاد می شود. نور خورشید حاوی اشعه ماورا بنفش است که سلول های لایه خارجی پوست را تخریب کرده و به عروق خونی کوچک که در زیر پوست قرار دارد آسیب می رساند. آفتاب سوختگی از سوختگی جزیی تا تاول های شدید را شامل می شود. اقدامات زیر در هنگام آفتاب سوختگی موثر است:

از نور خورشید پرهیز کنید و به سایه بروید. زیر دوش آب سرد بروید. از فشار آوردن بر روی پوست سوخته شده پرهیز کنید. در موارد خفیف آفتاب سوختگی می توانید روی محل سوختگی لوسیون کالامین و یا حتی ماست معمولی بمالید. در موارد شدید مراقب تاول ها باشید. از داروهای مسکن مثل آسپیرین و استامینوفن استفاده کنید. اگر سوختگی شدید است نزد پزشک بروید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص  درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های نامرتب ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0